Limburgse gast schreef:Geacht Forum
Het rijbewijs ingevorderd (heel begrijpelijk want ze had zeker te veel op maar of het zoveel was als uit de blaastest bleek ?)
vraag 4. heeft iemand enig idee wat de (maximale) straf zou (kunnen ) zijn want ik heb helaas al meerdere dingen gehoort (en op internet gezien ) en op de aanklacht van de OvJ staat 'slechts ' 6 maanden rijontzegging betekend dit dat hij dat ook gaaat eisen of kan hij zich nog bedenken en een (veel ) hogere eis indienen (ook als we er tegen in beroep gaan bv ) ?
!! Ik begrijp dat de uiteindelijke straf natuurlijk door de rechter bepaalt wordt en natuurlijk altijd hoger kan zijn hoewel ik zelden meemaak dat de straf hoger is dan wat de OvJ eist (lager komt vaker voor) !!
Vraag 5 . wordt er in het tegenwoordige rechtssysteem nog rekening gehouden of je je rijbewijs nodig hebt voor je werk of is dit iets uit vroegere tijden ?
De overige vragen zijn inmiddels wel beantwoord. Al dan niet met extra commentaar.
De maximumstraf is een geldboete van de derde categorie (naar ik meen max 5000 euro) en/of 3 maanden gevangenisstraf en/of 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid.
Let wel dit is het maximum en die zal een eerstpleger niet snel voor zijn kiezen krijgen.
Waarschijnlijk heeft topicopener de brief van justitie niet goed gelezen. Het OM maakt zijn eis NOOIT voor de zitting kenbaar. Gezien het de vastgestelde Ugl's is het rijbewijs ingevorderd.
In artikel 8 zaken waarbij een rijbewijs is ingevorderd en ingevorderd blijft (voor het OM) dient de zaak binnen 6 maanden bij de Politierechter aangebracht te worden. Het OM mag het rijbewijs dus maximaal 6 maanden ingevorderd houden.
Als de rechter uiteindelijk een straf oplegt dan zal de tijd dat het rijbewijs ingevorderd is geweest van de straf worden afgetrokken.
De rechter zal bij het bepalen van de straf altijd rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Het hebben van werk waarvoor een rijbewijs nodig is is geen garantie voor een lagere straf. De rechter zal immers in zijn overweging meenemen dat dat argument in de aanloop naar de overtreding kennelijk ook geen grote rol heeft gespeeld (culpa in causa).