Is het verplicht een kind te vervoeren in een daarvoor bestemd kinderzitje/verhoger? Mijn zoontje van 4 mag die in de gordel mee vervoerd worden op de achterbank.
Ik hoorde nl. dit weekend dat de wet vanaf 1 april verandert is en dat elk kind verplicht in een zitje hoort te zitten. Zodra je hierin zou verzuimen zou dat een fikse boete opleveren. Ik heb er echter nergens iets van vernomen...
In onze eigen auto zijn de kinderen natuurlijk voorzien van een zitje en zeker onze jongste van 20 maanden mag van ons absoluut niet los of in een gordel bij " derden" in de auto zitten, maar voor onze 4jarige maken we wel een uitzondering, dus die mag van ons in het uiterste geval wel in een auto achterin, voorzien van de gordel, zitten.
Ben benieuwd naar het antwoord.
groetjes,
marjolein
Kind op achterbank
Moderator: Moderatorteam
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Achterin moeten kinderen van 3 jaar en ouder, vervoerd worden op de volgende manier:
1. Allereerst in een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel (inclusief stoelverhogers), mits aanwezig.
2. Ontbreekt zoiets, dan moeten deze kinderen gebruik maken van een voor hen beschikbare (!) autogordel.
3. Ze mogen eventueel een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken.
4. Als er geen of niet genoeg gordels zijn, mogen kinderen los worden vervoerd.
1. Allereerst in een voor hen geschikt kinderbeveiligingsmiddel (inclusief stoelverhogers), mits aanwezig.
2. Ontbreekt zoiets, dan moeten deze kinderen gebruik maken van een voor hen beschikbare (!) autogordel.
3. Ze mogen eventueel een driepuntsgordel als heupgordel gebruiken.
4. Als er geen of niet genoeg gordels zijn, mogen kinderen los worden vervoerd.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Wat betekend deze regel precies?
Zijn er speciale kindergordels of is dit de standaard gordel zoals in elke auto aanwezig... Dus dan mag hij bij opa en oma mee op de achterbank in de gordel.
Alvast bedankt voor je antwoorden.
marjolein
Wat betekend deze regel precies?
Zijn er speciale kindergordels of is dit de standaard gordel zoals in elke auto aanwezig... Dus dan mag hij bij opa en oma mee op de achterbank in de gordel.
Alvast bedankt voor je antwoorden.
marjolein
-
K3ng TS
- Infopolitie Gast