Slepen van voertuig middels triangel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Slepen van voertuig middels triangel

Ongelezen bericht door Gast »

Is het toegestaan om een voertuig - bv een jeep uit de 2e wereldoorlog - achter je eigen moderne voertuig te verplaatsen van de ene stad naar de andere stad en wel middels een triangel aan de bumper van het gterokken voertuig aan de terkhaak van het trekkend voertuig? Wanneer is er sprake van een sleep of aanhangwagen? In het eerste geval zal er een persoon in de jeep moeten zitten die kan bijremmen. In het tweede geval is er mogelijk sprake van een ongeremde aanhanger van 1000kg en dan is de vraga of het trekkend voertuig dit ongeremd gewicht wel mag trekken? Indien dit niet is toegestaan, wat zijn dan de wettelijke bepalingen die dit verbieden?
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Het zal niet zo gauw een aanhangwagen worden. Dan zou de Jeep immers moeten voldoen aan alle eisen die aan een aanhanger gesteld worden in het Voertuigreglement.

En daar wordt je niet vrolijk van!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Precies, het is dan geen sleep meer, maar een aanhangwagen.

Dan moet je voldoen aan alle eisen die de wet stelt aan de aanhangwagen en de koppeling.

Het zou wel kunnen met een afsleepdolly of gewoon op een aanhangwagen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben zelf namelijk van mening dat het "getrokken"voertuig weliswaar met een vaste verbinding aan het trekkende voertuig vast zit, maar toch beschouwd moet worden als ongeremd en dus als ongeremd aanhangwagen gewicht heeft van 1000 KG en dit is voor de gemiddelde personenauto te veel en dus verboden bij de wet.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Zoals Mofkap (en ik) al zegt:

Zodra het een vaste verbinding is door een triangel, moet je aan alle eisen die aan aanhangers gesteld worden, voldoen.

Één van die eisen is, dat op een aanhanger van meer dan 750 kg een deugdelijk werkend remsysteem zit.

Dus ook al hang je een ongeremde aanhanger van 1000 kg achter een auto die ongeremd 1500 kg mag hebben, dan nog mag het niet aangezien de aanhanger geremd moet zijn.

Dit is te vinden in o.a. het Voertuigreglement 5.12.31 en 3.7.26
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

En de triangel moet verbonden zijn met de besturing. Met andere woorden: de zijwaartse beweging van de triangel moet er voor zorgen dat de Jeep stuurt. De vielen mogen dus niet als een zoort zwenkwielen werken.
Martin TS
Infopolitie Gast

triangel

Ongelezen bericht door Martin »

Ik heb deze vraag al eens voorgelegd en kreeg het volgende antwoord. Ik kan me hier goed in vinden. Overigens worden triangels ook in Nederland verkocht.

Ingevolge artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement mag met een motorrijtuig niet meer dan één motorrijtuig (defect of niet defect) of zelfs een samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Er is niet vastgelegd op welke wijze dit moet gebeuren. Het slepen middels een triangelconstructie is derhalve niet verboden. Aan een dergelijke constructie zijn geen eisen gesteld. Wel blijft in alle gevallen artikel 5 WVW 1994 van toepassing. In extreme gevallen kan de kans op "scharen" niet kan worden uitgesloten. Het is tenslotte in ongeremde massa van het gesleepte voertuig die invloed uitoefent op het trekkende voertuig tijdens remmen. Let wel, het gesleepte motorrijtuig wordt bij toepassing van de Wet en het Voertuigreglement niet aangemerkt als aanhangwagen. Het gesleepte voertuig dient derhalve aan alle bepalingen van de Wet (denk aan kentekenplicht en APK), het Voertuigreglement (alle inrichtingseisen) en WAM te voldoen.

Alleen bij toepassing van het RVV 1990 (verkeersregels), wordt het gesleepte motorvoertuig als aanhangwagen aangemerkt.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

In feite dezelfde juridische 'achtergrond' als het slepen met een afsleepdolly.... en dan zit je gauw fout... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Re: triangel

Martin schreef: (...) Ingevolge artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement mag met een motorrijtuig niet meer dan één motorrijtuig (defect of niet defect) of zelfs een samenstel van voertuigen worden voortbewogen. Er is niet vastgelegd op welke wijze dit moet gebeuren. Het slepen middels een triangelconstructie is derhalve niet verboden. (...)
Ligt het aan mij of spreek je jezelf hier tegen ?
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Volgens mij is dit onderwerp al eerder uitgebreid aan de orde geweest en als ik me niet vergis was jij toen de vraagsteller 2CV?
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Klopt ! Daarom weet ik dat de trekstang in verbinding moet staan met de besturing. Helaas is het topic het ronde archief in gegaan ...
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

2cv schreef:Klopt ! Daarom weet ik dat de trekstang in verbinding moet staan met de besturing. Helaas is het topic het ronde archief in gegaan ...
Dat betwijfel ik. Een stang is vergelijkbaar aan de kabel, en mag dus gewoon aan het sleepoog bevestigd worden.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ik bedopel dus slepen waarbij er niemand in het gesleepte voertuig zit, zodat je in je eentje een ander voertuig op kan halen.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Dat bedoelde ik dus niet. :wink:

Maar in dat geval is het best handig als de stang op de stuurinrichting aangesloten zit !!
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Is technisch gezien niet altijd noodzakelijk hoor.
Gesloten