Verlichting vrachtwagens

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marius Krijger TS
Infopolitie Gast

Verlichting vrachtwagens

Ongelezen bericht door Marius Krijger »

Geacht Forum,

Wie kan mij zeggen hoe de wetgeving is, betreffende de verlichting
van vrachtwagens, of mag uitbundige verlichting toch?

Moet een vrachtwagenshauffeur ook een gordel dragen?

Ik hoor het wel,

Marius Krijger
Roberto TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roberto »

Beste Marius ,

kijk even op " http://www.rdw.nl " voor wat betreft de verlichting.

Wat de gordel betreft, daar moet men gewoon gebruik van maken, tenzij men een ontheffing heeft.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

De enige extra verlichting die is toegestaan cq verplicht is de zogenaamde 'contourverlichting'. Maar ik neem aan dat u meer op de extra lampen aan de voorzijde van een vrachtauto doelt.

Dit zouden 'dagrijlichten' kunnen zijn en dit zijn lampen, bedoeld om een voertuig overdag beter zichtbaar te maken.

En deze zijn ook gewoon toegestaan zolang ze maar niet verblindend en wit van kleur zijn. :wink:

En inderdaad, als een vrachtauto voorzien is van gordels, moeten ze ook gebruikt worden. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Rob TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Rob »

zijlvaart67 schreef:De enige extra verlichting die is toegestaan cq verplicht is de zogenaamde 'contourverlichting'. Maar ik neem aan dat u meer op de extra lampen aan de voorzijde van een vrachtauto doelt.

Dit zouden 'dagrijlichten' kunnen zijn en dit zijn lampen, bedoeld om een voertuig overdag beter zichtbaar te maken.

En deze zijn ook gewoon toegestaan zolang ze maar niet verblindend en wit van kleur zijn. :wink:

En inderdaad, als een vrachtauto voorzien is van gordels, moeten ze ook gebruikt worden. :wink:
Misschien een beetje suggestief, maar is het altijd zo dat wanneer een voertuig voorzien is van gordels de betreffende bestuurder deze ook moet gebruiken?
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

je ziet erg veel vrachtwagens met 2 of 4 "dagrijlampen"die er normale 55 watt lampen in hebben maar blauwe 5 watt stadslichten,
mag dit wel?
Aangezien je ze veelvuldig ziet gaat toch iedereen er vanuit dat dit is toegestaan?
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Queued schreef:Misschien een beetje suggestief, maar is het altijd zo dat wanneer een voertuig voorzien is van gordels de betreffende bestuurder deze ook moet gebruiken?
Niet alleen de bestuurder, maar een ieder die in een motorvoertuig op een zitplaats zit die voorzien is van een gordel dient deze te gebruiken.
Op enkele wettelijke uitzonderingen daargelaten.
Rob TS
Infopolitie Gast

rai schreef:
Queued schreef:Misschien een beetje suggestief, maar is het altijd zo dat wanneer een voertuig voorzien is van gordels de betreffende bestuurder deze ook moet gebruiken?
Niet alleen de bestuurder, maar een ieder die in een motorvoertuig op een zitplaats zit die voorzien is van een gordel dient deze te gebruiken.
Van de eerste zin was ik op hoogte bijvoorbeeld op de achterbank. Op de tweede zin wilde ik reageren met het volgende: als ik de gordels er nou eens uit 'sloop'... Zijn er wettelijke bepalingen waarin staat welke voertuigen en eventueel met welk beroepen men mag rijden zonder gordels?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar sinds kort mogen 'dagrijlichten' alleen nog maar 'wit' zijn.

Maar als het inderdaad 'blauwachtige' lampen zijn (zoals de Philips Vision Blue of zoiets) dan heb ik daar helemaal vrede mee....

Xenonverlichting is tenslotte ook niet echt 'strak' wit.

Zolang het maar niet geel, groen, felblauw of gitzwart is. Ik zou er geen punt van maken en ik kan me ook niet voorstellen dat een ander dat wel zou doen... :wink:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 24 mei 2005, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Queued schreef:
rai schreef:
Van de eerste zin was ik op hoogte bijvoorbeeld op de achterbank. Op de tweede zin wilde ik reageren met het volgende: als ik de gordels er nou eens uit 'sloop'... Zijn er wettelijke bepalingen waarin staat welke voertuigen en eventueel met welk beroepen men mag rijden zonder gordels?

