Werpmessen en kruisbogen (theater en circussen)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wizzy TS
Infopolitie Gast

Werpmessen en kruisbogen (theater en circussen)

Ongelezen bericht door Wizzy »

Geachte forumleden,

Ik zit al enkele jaren met een belangrijke vraag.
Ik ben Nederlander maar woonachtig in Belgie. Ik ben al 25 jaar actief in de showwereld ( theater,circussen etc )
Ik heb een cobwoy act met lasso's,schieten (lucht), zwepen en messenwerpen. Nu zie ik dat werpmessen verboden zijn bij de wet. Maar wat nu als je ze nodig hebt voor beroepsdoeleinden zoals ik?
Ik heb deze vraag gesteld hier in Belgie en daar zei men dat werpmessen bezitten niet verboden is maar wel als je ze gebruikt op de openbare weg, dus ik mag niet optreden op markten ect. Dus wel in circustenten en Theaters. Als men mij aanhoud met de wagen kunnen ze me dus niets doen volgende mijn ingewonnen inlichtingen bij de politie in Antwerpen.
Hoe zit dit in Nederland, Ik werk veel in Nederland en rij dus regelmatig rond met deze materialen.

Ook doe ik Hypnose shows waarin gebruik wordt gemaakt van een kleine kruisboog en een zwaard.

ik hoop op deze site en deskundig antwoord te ontvangen. Mocht ik een ontheffing nodig hebben? waar kan ik die dan aanvragen?

Mvg,
Wizzy

Toffe site
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

De wapens die je noemt vallen niet binnen dezelfde categorie. We bekijken ze dus even stuk voor stuk:

De kruisboog:

Deze valt in categorie vier van de Wet Wapens en Munitie

De regels mbt een wapen van de vierde categorie:
Artikel 27

Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen.

Het eerste lid is niet van toepassing op personen die:

houder zijn van een verlof als bedoeld in artikel 29, voor zover dit verlof reikt; of

op grond van artikel 26, tweede lid, voor de jacht bestemde wapens voorhanden mogen hebben, voor wat betreft het terrein waar zij tot de jacht gerechtigd zijn.

Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van de categorieën III en IV verlenen met betrekking tot:

optochten; en

studentenweerbaarheidsverenigingen.

Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van categorie IV verlenen met betrekking tot:

ceremoniële wapens;

kermissen; en

sportbeoefening.
De basis is simpel, je mag een wapen van de vierde categorie wel hebben maar niet dragen.

Dragen houdt in dat je een wapen, op een voor het publiek toegankelijke plaats, bij je hebt en dan moet dat wapen voor direct gebruik aan te wenden zijn.

De wet geeft echter wat uitzonderingen want de wet geeft aan dat er een vrijstelling verleent kan worden door de minister en die vrijstelling heeft betrekking op het dragen.
Artikel 29 WWM
Indien een redelijk belang dit vordert, kan de instantie die een verlof tot het voorhanden hebben van een wapen van categorie III verleent of heeft verleend, bepalen dat dit verlof ook betrekking heeft op het dragen van dit wapen.

Wanneer aan het eerste lid toepassing is gegeven, wordt dit in het verlof vermeld.

Indien een redelijk belang dit vordert, kan de in artikel 28, eerste lid, bedoelde instantie verlof verlenen tot het dragen van een wapen van categorie IV.
Als je naar het laatste stukje kijkt, het derde lid, kan er dus een verlof verleent worden door de genoemde instantie (art 28 lid 1 WWM).
Artikel 28

Verlof tot het voorhanden hebben van een wapen en munitie wordt, uitsluitend voor wapens en munitie behorend tot categorie III, verleend door de korpschef in de woon- of verblijfplaats van de aanvrager.
Er wordt gesproken over "een redelijk belang" dat aanwezig moet zijn om in aanmerking te komen voor een verlof. Ik neem aan dat dit redelijk belang aanwezig is.

de werpmessen

Deze vallen in de derde categorie.

Hier geldt een andere regel. In eerste instantie mag je dit wapen niet in je bezit hebben want de wet verbiedt het voorhanden hebben van een wapen uit deze categorie. Automatisch is dan ook het dragen verboden.
Artikel 26

Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben.

Het eerste lid is niet van toepassing op personen die houder zijn van:

een verlof als bedoeld in artikel 28, eerste lid, van de wet, voor zover dit verlof reikt; of

een jachtakte als bedoeld in de Jachtwet, voor wat betreft voor de jacht bestemde wapens en munitie van categorie III, die in de jachtakte zijn omschreven.
Ook hier biedt een verlof een uitkomst. Een verlof kan er dus voor zorgen dat je deze messen in je bezit mag hebben (voorhanden hebben).

Via dit artikel (28 ) stap je weer door naar het eerder genoemde artikel :
Artikel 29
Indien een redelijk belang dit vordert, kan de instantie die een verlof tot het voorhanden hebben van een wapen van categorie III verleent of heeft verleend, bepalen dat dit verlof ook betrekking heeft op het dragen van dit wapen.
Dit redelijke belang wordt ook hier weer genoemd en zonder me in het circus gebeuren te verdiepen mag ik aannemen dat dit redelijke belang aanwezig is.

echter:

Het is niet vanzelfsprekend dat je een verlof krijgt als je deze aanvraagt. Er zal een screening plaatsvinden en als zich in het verleden zaken hebben voorgedaan waardoor het niet wenselijk is dat er een verlof wordt afgegeven dan zal dit dus ook niet gebeuren.

De overige wapens die je noemt, zwaard en luchtdrukwapen vallen ook binnen de werking van de WWM. Hier kan je de categorieen vinden en voor deze wapens gelden dezelfde regels als die hierboven zijn genoemd.

http://www.infopolitie.nl/wet/wwm/wwm_p ... _art_2.php

Voor verdere vragen en verduidelijking kan er ook contact opgenomen worden:
1.3 Circulaire WWM.

Contact met het ministerie
Voor advies, inlichtingen en overleg, kan uitsluitend tussen 09.00 uur en 12.00 uur telefonisch contact worden opgenomen met de Unit 5, van de Centrale Afdeling Bestuurszaken (Directie Bestuurszaken) van het ministerie van Justitie, telefoon 0703707814. In de middaguren is een telefoonbeantwoorder ingeschakeld.

Het correspondentie‑adres van het ministerie is:

De Minister van Justitie
Directie Bestuurszaken
Centrale Afdeling Bestuurszaken
Unit 5
Postbus 20300
2500 EH 's‑Gravenhage

Het bezoekadres van het ministerie van Justitie (uitsluitend op afspraak) is:

Kalvermarkt 53, 's‑Gravenhage.

Het Ministerie ligt op 10 minuten loopafstand van het Centraal Station.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten