Headset niet handsfree?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Rilana TS
Infopolitie Gast

Headset niet handsfree?

Ongelezen bericht door Rilana »

Een van onze buitendienst medewerkers heeft vandaag een bekeuring gekregen voor bellen in de auto.

Hij maakte gebruik van een headset en had zijn mobiel op zijn schoot.

Toch kreeg hij een bekeuring. Volgens de agent mag er niet meer gebeld worden met een headset, omdat dan vaak je mobiel 'los' in de auto ligt.

Klopt dit?

Zo ja, kan iemand mij dan vertellen waar je anders dan je mobieltje moet laten, want zo lang is je snoer van je headset niet.
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

De omschrijving van het strafbare feit is volgens mij vrij vertaald:

Het als bestuurder in de hand houden van een mobiel toestel terwijl het voertuig in beweging is.

Als bovenstaande daadwerkelijk de grond van het pv is, is dat volgens mij succesvol aan te vechten.

De meeste mensen op de weg (inclusief ikzelf) gebruiken een dergelijk headsetje, deze plug ik in voordat ik wegrij en met en knopje op het snoer kan ik gesprekken aannemen. Zodoende heb ik dus nooit mijn mobiele telefoon vast tijdens het rijden en ben ik volgens mij ook 'braaf' op de weg. Ik kan me de redenatie dan niet voorstellen dat het niet toegestaan is als het toestel op schoot ligt...

Succes!
Laatst gewijzigd door Janssen op 25 mei 2005, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Het kan natuurlijk zijn, dat ie z'n mobiel even in de hand heeft gehouden om het nummer te zoeken, of om een telefoontje aan te nemen.
En dat mag niet.
Wanneer je een carkit hebt, hoef je de telefoon niet vast te houden, wat je bij een head-set meestal wel moet.
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

TS noemt het losliggen van de telefoon alszijnde het strafbare feit. Ik kan me daar niets bij voorstellen...

Zover ik weet is er nog geen gordelplicht voor de telefoon ;)

Als antwoord op de vraag van de TS: Losslingerende telefoontjes in de auto zijn natuurlijk niet prettig, ondanks dat het volgens mij niet verboden is. Misschien is het overhemdzakje van de buitendienstmedewerker een optie?
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

En vaak als je een hoesje om je telefoon hebt kun je hem zo op je gordel klikken.

Oordopje in en rijden maar :wink:
Zelf bel ik niet in de auto, heb hoofdzakelijk het oordopje in voor het geval ze mij bellen :lol:
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Maar was TS erbij?? Heeft TS gezien dat hij de telefoon niet oppakten om op te nemen??
Het ligt heel snel voor de hand om zeker wanneer de mobiel los ligt, hem gauw even oppakken.
En net dat moment kan de verbalisant gezien hebben.
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Heel goed mogelijk Julio, maar dat komt niet overeen met wat TS zegt:
Volgens de agent mag er niet meer gebeld worden met een headset, omdat dan vaak je mobiel 'los' in de auto ligt.
Misschien heeft de desbetreffende buitendienstmedewerker een iets andere versie verteld dan hetgeen wat daadwerkelijk gebeurd is?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Misschien kan TS, nog even vragen aan de betreffende persoon, en zou hij opheldering kunnen vragen aan de verbalisant.
Rilana TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Rilana »

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat onze medewerker het 'net ff wat anders' heeft gebracht naar ons toe en dat hij op dat moment idd net ff zijn mobieltje vast had.

Los daarvan vind ik het het onzin dat als je een nummer draait wanneer je mobiel op schoot ligt gevaarlijker zou moeten zijn dan wanneer hij in de carkit zit. In beide gevallen heb je je blik op iets anders dan de weg.

Ik vind het wel een beetje verwarrend. Is er geen omschrijving wat wel en niet mag?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Je mag je mobiel niet in de hand houden wanneer je rijdt.
Dat wil zeggen, niet telefoonnummer opzoeken, geen sms-je's versturen, je mag eigenlijk niks.
Wanneer de gsm in de car-kit staat, mag je dit weer wel. Je hebt dan nl. 2 handen 'over', je kunt sneller reageren.
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Als ik aan het SMS'en ben terwijl mijn telefoon in de carkit staat dan heb ik mijn aandacht echt niet op de weg... en zeker geen twee handen aan het stuur. Onverantwoord dus, maar geen strafbaar feit.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Maar je hebt die hand wel vrij..;) En wanneer je de mobiel in de hand heb niet.
Bouwe TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Julio schreef: Wanneer je een carkit hebt, hoef je de telefoon niet vast te houden, wat je bij een head-set meestal wel moet.
En dat vind ik nou juist zo krom. Ik heb zelf ook een carkit, en die hangt lager dan de vooruit, aan de zijkant van het dashboard, dat hebben wel meer mensen. Om nu een nummer op te zoeken moet ik mijn blik richten op de GSM, om met de knopjes het juiste nummer te zoeken. Dit is net zo gevaarlijk, misschien nog wel gevaarlijker. Dan moeten ze het wijzigen in 'verbod op het aanraken van mobiele communicatieapparatuur tijdens het rijden'. Dan moet iedereen verplicht aan de stemherkenning :wink:
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Ik denk dat de wetgever hier een stukje persoonlijke verantwoordelijkheid laat liggen bij de bestuurder. Iedere bestuurder kan toch wel inzien dat het niet snugger is om tijdens het rijden op je car-kit te gaan zitten SMS'en.

Stemherkenning zou inderdaad wel een mooie oplossing zijn, voor het uitgaand bellen onderweg gebruik ik het ook.
Bouwe TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe »

Janssen schreef:Ik denk dat de wetgever hier een stukje persoonlijke verantwoordelijkheid laat liggen bij de bestuurder. Iedere bestuurder kan toch wel inzien dat het niet snugger is om tijdens het rijden op je car-kit te gaan zitten SMS'en.
Daar heb je gelijk in. Als ik moet bellen, dan probeer ik ook altijd het nummer in te toetsen bij een stilstaand moment, zoals voor de stoplichten of open brug.
Gesloten