Lees onderstaande maar eens door.
Artikel 3.2.36 VR

1. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/115/EEG (PbEG 30 januari 1976, L 24).

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels. Deze bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de zitplaats van de bestuurder en op naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover die zitplaatsen aan een portier grenzen. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.

3. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1989 doch voor 1 januari 1995, moeten tevens zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels voor alle andere naar voren gerichte zitplaatsen dan in het tweede lid bedoeld. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.

4. De aanwezigheid van de in het tweede en derde lid bedoelde bevestigingspunten is niet verplicht voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, indien degene die met de afgifte van kentekenbewijzen is belast van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het voertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het voertuig van toepassing te doen zijn.

5. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 77/541/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220) voor die zitplaatsen die van bevestigingspunten voor autogordels zijn voorzien.

6. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995, waarin bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de in het tweede en derde lid bedoelde zitplaatsen, moeten zijn voorzien van autogordels voor die zitplaatsen. De autogordels moeten voldoen aan de door Onze Minister vastgestelde eisen.
Rob TS
Infopolitie Gast

rai schreef:
Queued schreef:
rai schreef:

Lees onderstaande maar eens door.
Artikel 3.2.36 VR

1. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/115/EEG (PbEG 30 januari 1976, L 24).

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels. Deze bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de zitplaats van de bestuurder en op naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover die zitplaatsen aan een portier grenzen. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.

3. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1989 doch voor 1 januari 1995, moeten tevens zijn voorzien van bevestigingspunten voor autogordels voor alle andere naar voren gerichte zitplaatsen dan in het tweede lid bedoeld. De bevestigingspunten moeten voldoen aan en zijn aangebracht volgens de door Onze Minister vastgestelde eisen.

4. De aanwezigheid van de in het tweede en derde lid bedoelde bevestigingspunten is niet verplicht voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, indien degene die met de afgifte van kentekenbewijzen is belast van oordeel is dat er in verband met de bouw of inrichting van het voertuig aanleiding bestaat de verplichting niet op het voertuig van toepassing te doen zijn.

5. Personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, moeten zijn voorzien van autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 77/541/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220) voor die zitplaatsen die van bevestigingspunten voor autogordels zijn voorzien.

6. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1995, waarin bevestigingspunten moeten zijn aangebracht ten behoeve van het gebruik van autogordels op de in het tweede en derde lid bedoelde zitplaatsen, moeten zijn voorzien van autogordels voor die zitplaatsen. De autogordels moeten voldoen aan de door Onze Minister vastgestelde eisen.
Okay, bedankt! Duidelijk. Ik dacht dat bepaalde beroepen zoals bijvoorbeeld taxi chauffeurs een soort van "ontheffing" hadden voor het gebruik van de gordel.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Dat artikel geldt voor de inrichtingseisen met betrekking tot het eruit slopen van de gordels.

Artikel 59 RVV regelt de gordelplicht en wanneer deze niet gedragen hoeft te worden.
Mag je alleen even zelf zoeken. :wink:
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Okay, bedankt! Duidelijk. Ik dacht dat bepaalde beroepen zoals bijvoorbeeld taxi chauffeurs een soort van "ontheffing" hadden voor het gebruik van de gordel.
Een taxichauffeur hoeft zijn gordel niet te dragen wanneer hij klanten in de auto vervoert. Dit heeft alles te maken met de veiligheid van de taxichauffeur.

Zit hij alleen in de auto dan zal hij gewoon de gordel moeten dragen (iets wat veel chauffeurs overigens vergeten) :wink:
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

ik rij dagelijks met een klant in een rolstoel die dus geen gordel om mag i.v.m
stoma .
De klant heeft hiervoor een ontheffing en hij heeft die ontheffing altijd bij zich.
De stoma bij hem zit precies op de plek waar de (heup)gordel langs gaat.
De gordel drukt dan de stomazak leeg of kapot julie willen niet weten hoe dat stinkt.
Zonder ontheffing rij ik niet met de klant.
Gesloten