loslopende hond

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Jan Oostrom schreef:Dat men elkaar "kent" doet niets af aan de legitimatieplicht natuurlijk.
Ik zou nog eerder zeggen dat betreffende opsporingsambtenaar dan juist deze situatie had kunnen vermijden door zich te gedragen zoals het hoort.

Dan laat ik het "pesten" buiten beschouwing want hoewel dat misschien meespeelt is het natuurlijk nooit te bewijzen en geen aanleiding om dan maar niet een legitimatie te tonen.
O, maar dat deze actie van de BOA niet de schoonheidsprijs verdient, ik geloof dat we het daar allemaal over eens zijn. Ik ben alleen op zoek naar de zin van de vraag van (Dhr. ??) Venema. Met andere woorden, wat kunnen we meer doen dan wat we reeds hebben gedaan, meneer verwijzen naar de juiste kanalen. Een direct gesprek haalt niets uit, dus blijft vwb de bon niets anders over dan inderdaad gewoon bezwaar aan te tekenen (en dat zal een flink karwei worden denk ik) Voor de klacht over het optreden zal meneer Venema dus inderdaad moeten zijn bij de toezichthouder van de BOA, en dat is, hoe raar het ook klinkt dus niet werkgever (gemeente) maar politie.

In ieder geval wens ik meneer heel erg veel sterkte toe...enneuh, goedbedoelde tip: Laat door dit soort akkefietjes uw week niet verknallen....

Succes....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Jan Oostrom schreef:Dat men elkaar "kent" doet niets af aan de legitimatieplicht natuurlijk.
Ik zou nog eerder zeggen dat betreffende opsporingsambtenaar dan juist deze situatie had kunnen vermijden door zich te gedragen zoals het hoort.

Dan laat ik het "pesten" buiten beschouwing want hoewel dat misschien meespeelt is het natuurlijk nooit te bewijzen en geen aanleiding om dan maar niet een legitimatie te tonen.
Hier zijn we het ook over eens. Laat even je legitimatie zien, kun je daarna gewoon verder......
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
W. Venema TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door W. Venema »

nee, ben een zeer rustig persoon over het algemeen....ter correctie, inderdaad, ik kende de persoon, maar hèrkende hem niet direct, tot hij zijn gele boekje trok.
Het feit zoals eerder genoemd; dat hij zich in elk geval had moeten legitimeren, (ook al was het mijn buurman geweest) daar kan ik wat mee en wetsartikel is inmiddels doorgestuurd naar dhr. zijn superieur.
Mijn oude, inmiddels gepensioneerde vader adviseerde mij om hem in een volgend vergelijkbaar incident eens flink uit te schelden zodat deze heer tenminste echt een reden heeft om mij te verbaliseren. Waar ik mij kwaad om maak, en sorry heren agenten, is het feit dat hij morgen op "ambtseed" kan waarnemen dat ik sta te wildplassen of welk ander ontoelaatbaar gedrag dan ook vertoon. Zolangzamerhand heb ik het idee dat het lullige burgertje altijd aan het kortse eind trekt...... :( Bijgevoegd een BOA klachtenformulier, of men hier iets mee doet??

Opm. ..::Frans::..

We hebben hier WEL de goede gewoonte om gegevens niet volledig te vermelden, daarom is het formulier door mij verwijderd. U kunt uiteraard het formulier nogmaals plaatsen indien u persoonsgegevens onleesbaar maakt.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Ik begrijp uw frustratie helemaal maar ik denk niet dat het handig is om hier persoonlijke gegevens (klachtenformulier) te plaatsen..
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

De brief, in aangepaste vorm:
Dhr. W. Venema schreef:Onbetamelijk gedrag BOA.

Dhr. X heeft mij een pv gegeven, volgens hem na constatering van een loslopende hond. Dit laatste is pertinent niet waar en een aperte leugen!
De betreffende hond is pas ter hoogte van de woning van dhr. Y losgelaten. (einde onverharde gedeelte). Twee à drie meter verder kwam dhr. X aanrijden in een groene auto, stapte uit en trok een bonnenboek. In eerste instantie heb ik dhr. X niet herkend, geen hoofddeksel, openhangend jasje.

In mijn ogen was dhr. X zeer zelfvoldaan mij “eindelijk” te hebben. Heeft niet eerst een waarschuwing gegeven, maar is zonder woorden direct tot verbalisering overgegaan.

Dhr. X zijn verklaring is dat ik gezegd zou hebben dat ik identificatie onnodig vond…Dit is niet ter sprake geweest, wèl heb ik later gezegd hem te herkennen van eerdere ontmoetingen. Dit echter niet direct.
Ik verkeerde in de veronderstelling een bekeuring te krijgen voor een loslopende hond op de plek waar hij mij aansprak. Pas thuis zag ik dat het ging om een strafbaar feit op de A-straat. Alwaar de hond (en het is jammer dat ik dit niet op “ambtseed” kan doen…) wel degelijk aangelijnd was!

