supermarkt
Moderator: Moderatorteam
-
f_konig TS
- Infopolitie Gast
supermarkt
Ik ben scholier in voorburg. In de pauze bezoeken wij(ik en een paar vrienden) wel is een supermarkt, dit doen niet alleen wij maar veel meer scholieren. Het is er altijd druk in de pauzes en sinds kort worden wij tegen gehouden en mogen wij maar per 2 naar binnen. Dit vinden wij natuurlijk niet leuk, wij hebben daar nog nooit wat gestolen, herrie geschopt of wat dan ook.
Laatst stonden we in de hal van de supermarkt te wachten totdat we naar binnen mochten en de rij stond aardig in de weg. Er werd vriendelijk gevraagd of we aan de kant wilde gaan, dat deden de gene die achter mij in de rij stonden niet en we moesten buiten gaan staan. Weer gingen de mensen achter mij niet naar buiten en ik (de voorste van de rij) werd een paar keer flink gebeukt door een supermarkt medewerker. Hij wilde zelfs bijna met mij gaan vechten. Terwijl ik niet naar achteren kon omdat de groep achter mij niet ging.
Nu heb ik dus twee vragen hierover:
-Is het toegestaan om scholieren zomaar(zonder enige aanleiding, want die is er zeker niet) de toegang te ontzeggen? Wij zijn tenslotte net als alle andere bezoekers ook klant. We betalen gewoon.
-Is het normaal dat een supermakt medewerker je zomaar kan aanraken/duwen/uitdagen.?
Laatst stonden we in de hal van de supermarkt te wachten totdat we naar binnen mochten en de rij stond aardig in de weg. Er werd vriendelijk gevraagd of we aan de kant wilde gaan, dat deden de gene die achter mij in de rij stonden niet en we moesten buiten gaan staan. Weer gingen de mensen achter mij niet naar buiten en ik (de voorste van de rij) werd een paar keer flink gebeukt door een supermarkt medewerker. Hij wilde zelfs bijna met mij gaan vechten. Terwijl ik niet naar achteren kon omdat de groep achter mij niet ging.
Nu heb ik dus twee vragen hierover:
-Is het toegestaan om scholieren zomaar(zonder enige aanleiding, want die is er zeker niet) de toegang te ontzeggen? Wij zijn tenslotte net als alle andere bezoekers ook klant. We betalen gewoon.
-Is het normaal dat een supermakt medewerker je zomaar kan aanraken/duwen/uitdagen.?
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: supermarkt
je hebt je altijd te confirmeren aan de huisregels van de winkel waar je te gast bent. en als die dit zo bepalen, tsja....heb je pech om het maar ff simpel te zeggen. ik zie die bordjes hier ook wel hangen. zal niet voor niks zijn. en dat jkij nu de dupe bent van je medescholieren...is lullig.f_konig schreef:Nu heb ik dus twee vragen hierover:
-Is het toegestaan om scholieren zomaar(zonder enige aanleiding, want
die is er zeker niet) de toegang te ontzeggen? Wij zijn tenslotte net
als alle andere bezoekers ook klant. We betalen gewoon.
Is het normaal dat ik mijn vrouw sla? Nee....dat is het inderdaad niet. En dus ook in jouw geval kun je het antwoord zelf ook bedenken. Het is niet normaal en gewoon provocerend gedrag. Stap eens naar de bedrijfsleiding.-Is het normaal dat een supermakt medewerker je zomaar kan
aanraken/duwen/uitdagen.?
(enne...ik weet al welke reacties ik krijg...ze vragen er soms om)
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dit soort dingen kan je beter buiten de wetgeving om bekijken.
Verplaats je in de winkelier. Jaarlijks leidt hij een groot verlies dat hij oploopt door derving. Het aantal goederen dat op jaarbasis wordt weggenomen ligt bijzonder hoog en helaas is het een gegeven dat veel scholieren helaas nog wel eens wat in hun zak laten glijden.
Een winkelier moet iets doen om dat te voorkomen en dit is dus een van die manieren.
Het staat hem vrij om mensen te weigeren en hij kan personen best de toegang ontzeggen mits hij zich daarbij niet schuldig maakt aan bijvoorbeeld discriminatie als bedoeld in het Wetboek van Strafrecht.
