Hond tegen fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rolf TS
Infopolitie Gast

Hond tegen fiets

Ongelezen bericht door Rolf »

Hallo,

dit is misschien een wat ongebruikelijke vraag, maar wie niet waagt...

Mijn hond (5 maanden oud) is op een woonerf (er mogen en kunnen geen auto's komen) tegen het achterwiel van een passerende fietser gerend. Het is een harde (staffordshire bullterrier, met fci stamboom voor de mensen die daarin geinteresseerd zijn) en de fiets heeft een slagje in zijn wiel. Nu wil de man mij aansprakelijk stellen voor dat slagje. Ik ben netjes opgevoed en ben natuurlijk best bereid om deze (klaploper) man de kosten van het spakenspannen te vergoeden, maar ik vraag me ineens af of hij daar wel had mogen fietsen (dat verandert namelijk de zaak). Kan iemand mij hier iets over zeggen?

Bij voorbaat dank.

Rolf van der Veer
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Ik denk dat dit een civiele zaak is.
M.a.w de verzekeringen zoeken dit uit, en wijzen een 'schuldige' aan.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Op basis van deze informatie kan ik alleen maar zeggen:

"Waarom zou deze man hier niet mogen fietsen?"

Staan er bijvoorbeeld borden die een ge- of verbod inhouden?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Zoals u stelt dat er geen auto's mogen en kunnen komen, bedoelt u daarmee dan ook dat er geen fietsen mogen komen? Als dit zo is kan die fietser op zijn beurt ook zeggen dat u de hond niet los op straat mag laten lopen. Ook dat is een overtreding, misschien net als de fietser. Beide feiten doen niets af aan het civiele verhaal wat betreft de schade.
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Inderdaad en civielrechtelijke kwestie: u bent verantwoordelijk voor uw hond en dus de schade aan derden die uit het gedrag van de hond kan voortvloeien.
Dat de fietser in strijd met de wet zou handelen door daar te fietsen en dat uw hond binnen de bebouwde kom aangelijnd had moeten zijn, doet voor de afhandeling in dit civielrechtelijke traject eigenlijk niet ter zake.
Miss Missy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Miss Missy »

pssssssssssst tipje.....ik lees dit toevallig en ik ben hier voor het eerst....

ik heb zelf ook een pup van 6 maanden en 1 huisdier is verzekerd onder je inboedel (automatisch).......mijn pup heeft al eens een mobiel in de sloot gegooit en een vlieger uit de lucht gegrepen....

........even netjes opgeven bij de verzekering en die regelt alles verder met de benadeelde....

groetjessssss
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Miss Missy schreef:mijn pup heeft al eens een mobiel in de sloot gegooit
Ik wed dat deze in de rij nog nooit eerder gehoorde verhalen terecht is gekomen bij de verzekeringsmaatschappij... :lol: :lol: :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten