Als je quote moet je wel alles quoten hè.....Verdachte winkeldieven of veelplegers opsluiten in een kooi mag niet. Ze mogen wel kort in kantoortjes of in andere ruimten worden opgesloten. Ze moeten zo snel mogelijk aan de politie worden overdragen. Hiermee reageert het OM op de aankondiging van Utrechtse winkeliers om winkeldieven in kooien aan het publiek tentoon te stellen.
,,Er zijn geen expliciete regels voor, maar verdachten dien je fatsoenlijk te behandelen. Dat betekent dat je ze niet onder barre omstandigheden mag vasthouden. Net zo min als een slager een winkeldief in een koelcel mag stallen, mag een willekeurige andere winkelier een winkeldief in een kooi aan het publiek tentoonstellen'', aldus het OM in Utrecht.
De kwestie van het opsluiten van winkeldieven is reeds een aantal keren teruggekeerd in de publiciteit. Ook toen heeft het OM het standpunt ingenomen dat het winkeliers is toegestaan dieven en veelplegers die op heterdaad zijn betrapt ergens op te sluiten. Dit moet wel onder normale omstandigheden gebeuren en niet verworden tot een schandpaal. In het dossier 'Eigenhandig optreden' aandacht voor deze eerdere voorvallen.
Verdachte
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Misschien is er wel jurisprudentie over hoor, dat weet ik niet. Ik kon het ook niet vinden. Op http://www.om.nl stond dit vermeld en ik mag aannemen dat het OM actuele informatie geeft. Mogelijk dat er eens een uitspraak is geweest van een zaak waar de verdachte zijn beklag had gedaan over de wijze waarop hij opgesloten zat en dat de rechter daar wat van gezegd heeft. Bijv verlaging boete of vrijspraak om de publieke vernedering al voldoend straf was ofzo. Om maar een dwarsstraat te noemen.Roland schreef:Ja ok, ik dacht dat er een gerechtelijke uitspraak over was, maar gezien het feit dat het OM zelf een standpunt inneemt is die er kennelijk niet.
Ik denk dat ik wat zaken door elkaar haalde.