Aanrijding fietser

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chantal TS
Infopolitie Gast

Aanrijding fietser

Ongelezen bericht door Chantal »

Dinsdag reed ik een rotonde op; links kwamen geen auto's of fietsers aanrijden, maar toen ik (gelukkig langzaam) begon te rijden, botste ik tegen een fietser op die - tegen het verkeer in - de rotonde op kwam rijden. Toen er geen schade bleek te zijn, scheidden onze wegen zich. Ik zag hem echter even later lopen omdat het voorwiel van zijn fiets toch gebogen was. Ik stopte weer om alsnog telefoonummers uit te wisselen. Het was nl een jongen van 13-14 jaar en ik was bang dat zijn ouders misschien behoorlijk kwaad op hem zouden worden. Nu blijkt dat ze mij aansprakelijk willen stellen en voor de schade (door hun zoon veroorzaakt) willen laten opdraven. Hierdoor zal ik dus ook mijn no-claim kwijtraken. Ik ben dus drie-dubbel gedupeerd: ik moet ook nog voor de schade aan de fiets opdraven en voor de schade aan mijn eigen auto terwijl ik dus onschuldig ben. Is het normaal dat fietsers en dan met name jeugdige fietsers zomaar een vrijbrief krijgen om dit soort "streken" uit te halen ?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Aardig van u om toch even het telefoonnummer te geven ;)

Het is zo dat de fietser beschermd is in de wet. Dus u kan aansprakelijk worden gesteld. Echter als er onderzoek is geweest en het blijkt dat u er niks aan kon doen, u niet voor alle schade hoeft te betalen. Meestal is dit dan 50-50.
Dit zullen de verzekeringen uitmaken.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maak er maar 'minimaal 50%' van, Julio. :wink:

Hoe triest het ook is... :?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

k a TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

tenzij men overmacht kan aantonen, toch?
Kaatje_1983 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kaatje_1983 »

Maar een fietser mag toch niet zomaar omgekeerd op een rotonde rijden :evil:
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Je moet even een verschil maken tussen strafrecht (wie heeft de fout gemaakt) en civiel recht (wie gaat er voor betalen).

De fietser heeft uiteraard de fout gemaakt en zal daar een boete voor krijgen, als er een proces-verbaal voor wordt gemaakt.

Maar in de wegenverkeerswet staat nu eenmaal de regel dat bij een aanrijding de fietser als de zwakkere verkeersdeelnemer, als het gaat om de schadevergoeding, meer rechten heeft. Deze regel gaat er van uit dat de automobilist rekening moet houden met de zwakkere verkeersdeelnemers, lees fietsers, voetgangers.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klopt, maar als automobilist zal je inderdaad 'overmacht' aan moeten tonen. Aantonen dat je dit absoluut niet hebt kunnen voorzien.

En tegenwoordig kan je verwachten dat fietsers aan de verkeerde kant van de weg rijden, onverlicht rondfietsen, geen richting aangeven ed...

Oftewel, ik zie het voor de automobilist(e) heel somber in... :?

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

k a TS
Infopolitie Gast

en het probleem hierbij is dat de fietsers(niet alle) hier flink misbruik van maken.

maar ik heb laatst in mijn polisvoorwaarden gekeken en volgens mij verlies je geen no claim bij een dergelijke aanrijding, maar dit zal van maatschappij tot maatschappij verschillend zijn
driver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door driver »

ze moeten gewoon zich ook aan de regels houden.
in dit soort situaties zoals die man schetst dat hij rustig reed en dat de fietser een fout maakte moet hij gewoon zijn recht krijgen en die jongen mag lekker balen.
denk anders dat ik morgen ochtend lekker een vette mercedes ofzo gaat opzoeken die lekker hard rijd en dan de rotonde verkeerd pakken ofzo.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

driver schreef:ze moeten gewoon zich ook aan de regels houden.
in dit soort situaties zoals die man schetst dat hij rustig reed en dat de fietser een fout maakte moet hij gewoon zijn recht krijgen en die jongen mag lekker balen.
Je reageert alsof wij dit bedacht hebben

denk anders dat ik morgen ochtend lekker een vette mercedes ofzo gaat opzoeken die lekker hard rijd en dan de rotonde verkeerd pakken ofzo.
Zou ik zeker doen. Weet ik vrij zeker dat je heel snel je rijbewijs mag gaan inleveren.

Nog meer slimme tips?
k a TS
Infopolitie Gast

@ driver, vergeet niet dat de regeltjes in den haag bedacht worden, de politie is er om te zorgen dat deze nageleefd worden, dus zij kunnen er niks aan doen.

ikzelf vind het ook gewoon een belachelijke regel om de zwakkere verkeersdeelnemers zo te beschermen, er wordt gewoon teveel misbruik van gemaakt
Gesloten