Parkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Parkeren

Ongelezen bericht door Gast »

Bij mij in de straat is het al 2 jaar hommeles met parkeren. De straat is slechts 4.50 meter breed, slechts aan 1 kant is een trottoir, onderbroken door opritten, aan de andere kant staan ook huizen die alleen een voortuin en een voetpad hebben. Deze huizen hebben hun garage aan de achterkant die via een andere straat te bereiken is.
Op verschillende plaatsen zijn parkeerhavens gemaakt. Parkeerplaats genoeg voor iedereen. Nu het probleem: Er wordt op het trottoir, voor en tegenover opritten, en voor de voetpaden (deze worden dan voor 100 %
geblokkeerd, omdat er geen trottoir tussen zit) geparkeerd. Waar ik persoonlijk problemen mee heb is dat er recht tegenover mijn oprit
voor 2 voetpaden geparkeerd wordt. Ik heb inmiddels 2 velgen kapot gereden om mijn oprit te kunnen bereiken. Duidelijk is dat parkeren voor een in/uitrit niet mag. Er is ook wel een tweetal keren bekeurd door
de politie (jaren geleden als iemand volledig vaststond).

Wanneer (en daar spitst het probleem zich op toe) is hier sprake van ? Als er 1 of 2 of 3 of hoeveel meter ruimte over blijft? Hoeveel vrije rijbaan wordt je geacht nodig te hebben om een oprit te kunnen verlaten
met een auto van 4.70 meter lengte.
Ook vraag ik mij af of je een voetpad voor 100 % mag blokkeren met een auto. In de wegenverkeerswet staat dat alle paden en duikers in zo'n geval tot de weg behoren en dus niet geblokkeerd mogen worden. Ook verlangen de meeste brandweerverordenigen een vrije doorgang voor ladderwagens van 3.50 meter. Kijk maar eens op http://www.geo.nl. Ook geven veel gemeentes op internet dit aan. Intussen zegt de politie dat het voor hun geen prioriteit heeft. Bij ons in de gemeente ligt de prioriteit bij snelheidskontroles en hondenpoep (ook belangrijk natuurlijk).

In de tijd dat de straat ontworpen is (1978) mocht er op grond van de toen geldende regels sowieso niet buiten de parkeerhavens geparkeerd worden.

Ik heb nu al 2 jaar bij de politie en gemeente zonder resultaat geprobeerd de boel te verbeteren. In andere gemeentes wordt hier wel beter tegen opgetreden.

groeten bert Vellen
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

In onze gemeente hadden we een soortgelijk iets.
Tijdens kerkdiensten werd een bepaalde straat zodanig volgeparkeerd dat een brandweerauto er nooit meer tussendoor zou kunnen.

We hebben bij de gemeente afgedwongen dat er een maatregel zou komen. Die komt er nu door een eenzijdig parkeerverbod.

Als de gemeente niet ontvankelijk is voor kritiek wil een ingezonden stuk in een plaatselijk blad ook nog wel eens helpen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Hallo gijs een parkeerverbod wil de gemeente niet omdat het aantal foutparkeerders groter is dan degenen die de last hebben. Tegen parkeerbesluiten kan bezwaar worden aangetekend en bij ons zijn ze dan van de baan.
Ik heb de gemeente toen voorgehouden dat ze zich toch aan de brandweerverordening en het R.V.V moeten houden. We kunnen ook niet bij meerderheid beslissen dat de snelheid in de staat geen 30 maar bijv 150 wordt. Ze zijn bij ons gewoon niet vooruit te branden die ambtenaren.
De politie schuift het af op de gemeente en andersom. Kun je rechtshandhaving uberhaupt afdwingen?

groeten Bert Vellen
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Volgens mij kun je het inderdaad afdwingen, via de provinciale staten. Ik ben daar echter niet helemaal zeker van.

Heeft ook alles te maken met duurzaam veilig
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Bert Vellen schreef:Hallo gijs een parkeerverbod wil de gemeente niet omdat het aantal foutparkeerders groter is dan degenen die de last hebben. Tegen parkeerbesluiten kan bezwaar worden aangetekend en bij ons zijn ze dan van de baan.
Ik heb de gemeente toen voorgehouden dat ze zich toch aan de brandweerverordening en het R.V.V moeten houden. We kunnen ook niet bij meerderheid beslissen dat de snelheid in de staat geen 30 maar bijv 150 wordt. Ze zijn bij ons gewoon niet vooruit te branden die ambtenaren.
De politie schuift het af op de gemeente en andersom. Kun je rechtshandhaving uberhaupt afdwingen?

groeten Bert Vellen
Klacht bij de Gemeentelijke of Nationale ombudsman.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

lijkt me ook een hele goeie optie. En zelfs is volgens mij gerechtelijke stappen mogelijk wegens onbehoorlijk bestuur oid
Gast TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:lijkt me ook een hele goeie optie. En zelfs is volgens mij gerechtelijke stappen mogelijk wegens onbehoorlijk bestuur oid
Ik ga aanstaande maandag kontakt opnemen met de Nationale Ombudsman in de hoop dat die de zaak in behandeling neemt.
Ik blijf de voortgang rapporteren, zodat iedereen die soortgelijke problemen heeft er zijn voordeel mee kan doen.

Groeten Bert Vellen
Gast TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:
gvdbor schreef:lijkt me ook een hele goeie optie. En zelfs is volgens mij gerechtelijke stappen mogelijk wegens onbehoorlijk bestuur oid
Ik ga aanstaande maandag kontakt opnemen met de Nationale Ombudsman in de hoop dat die de zaak in behandeling neemt.
Ik blijf de voortgang rapporteren, zodat iedereen die soortgelijke problemen heeft er zijn voordeel mee kan doen.

Groeten Bert Vellen
Hallo, vandaag heb ik besloten om de nationale ombudsman in te schakelen en heb dat ook aan de gemeente en politie medegedeeld.
Als reactie zijn ze nog eens komen kijken en beweren nu dat het zelfs toegestaan is om een voetpad naar een woningvoordeur volledig te blokkeren met een geparkeerde auto. Let wel de auto is van een vreemde ,dus niet de woningeigenaar.
Tussen de auto en het pad is GEEN trottoir. DIT LIJKT MIJ GROTE FLAUWEKUL. Het waren 2 politiemannen die dit beweren.

groeten bert vellen
Corrado TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Corrado »

Let wel op dat als je met je klacht naar de ombudsman gaat, dat je de klacht eerst (liefst schriftelijk) bij de Gemeente c.q Politie hebt neergelegd. Zie ook:

http://www.ombudsman.nl/klacht/een_klac ... klaagd.asp
Gesloten