Ik zit met een vraagje die niet veel voorkomt denk ik... Mijn vader zit nogal vaak in het buitenland en gaat binnenkort naar China, waar ze zogenaamde electro-scooters verkopen die een snelheid hebben van een gewone bromfiets, ongeveer 50 dus... Nou wil ik weten of deze toelaatbaar zijn op de Nederlands wegen. Is er iemand die hier een duidelijk antwoord op heeft? Ik kan niet veel vinden over dit onderwerp.
gr. Bas
als deze dingen in nederland niet voorkomen denk ik niet dat hier een typegoedkeuring voor is van de rdw, ik denk om het zeker te weten u het beste contact kunt opnemen met de rdw
Hoef je geen contact voor op te nemen; die dingen zijn hier verboden en je moet er rekening meehouden dat die vlot inbeslaggenomen is als je ermee de weg opgaat.
gvdbor schreef:Hoef je geen contact voor op te nemen; die dingen zijn hier verboden en je moet er rekening meehouden dat die vlot inbeslaggenomen is als je ermee de weg opgaat.
Ik ga er van uit dat jij helemaal gelijk hebt, want je zegt het zo stellig, dat je er vast mee te maken hebt gehad. Alleen vroeger had je zogenaamde 'zoomfietsen', dat waren bromfietsen met een electromotor en die vielen toen onder het begrip bromfiets en dat staat ook zelfs in de definitie, maar het kan goed zijn dat de toelatingseisen daarop zodanig veranderd zijn dat die voertuigen niet goedgekeurd worden.
Definitie bromfiets:
Een bromfiets is ingevolge art. 1, onderdeel i, RVV 1990:
- een voertuig op twee of drie wielen;
- met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van niet meer dan 45 km/uur;
- uitgerust met een verbrandingsmotor met een cylinderinhoud van ten hoogste 50 cm3, of
- uitgerust met een elektromotor;
- en niet zijnde een gehandicaptenvoertuig.
Er zijn in Nederland maar 3 types die goedgekeurd zijn. De rest is niet voorzien van een goedkeuringsnummer en die mogen dus niet op de openbare weg komen.
Het vervelende is echter dat de "foute" erg gemakkelijk te verkrijgen zijn en dat de meeste detaillisten verzuimen te vertellen wat voor eisen er aan zo'n voertuig kleven voordat het ding de openbare weg op mag.
- oranje/gele vlakken
- verzekering (plaatje en bewijs)
- goedkeuringsnummer
Er zijn er al verschrikkelijk veel inbeslag genomen en dat is voor de mensen die een foutieve voorlichting hebben gekregen erg sneu want die dingen kosten meestal toch rond de 200 Euro.
De politie krijgt het dan echter weer op hun bordje en de burger bestempeld het als kinderachtig dat er geschreven en inbeslag genomen wordt. De burger wil echter niet inzien wat de gevolgen zijn als kindlief op een auto duikt terwijl dat ding niet verzekerd is. Er kunnen dan best wat vervelende situaties ontstaan.
OK, maar zoals al eerder door iemand opgemerkt: dan zou een individuele keuring toch in beeld kunnen komen?
Dus misschien toch vooraf informeren bij de Dienst Wegverkeer (RDW)?
Beamer schreef:OK, maar zoals al eerder door iemand opgemerkt: dan zou een individuele keuring toch in beeld kunnen komen?
Dus misschien toch vooraf informeren bij de Dienst Wegverkeer (RDW)?
De kosten van een individuele (type goed) keuring overstijgen in ruime mate de aanschafkosten van het voertuig en daarnaast als het voertuig wordt afgekeurd (er zijn er niet voor niets (uiteindelijk) maar 3 goedgekeurd) heb je het voertuig voor Jan ... hebt aangeschaft.
rich schreef:Er zijn in Nederland maar 3 types die goedgekeurd zijn. De rest is niet voorzien van een goedkeuringsnummer en die mogen dus niet op de openbare weg komen.
Volgens mij zijn 3 electrosteps goedgekeurd en geen electroscooters.
Dan moet TS even een foto aanleveren want dit is dan niet helemaal duidelijk. Deze onduidelijkheid komt mogelijk voort uit het feit dat een van de leveranciers van de stepjes de naam E-scooter voert.