Dan mag ik als burger iemand dus niet verplichten te blijven staan ?andre schreef:Je moet even goed het verschil tussen aanhouden en staandehouden kennen. Aanhouden is geregeld in artikel 53 WvSv. Terwijl staande houden is geregeld in artikel 52 WvSv.Bert schreef:Ik dacht altijd dat een burger wel mocht aanhouden maar niet mocht staandehouden. Dus dat de burger niet bevoegd is om iemand vast te houden.
Voor de volledigheid nog even lid 1 van art 53.Art. 52.
Iedere opsporingsambtenaar is bevoegd de verdachte naar zijn naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij als ingezetene in de basisadministratie persoonsgegevens staat ingeschreven en woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden.
Art. 53.
1. In geval van ontdekking op heterdaad is ieder bevoegd de verdachte aan te houden.
burgerarrest
Moderator: Moderatorteam
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
Elles TS
- Infopolitie Gast
Euhm.... sorry Bert... volgens mij zit je niet helemaal goed:
Een burger mag niet staande houden. (= verdachte naar naam adres etc. vragen en hem daartoe staande houden)
Een burger mag wel aanhouden. (= een verdachte op heterdaad aanhouden en hem onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar. Vasthouden mag wel, opsluiten mag niet)
Een burger mag niet staande houden. (= verdachte naar naam adres etc. vragen en hem daartoe staande houden)
Een burger mag wel aanhouden. (= een verdachte op heterdaad aanhouden en hem onverwijld overdragen aan een opsporingsambtenaar. Vasthouden mag wel, opsluiten mag niet)
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
miscommunicatie.Bert schreef:Mijn vraag wordt door Walter wel met "Correct" beantwoord overigens.Walter schreef:Correct. Staandehouding is alleen voorbehouden aan een opsporingsambtenaar.Bert schreef:Dan mag ik als burger iemand dus niet verplichten te blijven staan ?
staande houden de gangbare vorm en de juridische betekenis verschillen nogal wat.
U mag als burger niet iemand naar zijn NAW gegevens vragen. maar hem wel tegenhouden als hij wegloopt als u hem als burger heeft aangehouden.
daar mag u zelfs gepast geweld bij gebruiken
-
Bert TS
- Infopolitie Gast