Wat zal/mag de politie doen als iemand wordt aangehouden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wong TS
Infopolitie Gast

Wat zal/mag de politie doen als iemand wordt aangehouden

Ongelezen bericht door Wong »

Ik heb een werkstuk/presentatie over de politie, met het onderwerp als 'wat mag de politie allemaal doen'.

Het werkstuk/presentatie bestaat uit 2 delen,het eerste deel gaat over een verdachte dat wordt aangehouden wordt, en wat de politie allemaal mag doen, wanneer hij mag/moet ingrijpen, wanneer hij bijvoorbeeld zijn wapen moet trekken.
Het tweede deel gaat over wat de politie mag/moet doen, als ze een verdachte opgepakt hebben en hem/haar naar het bureau meenemen.

Ik heb er maar weinig informatie over kunnen vinden, ik hoop dat ik hier informatie kan krijgen.

thanx, Hoang
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Kijk eens in onder andere het wetboek van strafvordering, te vinden op http://www.infopolitie.nl/wet . Daarin staan de belangrijkste bevoegdheden van de politie beschreven.

In diezelfde pagina vind je in het linkermenu ook de ambtsinstructie politie. Deze vertelt je welke hulpmiddelen de politie wanneer mag gebruiken.
Wong TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wong »

ok bedankt, ik heb wat gezocht, en heb het een beetje kunnen vinden
Sven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sven »

Hallo thijeleo,

Even betreffende de ambtsinstructie, het gebruik van vuurwapens, het volgende:
Ik werd nieuwsgierig naar deze wet en ben gaan lezen. Het is mij wel duidelijk hoe het allemaal werkt, maar toch wil ik nog even wat vragen, eigenlijk over een bepaalde situatie.
Ik heb eens gehoord dat in Amerika (ik weet het, dit is Nederland), als een agent met een verdachte met vuurwapen te maken heeft, deze agent mag schieten zodra de verdachte op een 'onschuldig' iemand (lees agenten en burgers e.d.) richt. De verdachte schiet dus (nog) niet. Opzich vind ik dit een logische zaak aangezien je moet voorkomen dat de verdacht het eerste rake schot lost, lijkt mij.
Is hier in Nederland ook deze regel, of is dit voor Nederland anders of in zoverre niet geregeld?

Alvast bedankt!
KaPiche
Stamgast
Inspecteur
Roepnaam: Papa
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door KaPiche »

Hoop dat je hier voldoening mee hebt.... JA :P
Artikel 7 A.i. Gebruik vuurwapen
1. Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven, is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dit tegen personen zal gebruiken
~Wegens gebrek aan personeel werken er bij de politie mensen, ze zijn zeldzaam dus behandel ze met respect~
Sven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sven »

Bedankt voor het antwoord!

ik had het wel gelezen, maar ik denk een beetje verkeerd opgevat ofzo :? :oops:
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Op het moment dat iemand een vuurwapen op een persoon richt mag de politie er van uitgaan dat hij het wapen ook zal gebruiken. Ergo: de politie mag in dat geval gebruik maken van haar vuurwapen.
Gesloten