Sofinummerfraude
Moderator: Moderatorteam
-
RBA TS
- Infopolitie Gast
Sofinummerfraude
Een vriendin van mij heeft een probleem.
Er is op haar sofinummer gewerkt door een totaal onbekend persoon!
Nu krijgt ze rekeningen binnen die ze moet betalen!
Wat moet ze nu doen?
Ze is al bij de Politie geweest maar die zegt dat ze hier verder niks mee kunnen/willen doen! Ze moet zelf maar op onderzoek uit!
Ik vind dit erg vervelend voor haar en weet zelf ook even niet meer hoe en wat!
Wie kan mij verder helpen?
Er is op haar sofinummer gewerkt door een totaal onbekend persoon!
Nu krijgt ze rekeningen binnen die ze moet betalen!
Wat moet ze nu doen?
Ze is al bij de Politie geweest maar die zegt dat ze hier verder niks mee kunnen/willen doen! Ze moet zelf maar op onderzoek uit!
Ik vind dit erg vervelend voor haar en weet zelf ook even niet meer hoe en wat!
Wie kan mij verder helpen?
-
RBA TS
- Infopolitie Gast
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Re: Sofinummerfraude
Dit probleem komt maar al te vaak voor, helaas.
-
RBA TS
- Infopolitie Gast
In principe werkt de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst aan identiteitsfraude (waaronder dus ook fraude met sofinummers). Het gaat dan echter vooral om fraude in georganiseerd verband en andere vormen van grootschalige fraude.
Wat betreft individuele zaken durf ik niet te zeggen wat daarmee gedaan wordt, op dat punt kan men beter terecht bij de Belastingdienst.
Wat betreft individuele zaken durf ik niet te zeggen wat daarmee gedaan wordt, op dat punt kan men beter terecht bij de Belastingdienst.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
zodra aantoonbaar is geworden bij de belastingdienst dat het niet klopt zullen neem ik aan de rekening niet betaald hoeven te worden. neem dus zo snel mogelijk contact met ze op en zorg ervoor dat je voor jezelf op een rijtje hebt staan wat je aan info hebt en wat je evt aan aantoonbare bewijzen hebt.RB83 schreef:Ik ben RBA me account is geactiveerd
de bel dienst is een log apparaat maar ik denk dat in dit geval er best met ze te werken is. ik zou je adviseren even persoonljk langs te gaan aan het kantoor en je niet door de eerste de beste administratieve kracht te laten helpen. zorg dat je iemand van fraude en opsporing te spreken krijgt en vraag een visitekaartje met rechtstreeks nummer.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Overleg dat eerst met de belastingdienst/FIOD ofzo. Zij weten wel welke wegen te bewandelen en kunnen dan ook het nodige bewijs leveren.RB83 schreef:bedankt allemaal verder is er dus helemaal niks aan te doen?
Aangifte doen heeft geen zin bijvoorbeeld?
En ook de belastingdienst is benadeelde in deze en dus ook een aangifte van hun kan wenselijk zijn.
En volgens mij handelt de FIOD dit soort zaken zelf af. Zij zijn daartoe ook bevoegd. Vaak wordt een verdachte aangehouden in samenwerking met de regiopolitie en stelt een HOvJ van politie de verdachte inverzekering en wordt de verdachte gehoord aan een politiebureau.