Het mag zeker niet zo zijn dat men je gaat uitdagen maar het is weer wel de bedoeling dat je de winkel verlaat als men dat je vraagt want als je na vordering de winkel niet verlaat dan heb je de kans dat je je zelf schuldig maakt aan bijvoorbeeld huisvredebreuk.
Zo ver kan je het beter niet laten komen en ik zou mijn geld elders uitgeven.
Heb echter ook een beetje begrip voor de winkelier!
Verplaats je in de winkelier. Jaarlijks leidt hij een groot verlies dat hij oploopt door derving. Het aantal goederen dat op jaarbasis wordt weggenomen ligt bijzonder hoog en helaas is het een gegeven dat veel scholieren helaas nog wel eens wat in hun zak laten glijden.
Een winkelier moet iets doen om dat te voorkomen en dit is dus een van die manieren.
Het staat hem vrij om mensen te weigeren en hij kan personen best de toegang ontzeggen mits hij zich daarbij niet schuldig maakt aan bijvoorbeeld discriminatie als bedoeld in het Wetboek van Strafrecht.
Het mag zeker niet zo zijn dat men je gaat uitdagen maar het is weer wel de bedoeling dat je de winkel verlaat als men dat je vraagt want als je na vordering de winkel niet verlaat dan heb je de kans dat je je zelf schuldig maakt aan bijvoorbeeld huisvredebreuk.
Zo ver kan je het beter niet laten komen en ik zou mijn geld elders uitgeven.
Heb echter ook een beetje begrip voor de winkelier!
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
huisregels zijn huisregels.Kale schreef:Maar als hij alleen scholieren weigert op die manier dan is dat volgens mij dus wel discriminatie. Hetzelfde was het geval van de winkel die asielzoekers niet in zijn winkel of maar twee per keer wilde hebben.
groetjes Kale
en volgens mij staat het een winkelier vrij deze aan te passen.
het zou best kunnen dat ze enigszins in strijd zijn met bepaalde regels of wetten maar ik denk dat dit onder de noemer: gedogen door justitie valt.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dat is niet zo want in het geval dat Kale noemt heeft de winkelier het terug moeten draaien.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Ik vind het vreemd dat TS daar zo over begint. Niks mis met de vraag, maar deze situatie doet zich hier al minstens 10 jaar voor. In een aantal wijken mogen er NOOIT 2 jongeren onder de 18 tegelijkertijd in de winkel zijn. Nee, dat geldt niet alleen tijdens/tussen schooltijden maar ook gewoon, 's avonds of in het weekend. Bij benzinepompen mogen er NOOIT 2 jongeren tegelijk tanken, al zijn er nog 10 pompen vrij, en geldt buiten de school zelfs een samenscholingsverbod (voor een groot deel van de straat waar nagenoeg alle scholen langs staan) Dit gebied is aangewezen als rode zone, met preventieve fouillering etc.etc. vastgelegd door B&W. Kortom, deze maatregelen zijn er ECHT niet voor niets, en tja, dat iemand zich daar niet prettig bij voelt begriojp ik heel erg goed, maar je zal er maar winkelier wezen.....
-
f_konig TS
- Infopolitie Gast
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
Ik begrijp zeker ook wel dat het niet voor niks gebeurd. We zullen ons maar aan moeten passen aan de wensen van de winkelier.
In dezelfde winkels wilde wij is een klantenkaart laten aanmaken (omdat wij er bijna dagelijks komen). Het aanmaken ging gewoon goed en we kregen een klanten kaart. Maar wilden wij hem gebruiken kregen wij te horen: "jullie mogen geen klantenkaart gebruiken/bonus punten ontvangen want jullie zijn scholieren". Dit kregen wij te horen van de assistent bedrijfsleidster. Wij zijn naar de bedrijfsleider gegaan en hebben ons verhaal gedaan. Hij vertelde dat dit gewoon onzin was. Wij waren tenslotte ook gewoon klant. Dat voorval was dus opgelost.