De hond is niet vertrouwd in het verkeer, gaat niet meer opzij voor de ter plekke met zeer hoge snelheid rijdende auto’s. De hond beweegt zich erg langzaam voort, zodat zij wel aangelijnd moet om haar nog enigszins in beweging te houden. (is 13 jaar, dement en zeer traag).

Op deze AA-straat ben ik ter hoogte van “villa BB” een heer tegemoetgekomen met twee kleine onaangelijnde honden. Later bleek dat deze heer geen pv. gehad heeft!
Na mijn pv begon dhr. X te schrijven voor een andere mevrouw met twee loslopende honden, niet in het bezit van een hondenriem…..(in tegenstelling tot ondergetekende mooi en blond..) Ik vroeg hem op een normale wijze waar ik mijn hond dan wèl los mocht laten, waarop dhr. mij toebeet: “met jou ben ik klaar!” Ik heb de heer geen toestemming gegeven mij te tutoyeren. Er was geen ruimte voor een verder gesprek.
Achteraf is mij gebleken dat ook deze mevrouw geen pv heeft ontvangen, ondanks het feit dat meneer druk aan het schrijven was.
De “grijns” op het gezicht van de heer bij het wegrijden, was voor mij veel zeggend.

Ik heb een gesprek gehad met de superieur van de BOA, een prettig en normaal gesprek, waar wel uit bleek dat de aanlijnverordening niet bij alle betrokkenen geheel duidelijk is..(!). De medewerking op het gemeentehuis was uiterst correct.

Ik heb later een telefonisch onderhoudje gehad met de BOA, onprettig van toon en hij bleek absoluut niet genegen mijn argumenten aan te horen. Ik werd op een onprettige superieure, autoritaire manier kortaf te woord gestaan, “als het je niet bevalt, ga je maar in beroep”. Op mijn vraag waarom hij mij niet staande heeft gehouden op de plek van de “misdaad” een heterdaadje dus, en waarom dhr. met de kleine loslopende hondjes geen pv had ontvangen, weigerde hij antwoord te geven.
Dit terwijl de heer bijna de volle lengte van de AA-straat heeft kunnen benutten mij op het feit aan te spreken. Ik langzaam lopend, hij in een auto.

Maar, het was voor de heer niet mogelijk antwoord te geven op deze vraag, immers, mijn hond liep aan de lijn!
Ik ontken niet dat in het verleden mijn hond daar, zoals alle honden, onaangelijnd heeft gelopen, ik heb u uitgelegd dat dit voor de hond en het verkeer niet meer verantwoord is.
In 47 jaar heb ik geen bekeuring gehad, de manier waarop deze tot stand is gekomen druist in tegen mijn rechtvaardigheidgevoel.
Het behandeld worden als een onmondige puber door een zich niet identificerende BOA, (een docent van de politieschool schreef mij vanmorgen dat hoe dan ook een ambtenaar zich altijd en in alle omstandigheden dient te identificeren…) bevalt mij geheel niet.
De relatie tussen ondergetekende en betreffende BOA laat zich tekenen door het feit dat de superieur van de BOA het, na gesprek met BOA, volstrekt zinloos achtte een gesprek onder zes ogen te arrangeren.
Ook, buiten het feit dat dit een onterecht pv is, stoor ik mij aan dit “lik-op-stuk beleid” van de gemeente Z, hiervoor is geen waarschuwing geweest in de gemeentelijke berichten.

Graag zou ik willen vernemen hoeveel verbalen er op betreffende plaats zijn uitgeschreven, wanneer ik het enige “slachtoffer” ben, sterkt dat mij in mijn vermoeden dat deze meneer naar mij “op zoek” was, en dat ik, gezien eerdere aanvaringen, bang moet worden voor een volgend “op ambtseed” uitgeschreven verbaal voor wildplassen, naaktlopen of welke andere onzinnigheid dan ook. Met excuses voor mijn cynisme.

Mijn vader, oud adjudant van Prins Bernhard en oud Brigade commandant van de Zwaluwenberg in Hollandsche Rading, (hoofdkwartier van het opperbevel der Nederlandse Strijdkrachten), en een zeer ervaren politieman, wond zich ook danig op over het door mij omschreven gedrag van de BOA. Z.i. heeft een ambtenaar van justitie in eerste instantie een corrigerende taak, niet mensen ten koste van alles een “bon willen aansmeren”, dit gaat volgens hem alle proporties te buiten èn: òf een pv voor iedereen, òf voor niemand, dit om enige schijn van persoonlijke gevoelens en willekeur te vermijden.
Mijn broer, politieagent te HH-stad, vertelde mij dat ook HH-stad een aanlijnverordening heeft, maar dat er altijd bij een eerste “vergrijp” een waarschuwing wordt uitgedeeld….

