fouillering

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

theo schreef:Dat recht heeft de beveiliger in een winkel niet dat vertelde hij mij en ik denk dat hij het wel weet

Mag een burger dat dan ook doen iets in beslag nemen een beveiliger heeft toch net zoveel rechten als een burger wat dat betreft of zie ik dat verkeerd?
Ja, dat is zo: een burger (of beveiliger) die een verdachte op heterdaad aanhoudt, is bevoegd de voorwerpen die daarvoor vatbaar zijn in beslag te nemen, als deze verdachte die voorwerpen (zichtbaar) met zich voert (dus bij zich heeft, in zijn hand of onder zijn arm of zo).
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Roland schreef:
Thijs schreef:Fouilleren mag sowieso niet gebeuren door een beveiliger.
Ik heb het anders 8 jaar lang gedaan, als beveiliger......
Ik bedoelde de strafrechterlijke fouillering.
BenL TS
Infopolitie Gast

fouillering

Ongelezen bericht door BenL »

Is het niet zo dat burger (beveiliger) alleen kan aanhouden als hij het strafbare feit op heterdaad constateert?Bij een tassencontrole na de kassa lijkt mij dat de beveiliger dan alleen uitgaat van een vermoeden.
Dus lijkt mij dat de tassencontrole onrechtmatig is.
Walter TS
Infopolitie Gast

Re: fouillering

Ongelezen bericht door Walter »

BenL schreef:Is het niet zo dat burger (beveiliger) alleen kan aanhouden als hij het strafbare feit op heterdaad constateert?Bij een tassencontrole na de kassa lijkt mij dat de beveiliger dan alleen uitgaat van een vermoeden.
Dus lijkt mij dat de tassencontrole onrechtmatig is.
Een burger kan inderdaad een verdachte alleen op heterdaad aanhouden. (art 53 lid 1 WvSv).

Voorheen was het zelfs zo dat een beveiliger pas NA de kassa een verdachte mocht aanhouden/aanspreken. Alleen tegenwoordig mag dat ook al voor de kassa. In het eerste geval was de redenatie dat iemand, al stak ie wat in zijn zak voor de kassa, altijd nog kon betalen bij de kassa. Vandaar dat het pas na de kassa mocht. Tegenwoordig mag het dus ook al voor de kassa.

En een redelijk vermoeden van BenL is voldoende om iemand verdachte te maken. En dus op te treden.

En de tassencontrole door een beveiliger is dus ALTIJD onrechtmatig zolang dit door een beveiligingsmedewerker gebeurt. En zoals eerderin deze topic, is de politie bevoegd, zij het pas na inbeslagname.
Thijs TS
Infopolitie Gast

Re: fouillering

Ongelezen bericht door Thijs »

Walter schreef:En de tassencontrole door een beveiliger is dus ALTIJD onrechtmatig zolang dit door een beveiligingsmedewerker gebeurt. En zoals eerderin deze topic, is de politie bevoegd, zij het pas na inbeslagname.
Bij mij op school is het altijd zo verteld dat een beveiliger in een tas mag kijken wanneer dit is opgenomen in de huisregels en dat, wanneer er een gestolen goed in de tas zit, de tas ook in beslag genomen mag worden alszijnde een hulpmiddel.
Gesloten