mobiel inname
Moderator: Moderatorteam
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
mobiel inname
mijn mobiele telfoon is door een leerares ingenomen. in de school regels staat alleen dat je je telefoon niet mag gebruiken in de les. er staat niet in dat als je het wel doet ze dan bevoegd zijn om deze telefoon in te nemen. valt dit ook onder de wet diefstal in nederland????
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Nee, dit valt niet onder diefstal.
Diefstal:
Er kan wel iets zijn opgenomen in de huishoudelijke regelementen maar dit zal niet tot een strafrechtzaak leiden.
Kennelijk heb jij je gsm wel gebruikt tijdens de les en dan zou je er begrip voor op moeten brengen voor het feit dat zij bepaalde stappen onderneemt om de kwaliteit van de les te waarborgen. Er zijn immers ook studenten/leerlingen die het gebruik als hinderlijk ervaren en ook met hen moet je rekening houden.
Diefstal:
De lerares heeft niet het oogmerk om de gsm toe te eigenen dus van diefstal is geen sprake.Artikel 310 Strafrecht.
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Er kan wel iets zijn opgenomen in de huishoudelijke regelementen maar dit zal niet tot een strafrechtzaak leiden.
Kennelijk heb jij je gsm wel gebruikt tijdens de les en dan zou je er begrip voor op moeten brengen voor het feit dat zij bepaalde stappen onderneemt om de kwaliteit van de les te waarborgen. Er zijn immers ook studenten/leerlingen die het gebruik als hinderlijk ervaren en ook met hen moet je rekening houden.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
mobiel iname
de mobiel is mijn eigendom ik kan mij niet voorstellen dat de school het recht heeft hem intenemenals dit niet in het regelement van de school staat en ik daar niks voor getekent heb of er ooit mee ben ingestemd.
Het feit dat je op die school zit betekent dat je instemt met de schoolregels. Je kunt nu gaan eisen dat je het ding met onmiddellijk ingang terugkrijgt en vervolgens een school gaan kiezen waar je toestemming hebt om met je gsm in de les te zitten, zoek er dan gelijk een uit waar je geen huiswerk krijgt, waar je met een mp3speler, al spelend, mee in de klas mag zitten etc. etc.
oftewel; je houdt je aan de regels of je zoekt een andere school.
oftewel; je houdt je aan de regels of je zoekt een andere school.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Zoals ik al zei, je zit met meerdere mensen in een klas. Bepaalde mensen zullen gemotiveerd zijn en willen graag hun les volgen.
Bepaalde factoren kunnen als hinderlijk worden ervaren en daar valt het GSM gebruik voor de meeste mensen ook onder.
Ook heb je te maken met een docent die graag op een normale wijze les wil geven en die zit dus niet op storende elemementen te wachten. Zij zullen dus moeten ingrijpen op een moment dat er zich wat hinderlijks voordoet.
Als een persoon zich storend blijft gedragen dan heeft de school op termijn het recht om iemand te verwijderen.
Ik neem aan dat je begrijpt dat andere mensen het gsm gebruik als hinderlijk ervaren tijdens de les.
Bepaalde factoren kunnen als hinderlijk worden ervaren en daar valt het GSM gebruik voor de meeste mensen ook onder.
Ook heb je te maken met een docent die graag op een normale wijze les wil geven en die zit dus niet op storende elemementen te wachten. Zij zullen dus moeten ingrijpen op een moment dat er zich wat hinderlijks voordoet.
Als een persoon zich storend blijft gedragen dan heeft de school op termijn het recht om iemand te verwijderen.
Ik neem aan dat je begrijpt dat andere mensen het gsm gebruik als hinderlijk ervaren tijdens de les.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: mobiel iname
Heel eenvoudig. Je hebt je te houden aan de regels; op zijn minst zijn er fatsoensregels.gast schreef:de mobiel is mijn eigendom ik kan mij niet voorstellen dat de school het recht heeft hem intenemenals dit niet in het regelement van de school staat en ik daar niks voor getekent heb of er ooit mee ben ingestemd.