Maar toen ik zowat de winkel werd uitgeschopt stond de assistentbedrijfsleidster er gewoon bij en ik vroeg aan haar of dit normaal was. Ik kreeg te horen: "jij moet gewoon luisteren". Ik vroeg daarop mag ik de bedrijfsleider spreken. Ze zei: "dat ben ik". Ik het verhaal over de klantenkaart kort en snel verteld(hier had ze tenslotte ook ongelijk) maar ze hield stuch vol. Ik ben toch van plan nogmaals te proberen de bedrijfsleider te spreken te krijgen.
Met vriendelijke groet
Floris
Ik begrijp zeker ook wel dat het niet voor niks gebeurd. We zullen ons maar aan moeten passen aan de wensen van de winkelier.
In dezelfde winkels wilde wij is een klantenkaart laten aanmaken (omdat wij er bijna dagelijks komen). Het aanmaken ging gewoon goed en we kregen een klanten kaart. Maar wilden wij hem gebruiken kregen wij te horen: "jullie mogen geen klantenkaart gebruiken/bonus punten ontvangen want jullie zijn scholieren". Dit kregen wij te horen van de assistent bedrijfsleidster. Wij zijn naar de bedrijfsleider gegaan en hebben ons verhaal gedaan. Hij vertelde dat dit gewoon onzin was. Wij waren tenslotte ook gewoon klant. Dat voorval was dus opgelost.
Maar toen ik zowat de winkel werd uitgeschopt stond de assistentbedrijfsleidster er gewoon bij en ik vroeg aan haar of dit normaal was. Ik kreeg te horen: "jij moet gewoon luisteren". Ik vroeg daarop mag ik de bedrijfsleider spreken. Ze zei: "dat ben ik". Ik het verhaal over de klantenkaart kort en snel verteld(hier had ze tenslotte ook ongelijk) maar ze hield stuch vol. Ik ben toch van plan nogmaals te proberen de bedrijfsleider te spreken te krijgen.
Met vriendelijke groet
Floris
-
f_konig TS
- Infopolitie Gast
Ik heb dit soort acties altijd al op discriminatie doen lijken. Een oude oma kan net zo goed een zooitje maken, dingen stelen. Je ziet het niet zo snel gebeuren natuurlijk. Maar het feit dat wij (omdat wij als jeugd van tegenwoordig zo'n slechte naam hebben) wel worden geweigerd en een oudere vrouw of andere klant niet dat begrijp ik nog steeds niet...::Frans::.. schreef:Ik vind het vreemd dat TS daar zo over begint. Niks mis met de vraag, maar deze situatie doet zich hier al minstens 10 jaar voor. In een aantal wijken mogen er NOOIT 2 jongeren onder de 18 tegelijkertijd in de winkel zijn. Nee, dat geldt niet alleen tijdens/tussen schooltijden maar ook gewoon, 's avonds of in het weekend. Bij benzinepompen mogen er NOOIT 2 jongeren tegelijk tanken, al zijn er nog 10 pompen vrij, en geldt buiten de school zelfs een samenscholingsverbod (voor een groot deel van de straat waar nagenoeg alle scholen langs staan) Dit gebied is aangewezen als rode zone, met preventieve fouillering etc.etc. vastgelegd door B&W. Kortom, deze maatregelen zijn er ECHT niet voor niets, en tja, dat iemand zich daar niet prettig bij voelt begriojp ik heel erg goed, maar je zal er maar winkelier wezen.....
Als er een groepje oudere jongens met oorbellen, bomber jacks, tatoo's of wat dan ook worden die niet tegen gehouden door de deur dienst. Maar een jongentje van een paar jaar jonger durft ie wel de winkel uit te schoppen.
nogmaals ik begrijp de winkelier helemaal maar door mijn voorbeelden begin ik mij toch een beetje af te vragen of het nog wel normaal is wat hier gebeurd.
(Ik kan natuurlijk ook helemaal verkeerd denken maar daarom vraag ik het ook!)
Daar zeg je het zelf al... Ouderen staan er niet bekend om dat ze stelen.f_konig schreef: Ik heb dit soort acties altijd al op discriminatie doen lijken. Een oude oma kan net zo goed een zooitje maken, dingen stelen. Je ziet het niet zo snel gebeuren natuurlijk.
Dit heb je niet in je eerdere posting gezegdf_konig schreef: Als er een groepje oudere jongens met oorbellen, bomber jacks, tatoo's of wat dan ook worden die niet tegen gehouden door de deur dienst. Maar een jongentje van een paar jaar jonger durft ie wel de winkel uit te schoppen.
Discriminatie gaat in dit geval niet helemaal op, en begrijp me goed, ik ben het zelfs (deels) nog wel met je eens, maar als je beseft dat een winkelier die deze maatregelen neemt wekelijks zijn halve winkel gratis de deur uit ziet wandelen (en nee, dit is niet overdreven) is het natuurlijk logisch dat hij deze maatregelen neemt....en laten we wel wezen, jongeren staan er nu eenmal om bekend (al is het maar om "stoer" te doen) waarbij het percentage meisje veel groter is dan het aantal jongens (heb ik me al heel vaak over verbaasd).f_konig schreef:Ik heb dit soort acties altijd al op discriminatie doen lijken. Een oude oma kan net zo goed een zooitje maken, dingen stelen. Je ziet het niet zo snel gebeuren natuurlijk. Maar het feit dat wij (omdat wij als jeugd van tegenwoordig zo'n slechte naam hebben) wel worden geweigerd en een oudere vrouw of andere klant niet dat begrijp ik nog steeds niet...::Frans::.. schreef:Ik vind het vreemd dat TS daar zo over begint. Niks mis met de vraag, maar deze situatie doet zich hier al minstens 10 jaar voor. In een aantal wijken mogen er NOOIT 2 jongeren onder de 18 tegelijkertijd in de winkel zijn. Nee, dat geldt niet alleen tijdens/tussen schooltijden maar ook gewoon, 's avonds of in het weekend. Bij benzinepompen mogen er NOOIT 2 jongeren tegelijk tanken, al zijn er nog 10 pompen vrij, en geldt buiten de school zelfs een samenscholingsverbod (voor een groot deel van de straat waar nagenoeg alle scholen langs staan) Dit gebied is aangewezen als rode zone, met preventieve fouillering etc.etc. vastgelegd door B&W. Kortom, deze maatregelen zijn er ECHT niet voor niets, en tja, dat iemand zich daar niet prettig bij voelt begriojp ik heel erg goed, maar je zal er maar winkelier wezen.....
Als er een groepje oudere jongens met oorbellen, bomber jacks, tatoo's of wat dan ook worden die niet tegen gehouden door de deur dienst. Maar een jongentje van een paar jaar jonger durft ie wel de winkel uit te schoppen.
nogmaals ik begrijp de winkelier helemaal maar door mijn voorbeelden begin ik mij toch een beetje af te vragen of het nog wel normaal is wat hier gebeurd.
(Ik kan natuurlijk ook helemaal verkeerd denken maar daarom vraag ik het ook!)
De enige keer dat ik het van een bejaarde heb gehoord was laatst op de radio waar een man van 96 is aangehouden omdat ie een rookworst in zijn broek had gestopt en mee probeerde te nemen zonder te betalen. Dat zegt dus al genoeg, dat het de radio haalt.....snappie ???
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Ik (en misschien jij eigenlijk ook wel) snap wel waarom het zo is. Zijn ervaring heeft hem waarschijnlijk gewoon geleerd dat het grote deel van de diefstallen door scholieren gepleegd wordt. De regel is ook wel begrijpelijk vind ik. Als je namelijk voor de zoveelste keer je spullen ziet worden meegenomen dan kan ik me voorstellen dat je daar maatregelen tegen wilt nemen.f_konig schreef:Maar het feit dat wij (omdat wij als jeugd van tegenwoordig zo'n slechte naam hebben) wel worden geweigerd en een oudere vrouw of andere klant niet dat begrijp ik nog steeds niet.
Je zult die regel moeten nemen voor wat het is.
Als ik je een raad mag geven voor als je nu nog een keer naar buiten moet en niet kunt. Vertel gewoon tegen het personeel dat je er niet langs kunt en dat je wel de winkel uit wilt maar dat het niet lukt. Misschien hebben ze dan meer begrip.
Succes,
Thijs