geflitst van voren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Anonymous schreef: Dat mag dan wel zo zijn maar neemt niet af dat mensen hier van schikken en bv plotseling op hun remmen gaan staan of uitwijken.
Ja, maar mensen gaan ook al vol in de remmen als ze een flitspaal (een die van achteren flitst) zien staan. Ook lekker veilig. Dan kun je natuurlijk wel zeggen: genoeg afstand houden dan heb je er geen last van, maar zo werkt 't niet altijd.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zoals Thundersstreak ook al aangeeft, verdwijnt de 'witte flits' uit de mobiele flitsapparatuur of is al geheel verdwenen.

De 'ouderwetse' palen (die merendeels 'meegaand' flitsen) zullen ook beetje bij beetje vervangen worden en dan is het hele probleem voorbij... Voorzover het al daadwerkelijk een probleem is... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Dus jij durft het risico/de verantwoordelijkheid aan Koen ?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ja, probleemloos!

Als mensen al 'brokken' maken, doordat ze 1,2 of (voor mijn part) 3 seconden 'verblind' zijn door een flits, dan kunnen ze beter hun rijbewijs inleveren, want die ben je dan zeker niet waard.

In het verkeer bestaan er duizenden, zoniet honderdduizend afleidende gebeurtenissen die je allemaal het hoofd moet kunnen bieden om 'levend' uit die auto te kunnen stappen of te zorgen dat anderen levend op hun werk of thuis komen.

En als je al niet met een fenomeen als een 'flits' van een meetapparaat om kan gaan, dan moet je heel snel stoppen met autorijden, want dan ben je een gevaar voor anderen (en voor jezelf).
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 04 jun 2005, 02:42, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Ik denk dat je het verrassingseffect vergeet. Als je je laat afleiden gebeurt dat niet plotseling. Schrik je van die flits, dan kan je door de schrik bijvoorbeeld vergeten te sturen terwijl de weg niet recht loopt of van schrik een noodstop maken.

Ik ben nog nooit geflist (echtwaar, maar toch afkloppen), dus ik heb er geen ervaring mee, maar zo zie ik het.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

zijlvaart67 schreef:Ja, probleemloos!

Als mensen al 'brokken' maken, doordat ze 1,2 of (voor mijn part) 3 seconden 'verblind' zijn door een flits, dan kunnen ze beter hun rijbewijs inleveren, want die ben je dan zeker niet waard.

In het verkeer bestaan er duizenden, zoniet honderdduizend afleidende gebeurtenissen die je allemaal het hoofd moet kunnen bieden om 'levend' uit die auto te kunnen stappen of te zorgen dat anderen levend op hun werk of thuis komen.

En als je al niet met een fenomeen als een 'flits' van een meetapparaat om kan gaan, dan moet je heel snel stoppen met autorijden, want dan ben je een gevaar voor anderen (en voor jezelf).
Leg mij dan eens uit hoe het komt dat ik in 12 jaar nog steeds schade vrij ben ? Als ik zo'n gevaar op de weg ben ? Ik heb het idee dat jij alles een beetje vergelijkt met jouw eigen situatie. En dat jij een heel slecht inlevingsvermogen hebt. JIJ hebt er geen last van, dus anderen ook niet ? En als anderen daar wel last van hebben dan zijn ze dus een gevaar op de weg en kunnen ze beter hun rijbewijs inleveren ? Een beetje kort door de bocht, vind je ook niet ?
Bouwe TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Het KLPD doet het dan weer wel goed door met IR te 'flitsen'. Heb alleen ooit begrepen dat als in alle korpsen IR wordt doorgevoerd, dit een hele kostbare zaak is. Maar veilig is het wel.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Ik voel toch behoorlijk mee met de opmerking van zijlvaart. Er zijn zoveel dingen in het verkeer waar je ineens op moet inspelen en waar je van kan schrikken, dat het onverwachte bij het autorijden hoort. Kinderen kunnen ineens oversteken of maken met een fototoestel zelf plaatjes met flitser (heb t meegemaakt), mensen steken ineens over, iemand snijdt je ineens af, een kat steekt over.

Soms lijdt dit inderdaad tot een ongeval, maar waarom? Iemand die schrok van een overstekende kat kreeg de aanrijding niet door het schrikken, maar omdat hij (lees zij) probeerde hem te ontwijken. Als je niet met onverwachte situaties in het verkeer kan omgaan, heb je 2 opties:

1 je rijdt niet meer te hard zodat je niet geflitst wordt (in deze discussie wordt namelijk het probleem ongedraaid en bij de politie gelegd)

2 je kan beter niet meer rijden

Denk vooral eens na over het eerste punt. Flitsen wordt alleen mogelijk gemaakt door hen die erom vragen omdat ze zich niet aan de snelheid houden. Als nu juist die groep last heeft van de flits, dan ligt de oplossing toch in de buurt van het meest rechtse pedaal?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Bert,

Begrijp me niet verkeerd... Ik vind het ook irritant en ik heb er ook last van, absoluut!