Mijn vragen in het kort dus: waarom een onterecht verbaal op een totaal andere plaats dan waar “waargenomen”? Dit voor een onterecht “waargenomen” feit! Nogmaals: de hond was aangelijnd!!
Hoeveel mensen hebben op deze plaats voor hetzelfde feit een pv mogen ontvangen?
Vanwaar dit lik op stuk beleid van de gemeente Z in een gebied, liggende 500 meter verwijderd van het einde bebouwde kom?
Waarom niet eerst een waarschuwing?
Aangezien een procedure weinig kans van slagen heeft in verband met de op ambtseed afgelegde verklaring, weiger ik betaling van dit bedrag, (hoogte mij niet medegedeeld..), dit terwijl verschillende mensen van de AA-straat “met de pet willen rondgaan” omdat zij mij niet meer zien met een onaangelijnde hond.

In beroep gaan hangt nog van enige antwoorden af. Ik heb u al medegedeeld dat ik voor dit “ernstige, niet aan schuldig zijnde vergrijp”, een voor het vergrijp relevante periode op staatskosten in een cel ga zitten.

Mijn vertrouwen in deze BOA is dermate geschonden, dat ik zijn integriteit, nu en in de toekomst,ernstig in twijfel trek.
Buiten kijf mag staan dat wanneer ik een verdiend pv ontvang, ik onmiddellijk overga tot betaling, fout is fout.
Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken waarom ik mij dit keer zo opwind, dit hele verhaal is gebaseerd op een onterecht feit, een foutieve waarneming, en naar mijn idee niet helemaal vrij van persoonlijke vooroordelen.

Ook stoort het mij al dan niet moedwillig uitgemaakt te worden voor leugenaar. Ik kan u zeggen dat mijn geheugen wat leugens betreft niet sterk is en dat elk leugentje onthouden moet worden. Dat ik niet het directe respect kan opbrengen voor een justitieambtenaar, is omdat ik ben opgegroeid tussen de “petten” en daardoor mijn houding vaak wat amicaal overkomt, wat niets afdoet aan het feit dat wanneer zij mij terecht op iets aanspreken deze amicaliteit direkt overgaat in gepast respekt….

Respekt moet men verdienen, wordt wel eens gezegd, het respect voor 0000 ben ik helaas kwijt….

Tekst op namen en lokaties aangepast door ..::Frans::..
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
W. Venema TS
Infopolitie Gast

Bedankt, had zelf ook al enige aanpassingen gedaan. Sorry, ben niet zo slim.... :oops:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

W. Venema schreef:Bedankt, had zelf ook al enige aanpassingen gedaan. Sorry, ben niet zo slim.... :oops:
Heeft niets met slim te maken, maar met privacy in het algemeen. Is een goeie voorwaarde voor alle postings hier waar we ons graag aan willen houden.... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
W. Venema TS
Infopolitie Gast

"dresscode"

Om e.e.a. compleet te maken in verband met gesprek leidinggevende dinsdag a.s. naar aanleiding van ingediende klacht tegen BOA. Bestaat er, en is dat ergens duidelijk beschreven, een bepaalde "dresscode" die een ambtenaar in functie dient na te volgen? Ik grijp hier even terug op de niet directe herkenbaarheid, openhangende jas, slordige kleding, geen pet, geen duidelijk herkenbare uiterlijke tekenen als zijnde een ambtenaar in functie?
Zou graag, met wat voor het waard is, kunnen aankomen met een artikel, lid "zus-en-zo", om mijn argumenten kracht bij te zetten.
Alvast met dank.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Mijn vader, oud adjudant van Prins Bernhard en oud Brigade commandant van de Zwaluwenberg in Hollandsche Rading, (hoofdkwartier van het opperbevel der Nederlandse Strijdkrachten), en een zeer ervaren politieman
Wat heeft deze passage nou weer voor meerwaarde? Figuren die op deze manier denken beter begrip te krijgen van het 'apparaat' zouden ze meteen moeten afstraffen. Schermen met kreten en personen zijn zo 1980....
W. Venema TS
Infopolitie Gast

WalterFRL schreef:
W.Venema schreef: Mijn vader, oud adjudant van Prins Bernhard en oud Brigade commandant van de Zwaluwenberg in Hollandsche Rading, (hoofdkwartier van het opperbevel der Nederlandse Strijdkrachten), en een zeer ervaren politieman
Wat heeft deze passage nou weer voor meerwaarde? Figuren die op deze manier denken beter begrip te krijgen van het 'apparaat' zouden ze meteen moeten afstraffen. Schermen met kreten en personen zijn zo 1980....

