Verdachte
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
opsluiten winkeldief
Een winkelier mag een verdachte niet zomaar opsluiten achter slot en grendel.
De politie is in feite de enige die deze bevoegdheid bij een verdachte wel mag toepassen.
Het is volgens mij echter wel zo dat justitie in bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld in Amsterdam het wel heeft toegestaan dat winkeldieven mogen worden vastgehouden en zelf worden opgesloten in afwachting van de komst van de politie.
De politie is in feite de enige die deze bevoegdheid bij een verdachte wel mag toepassen.
Het is volgens mij echter wel zo dat justitie in bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld in Amsterdam het wel heeft toegestaan dat winkeldieven mogen worden vastgehouden en zelf worden opgesloten in afwachting van de komst van de politie.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Re: Verdachte
Opsluiten mag niet, een "ophoudkamer" zonder slot mag, meen ik, wel, als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet (afmetingen, stoel, licht, etc.).Peter schreef:Mag een winkelier iemand opsluiten in een kast met een slot erop als hij is aangehouden voor winkeldiefstal?
En maakt het dan nog uit of er iemand bij hem zit die op hem let?
Laat de flauwe grappen over een PC met internetaansluiting en een TV met Canal + maar achterwege.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
yep, je mag iemand niet opsluiten maar wel lijfelijk tegenhouden als ie weg wil.Roland schreef:Opsluiten mag niet, een "ophoudkamer" zonder slot mag, meen ik, wel, als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet (afmetingen, stoel, licht, etc.).Peter schreef:Mag een winkelier iemand opsluiten in een kast met een slot erop als hij is aangehouden voor winkeldiefstal?
En maakt het dan nog uit of er iemand bij hem zit die op hem let?
Laat de flauwe grappen over een PC met internetaansluiting en een TV met Canal + maar achterwege.
Re: Verdachte
En waar kan ik dat vinden in de wetgeving ??Roland schreef:Opsluiten mag niet, een "ophoudkamer" zonder slot mag, meen ik, wel, als deze aan bepaalde voorwaarden voldoet (afmetingen, stoel, licht, etc.).
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Er is een website, waarop de politie van Ede een paar tips op een rijteje heeft gezet, aangaande het optreden van winkelpersoneel tegen winkeldieven.
http://www.veiligheidszorg-ede.nl/aanho ... viezen.doc
Over het opsluiten van de verdachte wordt hierin het volgende gezegd:
http://www.veiligheidszorg-ede.nl/aanho ... viezen.doc
Over het opsluiten van de verdachte wordt hierin het volgende gezegd:
Stapel & De Koning zegt over dit onderwerp:4.3 Winkeldief opsluiten ?
Een winkelier mag een winkeldief opsluiten mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. In artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering staat dat ingeval van ontdekking op heterdaad ieder bevoegd is de verdachte aan te houden.
De aangehoudene moet dan wel â€onverwijld†aan de politie worden overgedragen.
Dat wil zeggen dat de politie meteen moet worden gebeld met het verzoek om de aangehoudene op te komen halen.
De plaats waar de aangehoudene wordt opgesloten mag, uitgaande van normaal gedrag van de aangehoudene, geen lichamelijk of andersoortig gevaar opleveren.
Het is niet de bedoeling dat de aangehoudenen, als dat niet nodig is, in afwachting van de komst van de politie in een ruimte wordt ‘tentoongesteld’.
Degene die de aangehoudene opsluit moet ervan bewust zijn dat hij hiermee een zekere verantwoordelijk op zich neemt voor het welzijn van de opgesloten persoon.
Dat wil zeggen, dat binnen redelijke grenzen, in de gaten moet worden gehouden hoe de aangehoudene er aan toe is. Dat geldt zeker voor een aangehoudene die gewond is geraakt. Bedenk dat het opsluiten van een winkeldief, in afwachting van de komst van de politie, meestal niet nodig is.
Bedenk dat het †tijdelijk †opsluiten van een winkeldief heftige emotionele reactie op kan roepen.
Het direct bellen naar de politie na aanhouding van de winkeldief wordt vereist, om aan de voorwaarde 'onverwijld' te voldoen. Het kan uiteraard maar zo zijn, dat het 15 tot 20 minuten duurt, voordat de politie ter plaatse is. Het opsluiten van de verdachte behoort dan tot de mogelijkheden, zolang de handelswijze onder gegeven omstandigheden maar aan de eisen van proportionaliteit & subsidiariteit voldoet.Als een niet-opsporingsambtenaar de verdachte aanhoudt moet hij de aangehoudene onverwijld overleveren aan een opsporingsambtenaar. Deze dient er op zijn beurt weer zorg voor te dragen dat de aangehoudene ten spoedigste voor de officier van justitie of een van diens hulpofficieren wordt geleid.
Indien een ‘burger’ de aangehoudene niet onverwijld aan een opsporingsambtenaar overlevert, maar bijv. gedurende enige tijd opsluit, kan hij strafbaar zijn wegens (opzettelijke) wederrechtelijke vrijheidsberoving (artt. 282 en 283 Sr).
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
hier het standpunt van het openbaar ministerie op hun site...::Frans::.. schreef:Zou je eens willen kijken of je die terug kunt vinden Roland, ik heb ook even gezocht, maar kan er dus geen echte uitspraak over terugvinden...
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
De kwestie van het opsluiten van winkeldieven is reeds een aantal keren teruggekeerd in de publiciteit. Ook toen heeft het OM het standpunt ingenomen dat het winkeliers is toegestaan dieven en veelplegers die op heterdaad zijn betrapt ergens op te sluiten. Dit moet wel onder normale omstandigheden gebeuren en niet verworden tot een schandpaal. In het dossier 'Eigenhandig optreden' aandacht voor deze eerdere voorvallen.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast