mistachterlicht Caravan en aanhangwagens

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
De Cock TS
Infopolitie Gast

mistachterlicht Caravan en aanhangwagens

Ongelezen bericht door De Cock »

Hallo,

Ik wilde wel eens weten hoe het zit met de mistachterlichten op aanhangers en caravans.

Nu ben ik in het bezit van een caravan (bouwjaar 1994) en een eigenbouw aanhangwagen en bijden zijn niet voorzien van een mistachterlicht.

Maar nu komt het......mijn auto heeft ook geen mistachterlicht als optie het is namelijk een golf 1 uit 1981 en die heeft dat niet

Ben ik nu verplicht om EN op mijn auto EN op mijn caravan EN op mijn aanhangwagen een mistachterlicht te monteren of hoeft dat vanaf een bepaald bouwjaar niet ???
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Afhankelijk van het gewicht. Vanaf 1 januari 2005 moeten alle aanhangwagens (en dus ook caravans) lichter dan 751 kg (totale maximum massa), voorzien van een mistachterlicht. En vanaf 'half 2006' gaat de politie hier op controleren...

Voor aanhangwagens die zwaarder zijn, geldt deze verplichting alleen als ze in gebruik zijn genomen na 31 december 1997. Maar dan zullen ze ook altijd 'standaard' aanwezig zijn...

Deze regel geldt dus uitsluitend voor uw caravan en voor uw personenauto is een mistachterlicht (nog steeds) niet verplicht.

Overigens kon u het antwoord op uw vraag ook al in 'de schatkist' (faq's) vinden... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten