Artikel 326 wetboek van Strafreacht
Moderator: Moderatorteam
-
J. van Vliet TS
- Infopolitie Gast
Artikel 326 wetboek van Strafreacht
A.s. dinsdag moet ik voorkomen bij de politierechter. De ten laste leging is artikel 326 oplichting. Nu ben ik bezig met mij rechtenstudie (wil advocaat worden). Kan deze zaak invloed hebben op mijn toekomst. Tevens staat er vermeld dat ik sprake kan zijn van een geldboete uit de vijfde categorie. Over welke gelbedragen wordt er dan gesproken. Is het wellicht mogelijk om de straf om te zetten in een taakstraf.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Artikel 23 van het Wetboek van Strafrecht, lid 4.
Eerste categorie €225
Tweede categorie €2250
Derde categorie €4500
Vierde categorie €11250
Vijfde categorie €45000
Zesde categorie €450000
Deze bedragen zijn de maxima en in de wet is meestal opgenomen welke categorie bij een strafbaar feit hoort.
Een onherroepelijke veroordeling voor een misdrijf blijft in principe 20 jaar in de justitiële documentatie staan. Zie verder de Wet justitiële en
strafvorderlijke gegevens.
Dit zou eventueel problemen kunnen geven bij functies waarbij een antecedentenonderzoek plaatsvindt en ook bij functies waarbij wordt gevraagd om een verklaring van goed gedrag. Afhankelijk van de functie, zou een veroordeling voor oplichting kunnen leiden tot het afwijzen van die verklaring. In hoeverre dit een eventuele baan als advocaat belemmerd, weet ik niet. Maar daarvoor zou je te rade kunnen gaan bij de Orde van Advocaten. Verder valt er weinig over te zeggen op dit moment.
strafvorderlijke gegevens.
Dit zou eventueel problemen kunnen geven bij functies waarbij een antecedentenonderzoek plaatsvindt en ook bij functies waarbij wordt gevraagd om een verklaring van goed gedrag. Afhankelijk van de functie, zou een veroordeling voor oplichting kunnen leiden tot het afwijzen van die verklaring. In hoeverre dit een eventuele baan als advocaat belemmerd, weet ik niet. Maar daarvoor zou je te rade kunnen gaan bij de Orde van Advocaten. Verder valt er weinig over te zeggen op dit moment.
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: Artikel 326 wetboek van Strafreacht
eerst maar schuldig bevonden worden. dan verder zien zou ik zeggen.J. van Vliet schreef:A.s. dinsdag moet ik voorkomen bij de politierechter. De ten laste leging is artikel 326 oplichting. Nu ben ik bezig met mij rechtenstudie (wil advocaat worden). Kan deze zaak invloed hebben op mijn toekomst. Tevens staat er vermeld dat ik sprake kan zijn van een geldboete uit de vijfde categorie. Over welke gelbedragen wordt er dan gesproken. Is het wellicht mogelijk om de straf om te zetten in een taakstraf.