Gebruik maken de vluchtstrook

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
A. Teunissen TS
Infopolitie Gast

Gebruik maken de vluchtstrook

Ongelezen bericht door A. Teunissen »

Ik rij elke dag op de motor van Baak naar Arnhem via Doesburg over de N348.

Op de terug weg het volgende:

De N 348 gaat richting Doesburg/Dieren aan het eind over in 1 rijstrook. De laatste 200 mtr, gaat deze weer over in een 1 afrit naar rechts richting Doesburg en 2 rijstroken naar links richting Dieren.

Als ik 'savonds terug rij staat er meestal een file richting Doesburg. Auto's gaan dan massaal op de vluchtstrook staan om het verkeer dat richting Dieren wil niet te hinderen. Wat volgens mij verboden is. Het verkeer richting Dieren krijgt namelijk veel eerder groenlicht dan het verkeer richting Doesburg, enkele minuten!

Wat moet ik nu als motorrijder doen? Ik kan moeilijk op de rijbaan blijven staan naast de laaste auto die op de vluchtstrook staat te wachten.
Ze rijden mij dan van de sokken!!

Wat ik nu doe is doorrijden tot waar de uitvoegstrook begint en vandaar een rechtsaf signaal geven. Meestal kan ik net langs de wachtende rij auto's rijden om dan vooraan bij de verkeerslichten te stoppen.
Soms lukt dit niet omdat de auto's mij geen ruimte geven ofdat men net gaat rijden.
Ik ga dan maar naast een auto rijden (links ervan) en rij zo samen met hem de weg Dieren/Doesburg op.

Dit kan behoorlijk krap worden als deze auto wat te ver naar links rijd en het verkeer dat naar Dieren gaat er ook nog met een behoorlijke snelheid langs rijd. Want die hebben nog steeds groen en het voorsorteervak is dan meestal al leeg.

Graag een reactie wat in deze situatie het veiligste is voor een motorrijden zonder het verkeer in gevaar te brengen en zonder een bekeuring te ontvangen wegens en overtreding.
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

Volgens mij bedoelt u het einde van de A348 vanuit Arnhem waar men rechts naar Dieren kan en links naar Doesburg, klopt dat :?:

U kunt dan het beste gewoon de rijbaan blijven volgen en als het voorsorteervak komt om richting Doesburg te gaan die volgen. De auto's die namelijk op de vluchtstrook staan behoren u voorang te geven want hun staan daar eigenlijk fout :wink:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Maaike, dat is de theorie. Die bestuurders mogen daar niet komen en moeten voorrang verlenen als zij weer van de rijbaan gebruik gaan maken.

In de praktijk word je er gewoon niet tussen gelaten en word je van je sokken of motor gereden door bestuurders die van de vluchtstrook de rijbaan op rijden. Op je grafsteen komt dan te staan:"hij had voorrang."

Ik maak een dergelijke situatie ook dagelijks mee. Als ik met de auto ben niet zo'n probleem want dan zet ik zo'n bestuurder gewoon klem; doorrijden doen ze niet, want ze weten toch wel dat ze fout zitten.

Met de motor is het een probleem van andere aard want de asomobilist denkt: "ik ben groot en sterk en hij is klein en kwetsbaar." Dus verlenen ze geen voorrang.

Een oplossing heb ik ook niet zo 1,2,3. Meer controle? Dat helpt niet echt. Want al bij het waarnemen van een persoon of voertuig die of dat enigszins gelijkenis met politie vertoont, blijft de vluchtstrook leeg. Een verdekte controle is dat het enige wat echt (tijdelijk) helpt. Maar met twee of meer malen een sanctie van €160 treedt er wellicht wat verbetering op.

Misschien de ter plaatste bevoegde politieautoriteit eens bellen of schrijven, en uw beklag doen, misschien helpt dat.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dit soort problemen worden in feite veroorzaakt door een 'verkeerde wegindeling'... De verkeersstromen lopen gewoon 'anders' dan waarop de huidige situatie is gebouwd.

Maar wat je ook als 'motorrijder' moet of mag, laat het nooit ten koste van je eigen veiligheid gaan... 'Nood breekt wet' en dat zal ook altijd zo blijven...

Aanpassing van de situatie is iets voor de langere termijn, maar ja.. vaak met recht 'langere termijn'... :cry:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

Uhm Koen ze zijn hier op dit stuk vergeten de A348 door te trekken omdat het geld op was :wink:

Dit stukje snelweg loopt namelijk vanaf Velperbroek richting Dieren en daar houd deze op :lol:
Gesloten