Doorzoeken van Auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Maar dan mijn vraag als leek, stel dat de Douane ambtenaar in de kofferbak een bebloede bijl ziet liggen, dan mag hij wat betrefd zijn bevoegdheden geen actie ondernemen (toch?), maar mag de politieagent die over zijn schouder 'toevallig' meekeek dit dan wel?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Het vervoeren van een bebloede bijl in de kofferbak van een auto is toch niet strafbaar ?

Maar ik denk dat ik wel weet waar je naar toe wil. Stel dat die douanier iets tegenkomt dat strafbaar is en dat niet helemaal tot zijn opsporingsgebied hoort. Toch ?

De douane haalt zijn controlebevoegdheden uit de belastingwetgeving (vroeger de Algemene Wet Douane en Accijnzen) maar kan daarna bij constatering van een strafbaar feit moeiteloos overstappen op een van de talloze wetten waarin zij aangewezen zijn als opsporingsambtenaar. Denk daarbij aan wetgeving met betrekking tot wapens, verdovende middelen, enz. Mocht het toevallig iets zijn waarvoor zij niet aangewezen zijn dan kunnen zij net als ieder ander indien nodig op heterdaad aanhouden en overdragen aan de politie.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten