vragen voor school

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
vivian TS
Infopolitie Gast

vragen voor school

Ongelezen bericht door vivian »

hoi :D
ik moet een opdracht maken voor goddienstmaatschappij.
en daar bij moest ik ook vragen maken.
en die vragen kunnen jullie beantwoorden
ik doe het over discriminatie.

vragen :
1.waarom discrimineren mensen om de huidskleur.

2.waarom discrimineren mensen om het geloof ?

3.waarpom doen mensen dat ?

4.wat is een racist?

5.hoeveel soorten gronden zijn er om gediscrimineert te worden?

munt u mij de antwoorden sturen ?? naar me email?
master_vivian77@hotmail.com
groetjes vivian ( ik hoop te antwoorden snel te ontvangen van u )
DaV TS
Infopolitie Gast

Re: vragen voor school

Ongelezen bericht door DaV »

waarom discrimineren mensen om de huidskleur.

In de negentiende eeuw werden er zogenaamde wetenschappelijke theorieën ontwikkeld, die stelden dat mensen in rassen konden worden ingedeeld. Hiermee wilden Europeanen aantonen dat blanke mensen superieur waren aan donkere mensen. Deze ideeën werden gebruikt als rechtvaardiging voor slavernij en jodenvervolging. Maar hoezeer er ook aan het bewijs is gewerkt, het bestaan van rassen is nooit aangetoond. Het tegendeel komt steeds duidelijker vast te staan: de mensheid is niet in te delen in rassen. Door de onderlinge verschillen tussen mensen, is ieder mens op zich uniek. Verschillen in aanleg, uiterlijk, enzovoort zijn binnen elke groep per individu te groot om de mensheid op basis van deze verschillen in categorieën in te delen. Er is maar één ras, het menselijk ras.

De term ‘ras’ wordt nog wel gebruikt, dat is soms verwarrend. Het is vooral een juridische term, die gebruikt wordt in wetten en regels. Ras betekent voor de wet: huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming. Maar ook begrippen als ‘buitenlanders’, ‘vreemdelingen’ en ‘asielzoekers’ kunnen onder het begrip ‘ras’ vallen. Zo is het bijvoorbeeld verboden bij een winkel aan te geven dat maar twee asielzoekers tegelijk naar binnen mogen. Daarmee discrimineert de winkelier op grond van ras.

Het LBR bestrijdt rassendiscriminatie, dus discriminatie op grond van huidskleur en afkomst.

waarom doen mensen dat ?

Dat is een lastige vraag, omdat het heel moeilijk te onderzoeken is wat mensen beweegt om anderen te benadelen of uit te sluiten. Mensen kunnen verschillende redenen hebben, bewust of onbewust, om te discrimineren. Waarschijnlijk hebben angst voor het onbekende en onzekerheid hier veel mee te maken.

Sommige mensen ervaren andere groepen, die bijvoorbeeld een andere huidskleur, religie of cultuur hebben dan zijzelf, als een bedreiging. Ze zien andere groepen als concurrentie, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan, een woning of een opleiding. Jaloezie kan daarbij een rol spelen.

Mensen vrezen soms ook dat hun eigen cultuur minder belangrijk wordt of verandert door de invloed van andere groepen. Eigenlijk is dat raar, want culturen veranderen sowieso voortdurend. Wat 10 jaar geleden nog heel gewoon was, vind je nu vaak raar of ouderwets.

Discriminerend gedrag kan ook voortkomen uit de behoefte zich af te zetten tegen andere groepen. Met name jongeren zijn vaak op zoek naar hun eigen identiteit. Wie ben ik? Waar hoor ik bij? Veel jongeren, maar ook volwassen, zoeken de ‘bescherming’ van een groep: het is prettig om ergens bij te horen. Om nog eens extra te benadrukken bij welke groep ze horen, zetten ze zich af tegen andere groepen. Er ontstaat een sfeer van ‘wij’ en ‘zij’. Waarbij ‘wij’ staat voor alles wat goed is en ‘zij’ voor wat niet deugt. Deze negatieve sfeer kan, zeker als er ook vooroordelen zijn ten opzichte van de andere groep, leiden tot discriminatie.

Wat soms ook meespeelt, is het ‘zondebok’-principe. Mensen vinden het vaak makkelijk om anderen de schuld te geven van dingen die fout gaan. Van de achteruitgang van de wijk of hoge werkloosheid bijvoorbeeld. Het meest voor de hand liggend is dan om de schuld te geven aan mensen over wie je al een negatief beeld of vooroordelen hebt, of mensen die tot een minderheidsgroep behoren en zich moeilijk kunnen verweren. Dit versterkt het ‘wij tegen zij’-gevoel.

wat is een racist?

Racisme is het als ongelijkwaardig zien en behandelen van mensen op grond van verschillen in huidskleur, cultuur of afkomst.
Racisme gaat daarmee een stap verder dan vooroordelen en discriminatie. Bij racisme komt het maken van ongeoorloofd onderscheid of het ongelijk behandelen voort uit het idee dat niet alle mensen gelijkwaardig zijn. Mensen die ervan uitgaan dat bepaalde mensen, op grond van hun huidskleur of afkomst, minder waard zijn dan anderen, zijn racisten. Racisten discrimineren stelselmatig mensen die volgens hen tot een minderwaardige groep behoren.
Met het gebruiken van de term ‘racisme’ moet je dus voorzichtig zijn. Iemand die discrimineert hoeft nog geen racist te zijn.

Omdat het taboe is om racistische opvattingen rond te strooien, zal iemand niet snel toegeven dat zijn gedrag wordt ingegeven door racistische opvattingen.
In Nederland zijn racistische ideeën nog niet verdwenen, maar de overtuigde racisten zijn bijna uitgestorven. Dat blijkt ook uit het feit dat racistische partijen uit de politiek verdwenen zijn.

hoeveel soorten gronden zijn er om gediscrimineert te worden?

Er zijn verschillende kenmerken waarop gediscrimineerd wordt. De meest voorkomende zijn:
-huidskleur of afkomst
-geslacht (man / vrouw)
-seksuele voorkeur (homoseksueel / heteroseksueel)
-leeftijd
-handicap

Dat over het geloof mag je zelf opzoeken.

Het is hier niet de bedoeling dat we jouw opdrachten voor school gaan maken.

Succes
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Mooi stukje proza DaV.

Wilde er eerst ook op reageren toen ik zag dat postster vermoedelijk van 1977 was. Oud en wijs genoeg dus om zelf te zoeken. Dus jouw laatste opmerking deel ik volledig.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Bij mij staat alles netjes in het boekje :?
DaV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Aan het ''vak" te zien denk ik dat hij wel na 1977 geboren is.

Maar goed ze geven deze opdrachten niet voor niks.
Binnekort gaan alle MBO opleidingen over naar projectonderwijs waar een grote wijze van zelfstandigheid van je word verwacht

Ik ben er zelf een testkonijn van en van de 70 die aan de opleiding begonnen zijn er nu nog 12 over.

Maar goed ik ga stoppen met preken voordat ik op een docent ga lijken.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Re: vragen voor school

Ongelezen bericht door Thijs »

vivian schreef:hoi :D
ik moet een opdracht maken voor goddienstmaatschappij.
en daar bij moest ik ook vragen maken.
en die vragen kunnen jullie beantwoorden
ik doe het over discriminatie.
Jij moet die vragen maken, niet wij. Het is wel erg makkelijk om iemand op een forum je huiswerk te laten doen, vind je niet?
Deze vragen staan verder niet in relatie tot de politie maar goed.

De vriendelijke groeten,
Thijs
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Daar het onderwerp nagenoeg niets te maken heeft met de politie en het niet de bedoeling is om hier alleen maar huiswerk van een ander voor te kauwen gaat er bij deze een slotje op.
Gesloten