Auto: Massa ledig voertuig 1747 KG
Aanhangwagen: Massa ledig voertuig 620 KG
Laadvermogen 980 KG
Totaal 3347 KG
Mag deze combinatie met een B rijbewijs gereden worden ?
BE Rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
Categorie B:
Motorrijtuigen op vier wielen waarvan de toegestane maximummassa (tmm) niet meer is dan 3500 kilogram en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen (waarbij de bestuurder niet meetelt).
Met een rijbewijs B mag ook een aanhangwagen worden gebruikt als:
- de tmm niet meer dan 750 kilogram is.
- de tmm wel meer dan 750 kilogram bedraagt, maar de tmm van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het trekkende voertuig, en de tmm van het trekkende motorvoertuig en de aanhangwagen samen niet meer bedraagt dan 3500 kilogram.
Motorrijtuigen op vier wielen waarvan de toegestane maximummassa (tmm) niet meer is dan 3500 kilogram en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen (waarbij de bestuurder niet meetelt).
Met een rijbewijs B mag ook een aanhangwagen worden gebruikt als:
- de tmm niet meer dan 750 kilogram is.
- de tmm wel meer dan 750 kilogram bedraagt, maar de tmm van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het trekkende voertuig, en de tmm van het trekkende motorvoertuig en de aanhangwagen samen niet meer bedraagt dan 3500 kilogram.
-
motormuiss TS
- Infopolitie Gast
Wil ik nog even je totale maximale massa weten van het trekkend voertuig. Daarvan hangt af of je aan een B rijbewijs genoeg hebt.
De totale maximale massa van je aanhanger is 1600 kg. Je trekkend voertuig is ledig 1747kg dus gelet hierop gaat regel 1 ledig gewicht trekkend voertuig is groter dan tmm aanhangwagen. Maar ja betreft een EN situatie. Dus je tmm trekkend voertuig + tmm aanhangwagen dient 3500kg of minder te zijn.
Voldoe je aan beiden dan is B voldoende in dit geval.
Echter volgens mij is je laadvermogen van het trekkend voertuig meer dan de 153kg die je over houdt in jouw geval om op 3500kg te blijven.
De totale maximale massa van je aanhanger is 1600 kg. Je trekkend voertuig is ledig 1747kg dus gelet hierop gaat regel 1 ledig gewicht trekkend voertuig is groter dan tmm aanhangwagen. Maar ja betreft een EN situatie. Dus je tmm trekkend voertuig + tmm aanhangwagen dient 3500kg of minder te zijn.
Echter volgens mij is je laadvermogen van het trekkend voertuig meer dan de 153kg die je over houdt in jouw geval om op 3500kg te blijven.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Toegestane maximum massa trekkend voertuig 2400 KGmotormuiss schreef:Wil ik nog even je totale maximale massa weten van het trekkend voertuig. Daarvan hangt af of je aan een B rijbewijs genoeg hebt.
-
motormuiss TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik heb er div. sites op nageslagen, voor de aanhanger was het mij welmotormuiss schreef:tja helaas kom je dan met tmm trekkend voertuig 2400 kg + tmm aanhangwagen 1600 kg uit op een ttm van het samenstel van 4000 kg is dus meer dan 3500kg en gaat regel 2 niet meer op
Voor deze combinatie is dus een BE-rijbewijs noodzakelijk.
duidellijk dat het ging om de max. massa van het voertuig.
Maar voor het tekkend voertuig was het mij niet duidelijk,
soms wordt er in voorbeelden gesproken over ledig gewicht trekkend
voertuig en dan weer over toegestane max massa totale combinatie.
Er wordt wel gewaarschuwd voor voertuigen met een grijs kenteken dat men rekening moet houden met een groot laadvermogen en dat dit er bij opgeteld moet worden maar over geel kenteken wordt niet gesproken.
Op Offroadrunner-rijbewijs staat een rekenvoorbeeld die naar mijn mening niet juist is.
Maar het is mij nu duidelijk.
Bedankt voor jullie snelle reactie.
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Ook iedere personenauto heeft een laadvermogen.
Dat is niet zo duidelijk, omdat dat (nog) niet op het kentekenbewijs staat.
Deze gewichten staat tegenwoordig wel in het kentekenregister.
Ook staat op een typeplaatje (meestal onder de motorkap) het toegestane totaalgewicht van de personenauto en ook van de personenautto met aanhangwagen vermeld.
Ook staat op een typeplaatje (meestal onder de motorkap) het toegestane totaalgewicht van de personenauto en ook van de personenautto met aanhangwagen vermeld.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik heb een auto van een 1/2 jaar oud, hier staat de toegestanegelderblom schreef:Ook iedere personenauto heeft een laadvermogen.
maximum massa op het kentekenbewijs deel 1A .