Vergeef me mijn onwetendheid en naar cynisme neigende vraag: wat heeft een reply zoals bovenstaande voor meerwaarde?

En, excuseer, "afstraffen"? Mag ik vragen hoe u dat bedoeld? In welke eeuw verkeerd u? En, weer met nederige excuses,: een uitspraak die meer over u als agent zegt dan mij:"lulletje burger", die een poging waagt een zo volledig mogelijk verhaal neer te zetten. Ik probeer geen begrip te krijgen van welk apparaat dan ook, tot nu toe had ik dat hier, ondanks de in uw ogen overbodige toevoeging.

Wanneer u de moeite genomen zou hebben het gehele verhaal tot u te nemen, had u wellicht begrepen dat e.e.a. alleen beschreven werd om ervarenheid van bedoeld persoon aan te geven. Misschien kunt u mij ook uitleggen wat u bedoeld met : zo 1980...? Kon het toen wel?

Ik geloof niet dat dit forum bedoeld is voor het "afstraffen" van "simpele burgers" die òf kritiek, òf complimenten geven, voor u simpele, voor ons moeilijke vragen stellen. Het spijt mij en valt mij een beetje tegen dat u dit forum gebruikt om u te laten gelden als agent..

Maar, no hard feelings, als ik u zo inschat, dit zal het generatieverschil zijn.
Bartikel
Superlid
Agent
Brigadier
Roepnaam: Bart
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Bartikel »

Dag W. Venema,

U bent erg gefrustreerd over de uitgeschreven bon en de wijze waarop u deze gepresenteerd heeft gekregen.

In een paar reacties is het antwoord omtrent de overtreding al gegeven. Wacht u de kennisgeving van bekeuring af en ga conform de daarvoor gestelde richtlijnen in beroep. Verder schreef u dat het hier zou gaan om een zogenaamd "muldertje". Dit is bij mij onbekend als het gaat om de door u omschreven overtreding. Dit is een apv overtreding dus u bent verdachte geweest. Geen mulder dus m.i. een a.p.v. overtreding.

Uit het gehele verhaal kan ik niet expliciet halen of de BOA nu wel of niet in uniform was. U heeft het over een openhangend jasje en geen pet enz.

Wat voor kleding droeg de BOA ? Als u vindt dat hij zijn kleding niet netjes droeg is dat m.i. geen reden om een officiele klacht in te dienen. 9 van de 10 dienders op straat hebben geen pet op en met enige regelmaat hun jas los hangen. Als de BOA dus een uniform droeg hoefde hij zich dus niet ongevraagd te legitimeren.

U mag wel verwachten dat u netjes wordt behandeld als het gaat om bejegening. Maar ook hier is een grens aan verbonden. Hoe de situatie zich ontwikkeld is belangrijk hierin. De OA zal hier zijn bejegening op aanpassen.

Mijn advies aan u is. Schrijf een brief aan zijn hoogste leidinggevende en deponeer uw klacht als het gaat omtrent het gedrag. Wacht uw kennisgeving af en start een bezwaarprocedure op als het gaat omtrent de uitgeschreven bekeuring.

Veel succes en groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
W. Venema TS
Infopolitie Gast

Met dank voor uw antwoord.
BOA was gezien de kledij niet herkenbaar als ambtenaar. Heb een klacht ingediend en heb een gesprek met de meerdere van dhr. en burgemeester.
De gefrustreerdheid was inderdaad aanwezig, maar dat is nu niet meer aan de orde. Linksboven de bon staat boven het gedeelte: nummer, aangevinkt: aankondiging van beschikking Mulder-WAHV. Waar ik mij nu alleen nog over op weet te winden is het ongevraagd tutoyeren en lomp gedrag, hierbij teken ik aan dat ik mij beleefd gedroeg. De bon op zich lijkt mij een gevecht tegen de bekende bierkaai. Die 30 euro's die overleef ik wel en is mij niet de moeite waard om tegen in te gaan. Belangrijk vind ik en veel waarde hecht ik aan een correcte omgang met elkaar, vooral van iemand die een voorbeeldfunctie binnen de maatschappij zou moeten vervullen, zoals politieambtenaren. Geen kleinerend en een houding van "ik sta ver boven je". Ik meen het recht te hebben tegen genoemd gedrag protest aan te tekenen. En dan vraagt men zich nog af waarom het respect jegens politieambtenaren afneemt...Dit moet van twee kanten komen.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Volgens mij is dit onderwerp nu voldoende besproken en kan deze nu gesloten worden.
Gesloten