groene streep

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pieter TS
Infopolitie Gast

groene streep

Ongelezen bericht door Pieter »

Wat betekent het als er bij een dubbele doorgetrokken witte streep
op een enkele rijbaan met twee rijstroken (tegengesteld)de ruimte er tussen groen is geschilderd.
De ruimte tussen de witte doorgetrokken strepen is ong. 30 á 40 centimeter.
De groeten Pieter
:bigsmurf:
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Indien de ruimte tussen de twee strepen meer bedraagt dan 18 centimeter dan praten we niet niet meer over een doorgetrokken streep. Deze zou je dus gewoon mogen overschrijden.
Mogelijk heeft de wegbeheerder hier bedacht om dat aan te geven met een groene strook tussen de twee strepen.
Maar dat is een idee.
Misschien zijn er leden die wel precies weten hoe het zit.

groetjes Kale :wink:
Krabsalade
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdinspecteur
Roepnaam: Koen
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Krabsalade »

Kale schreef:Indien de ruimte tussen de twee strepen meer bedraagt dan 18 centimeter dan praten we niet niet meer over een doorgetrokken streep. Deze zou je dus gewoon mogen overschrijden.
Mogelijk heeft de wegbeheerder hier bedacht om dat aan te geven met een groene strook tussen de twee strepen.
Maar dat is een idee.

Eeeeeeh, volgens mij begrijpen jullie elkaar even verkeerd. Volgens mij heeft Pieter het over 2.jpg, en niet over 1.jpg (denk ik).:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Even the smallest person can change the course of the future!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

[cynische modus]
Die groene geplakte streep is er voor om te zorgen dat motorrijders sneller onderuitgaan, zodat er meer (dodelijke) ongevallen zijn.

We stonden Europees gezien veel te laag op de ranglijst, begrijp je?
[/cynische modus]
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Krabsalade schreef:
Kale schreef:Indien de ruimte tussen de twee strepen meer bedraagt dan 18 centimeter dan praten we niet niet meer over een doorgetrokken streep. Deze zou je dus gewoon mogen overschrijden.
Maar dat is een idee.

Eeeeeeh, volgens mij begrijpen jullie elkaar even verkeerd. Volgens mij heeft Pieter het over 2.jpg, en niet over 1.jpg (denk ik).:
Weet ik. Maar wat heb ik dan verkeerd uitgelegd volgens jou.
Of misschien ben ik het ff kwijt.
(vanacht wordt mijn vierde nachtdienst dus zou kunnen)

groetjes Kale :lol:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik denk dat Mofkap in al zijn wijsheid er beter aan doet niet in cynische modus te reageren maar een serieus antwoord neer te zetten op een serieuze vraag.

tav Pieter; om een heel lang verhaal kort te maken. Je mag ze niet overschrijden. Dat gedeelte valt niet onder de rijbaan en je bent verplicht de rijbaan te gebruiken.

tav Kale, is onlangs jurisprudentie over geweest.
Krabsalade
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdinspecteur
Roepnaam: Koen
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Krabsalade »

Ik had het idee dat jij het over twee door groen onderbroken strepen had, in plaats van twee doorgetrokken strepen met groen ertussen. Maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben.....
Even the smallest person can change the course of the future!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

gvdbor schreef:tav Kale, is onlangs jurisprudentie over geweest.
Sorry, inderdaad. Die groene tussenstrook wordt gebruikt voor autowegen, althans dat is de opzet. Om het verschil aan te duiden tussen autoweg en andere wegen (80km) bubeko. De logica zie ik ook niet.

p.s. Het was heel gezellig in Leeuwarden.
Wouter1987 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wouter1987 »

Zie hier het antwoord:
Ononderbroken lijnen, stippellijnen, dubbele lijnen met een kleurtje ertussen. De bakens worden verzet op de Nederlandse wegen. Uitgezonderd de snelwegen krijgen vrijwel alle wegen in ons land een nieuw of aangepast uiterlijk. Doel: De weggebruiker in één oogopslag duidelijk maken op wat voor weg hij rijdt en het daarop gewenste verkeersgedrag afdwingen. Dat moet leiden tot een verlaging van de gemiddelde snelheid en minder verkeersdoden.
het hele artikel staat hier:

Klik hier

Groetjes
Wouter
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Deze verkeerssituatie's komen bij ons in de omgeving voor

Dat is de N381vanaf Hoogersmilder naar Emmen.

En de N33 Assen-Rolde naar Gieten

Langs de weg staan borden van
100 km

En je mag inderdaad niet inhalen....

Het is wel wennen die groene strepen tussen de witte lijnen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Kwam dit gisteren dus ook tegen:

http://images.flitsservice.nl/cm_php/ma ... hp?id=2152

en nu dus de vraag ( heb ook even dat stukje van ROV-Utrecht gelezen): mag je inhalen als die witte strepen onderbroken zijn ( als gesuggereerd wordt dat de groene streep voor een berm doorgaat????).
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

In het laatste arrest wat ik hier las, staat aangegeven een 'groene verhard stuk weg, niet bereden mag worden omdat dit als middenberm gezien kan worden...
. Daarmee zijn de doorgetrokken strepen te beschouwen als aan de linkerkant van de voor het in die richting rijdende verkeer bestemde gedeelte van de rijbaan aanwezige kantstrepen, die het niet voor het rijverkeer bestemde en derhalve niet van de rijbaan deel uitmakende middengedeelte afscheiden van dat deel van de rijbaan, als ware er sprake van een middenberm. Daarmee in overeenstemming is, dat op sommige wegen van dit type zich op het middengedeelte (al dan niet het verkeer hinderende of bemoeilijkende) obstakels bevinden.

3.13. Voor zover de betrokkene zich heeft bevonden op het tussengedeelte tussen de beide rijrichtingen heeft hij derhalve gehandeld in strijd met het bepaalde in art. 10, eerste lid, RVV 1990
En nu heel hellend... Onderbroken kantstrepen? Is er nog steeds sprake van een 'bedoelde verharde middenberm?'

Bij onderbroken strepen begin ik toch wel het idee post te vatten, dat het puur als 'optische vernauwing' is bedoeld en dat er wel ingehaald mag worden... :wink:

Maar het wordt allemaal wel heel erg twijfelachtig en theoretisch... :?

Als ik de foto bekijk, zou ik er niet voor bekeuren... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ben benieuwd hoe het verder zal lopen. Ik blijf uit voorzorg maar mooi rechts :wink: , is toch al een rotweg.
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

De groene doorgetrokken streep, betekent dat je in een milieu gebied/stilte gebied rijdt, maximum snelheid is daar 100 km/u. Wanneer de witte strepen onderbroken zijn, mag je hier gewoon inhalen (uiteraard met een doorgetrokken streep niet). Voor zover ik weet is er in Friesland op de Lauwerseewei en de weg tussen Appelscha en begin provincie Drenthe ook een dergelijke groene streep aangebracht.

Doggieman 8)
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Doggieman schreef:De groene doorgetrokken streep, betekent dat je in een milieu gebied/stilte gebied rijdt, maximum snelheid is daar 100 km/u. Wanneer de witte strepen onderbroken zijn, mag je hier gewoon inhalen (uiteraard met een doorgetrokken streep niet). Voor zover ik weet is er in Friesland op de Lauwerseewei en de weg tussen Appelscha en begin provincie Drenthe ook een dergelijke groene streep aangebracht.

Doggieman 8)
Klopt Hugo van die Lauwerseewei. Ziet er heel vreemd uit en of iedereen het snapt. Er is trouwens een interne mail over geweest van Klaas P van Verkeer.
Gesloten