Maar het zal nooit en nooit kunnen rechtvaardigen dat ik daardoor rechtdoor het water inrijd of 'vol op m'n rem ga staan.'

Net wat Edward ook al aangeeft... De situatie is niet gevaarlijk, maar de reactie van de bestuurder is gewoon fout en dat kan je een flitspaal niet aanrekenen. Dat moet de bestuurder zichzelf aanrekenen.

Hij is gewoon onvoldoende 'geconditioneerd' om zich goed in het verkeer te begeven. Als iemand al bijna 'de fout ingaat' door een flitspaal (niet eens een bijzonder fenomeen :lol:), gaat hij zeker de fout in als er een levend wezen, bijv een eend met jonkies, oversteekt... (de eendjes leven nog, maar 3 auto's totall loss incl bestuurder) 8)

Dergelijke bestuurders worden niet voor niets vervolgd en veroordeeld...ondanks dat ze er, volgens eigen zeggen, 'niets aan konden doen', want remmen doe je toch 'automatisch'.... 8)

Misschien dat Dusty of Thundersstreak daar meer over kunnen vertellen, maar (rij)onderricht en ervaring is een vorm van 'conditioneren'. Mensen leren om in 'stresssituatie's' zeer snel en goed te handelen.... Voorkomen dat men 'verstart' of een compleet verkeerde beslissing neemt.

Het uiterste: Michael Schumacher heeft een reactiesnelheid van 0.3 seconden. En dan neemt hij nog vaak de goede beslissing ook....

Gaat niemand van ons lukken, maar je moet met je rijvaardigheid ook niet aan het andere uiteinde zitten...door ook nogeens de verkeerde beslissing te nemen....

TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Edwin is het hier mee eens ;)

trouwens, ik heb nog nooit een ongeval meegemaakt tijdens een flinke onweersbui, waarover de bestuurder verklaarde: agent, ik schok van die flits..... of:

Agent de zon spiegelde een fractie van een seconde in het ruit van mijn voorganger, waardoor ik 0,1 sec niets zag. Ik schrok hiervan en besloot keihard te remmen. (gek genoeg remmen mensen wel hard nadat ze geflitst zijn, terwijl je dan gewoon weer gas kan geven, want ze staan vast niet 100 meter verderop weer te flitsen).
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Gas geven nadat je geflitst bent... Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van een flitspaal...

Overigens heb ik het zelf eens ervaren in Enschede bij nacht dat een tegemoetkomende automobilist werd geflitst door een flitswagen terwijl ik net recht die lampen in keek omdat ik iets 'opvallends' herkende.

Ik schrik niet snel en ook toen niet, onbewust hield ik er rekening mee, maar door de plotselingen overbelasting van mijn ogen zag ik toch enige tijd vlekken en heb ik voor de zekerheid even een parkeerhaventje opgezocht...

Derhalve denk ik dat het flitsen bij nachtelijke omstandigheden beperkt zou moeten worden tot IR-camera's, er zijn immers meer bestuurders die last kunnen hebben van een flits, ook al zijn deze niet in overtreding.

Janss
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik denk dat het hele verhaal persoonlijk is. Iedereen ervaart zulke dingen op zijn/haar eigen manier. En het eens worden daarover lijkt zo ongeveer onmogelijk. Alleen was ik even niet zo happy met de opmerking van Koen. En iedereen die zegt dat als je niet te hard rijdt je er geen last van hebt, heeft gelijk. Maar wie rijdt er nou echt NOOIT te hard ? Het overkomt ons toch allemaal wel eens dat we een kilometertje of tien te hard rijden ? Naar mijn idee is het flitsen met IR toch de beste oplossing.
Bouwe TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Janssen schreef:Gas geven nadat je geflitst bent... Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van een flitspaal...

Janss
Nee, maar dat is het hele eieren eten ook. Je kunt gewoon rustig door blijven gaan snelheid te verhogen, de acceptgiro valt toch pas een maand later in de bus. :roll: Dat is ook het gene wat ik tegenheb op het flitsen. Geen lik-op-stuk.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

en volgens mij is de vraag inmiddels ruimschoots beantwoord
Gesloten