Als iemand voor de klas les staat te geven, mag je ervanuit gaan dat dat deze persoon tijd heeft geinvesteerd om deze les voor leerlingen of cursisten voor te bereiden. Daarnaast hebben ook jouw medeleerlingen recht op het ongestoord volgen van lessen. Als je dan tijdens de les met je telefoon bezig bent toon je geen enkel vorm van respect! Noch naar je docent en zeker ook niet naar je medeleerlingen.
Om een en ander voor een ieder werkbaar te maken zijn er afspraken gemaakt, ongetwijfeld ook binnen jouw school. Als je je daar niet aan houdt verzuim je een plicht.
Door het woord 'diefstal' te gebruiken geef je aan dat je van mening bent dat een ander mogelijk inbreuk heeft gepleegd op jouw rechten en voel je jezelf kennelijk geschaad in jouw recht. En dit terwijl je je zelf notabene niet eens bewust bent van jouw plichten binnen een schoolse omgeving en je daardoor anderen zelfs schaadt in hun rechten!!!! Laat duidelijk zijn dat je vrijwel nergens rechten kunt doen gelden als je van jouw kant je plichten niet nakomt.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
Ik heb echt geen flauw idee. Het ging mij er puur om dat er (in mijn ogen) nog niet een afdoende antwoord gegeven was.thijeleo schreef:Hoe wil je dit probleem anders aanpakken 2cv?
Ik vermoed dat de vraagsteller even veel heeft aan het cursieve gedeelte van jouw antwoord als aan alle andere antwoorden.Ja ze mag deze innemen. Uiteraard zal ze deze ook op een gegeven moment weer teruggeven.
Voor alle zekerheid, volledigheid en duidelijkheid: ik ben geen voorstander van mobiel bellen tijdens de les of enige andere vorm van ordeverstoring. Ik kan mij alleen goed voorstellen dat de vraagsteller wil weten of tijdelijke in beslag name van het mobieltje mag of niet.
-
Roberto TS
- Infopolitie Gast
Volgens mij houdt de lerares het goed onder zich en zij geeft de telefoon op een later moment wel weer terug.
Ik kan mij helemaal vinden zoals de lerares gehandeld heeft.
Het is enorm frusterend als de lerares aan het doceren is en ergens in de klas gaat zo'n mob. telefoon af. Heeft te maken met fatsoennormen en daar kan de school een bepaalde rol in spelen.
Het is een ander verhaal als je aangeeft dat je mobiel bereikbaar moet zijn i.v.m. de thuissituatie.
Ik kan mij helemaal vinden zoals de lerares gehandeld heeft.
Het is enorm frusterend als de lerares aan het doceren is en ergens in de klas gaat zo'n mob. telefoon af. Heeft te maken met fatsoennormen en daar kan de school een bepaalde rol in spelen.
Het is een ander verhaal als je aangeeft dat je mobiel bereikbaar moet zijn i.v.m. de thuissituatie.
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
Het lijkt mij dat ze, als het gebruik ervan tijdens de les ongewenst is, de telefoon wel kan innemen.
Denk daarentegen ook dat ze deze aan het einde van de les/dag zal moeten terug geven aan de eigenaar en niet morgen, overmorgen of volgende week ergens, al naar gelang de wind waait.
Uiteraard is het wel handig om te zorgen dat er duidelijke regels zijn opgesteld en dat het aan iedereen duidelijk is welke sancties er staan op gebruik van een mobiele telefoon in de school.
Denk daarentegen ook dat ze deze aan het einde van de les/dag zal moeten terug geven aan de eigenaar en niet morgen, overmorgen of volgende week ergens, al naar gelang de wind waait.
Uiteraard is het wel handig om te zorgen dat er duidelijke regels zijn opgesteld en dat het aan iedereen duidelijk is welke sancties er staan op gebruik van een mobiele telefoon in de school.
-
T-nus TS
- Infopolitie Gast
Daar ben ik het volledig mee eens. Misschien is het al lang in de schollregels opgenomen op de school van gast.Uiteraard is het wel handig om te zorgen dat er duidelijke regels zijn opgesteld en dat het aan iedereen duidelijk is welke sancties er staan op gebruik van een mobiele telefoon in de school.
Misschien was het verstandiger om eerst daar te informeren, voordat gast zijn vraag hier stelde.
Maar ik denk dat hij wel een duidelijk antwoord heeft gekregen!