politierechter

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Waarom TS
Infopolitie Gast

politierechter

Ongelezen bericht door Waarom »

ik heb in 07/2004 een stomme bekeuring gekregen die ik echter aanvecht. Volgens het Parket moet ik voor de politierechtbank verschijnen. Omdat het reeds zo lang is geleden, vraag ik mij af, of ik alsnog naar de rechtbank zal moeten. Daarom zou ik graag vernemen, of een politierechter zelf kan beslissen wel of geen dagvaardiging te zenden?
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

De politierechter stuurt geen dagvaarding, dat doet het parket van het Openbaar Ministerie.
Je zegt dat je de bekeuring wilt aanvechten. Bij de politierechter heb je daarvoor je kans. Daar kun je je verweer kwijt.
Als je niet verschijnt, zal de politierechter bij verstek een vonnis wijzen.
Als je echt goede argumenten hebt: gaan.
(NB: De volgens jou lange tijd is geen argument)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Hilde schreef:Het antwoord dat wij altijd geven is inderdaad: als je het niet eens bent met de aangeboden transactie door het OM, laat het dan voorkomen bij de politierechter. Hier kan je je verweren en kan de politierechter dit meenemen in zijn strafbepaling. Alleen als de dagvaarding in persoon is uitgereikt, kan de politierechter bij verstek veroordelen. (of aan een huisgenoot met een geldig GBA erbij).

Groetjes,
Hilde
Hilde,

Niet helemaal correct.
Als de dagvaarding aan de verdachte IN PERSOON is betekend en de verdachte verschijnt niet op de zitting dan zal de rechter bij verstek vonnis wijzen (in de regel de eis van de officier van justitie). Het vonnis wordt dan na 14 dagen onherroepelijk (zonder kennisgeving vooraf aan de veroordeelde). Hoger beroep is dan niet meer mogelijk.

Als de dagvaarding NIET IN PERSOON is betekend dan zal de rechter wederom bij verstek vonnis wijzen doch dit vonnis kan pas onherroepelijk worden als de veroordeelde over de inhoud van het vonnis IN PERSOON is geinformeerd.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Hilde, kun je voor de burgers binnen het forum de afkortingen even uitleggen?
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Om maar vast een begin te maken:

GBA = Gemeentelijke Basis Administratie
oh = onherroepelijk
NIP = niet in persoon
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

MarcH schreef:Om maar vast een begin te maken:

GBA = Gemeentelijke Basis Administratie
oh = onherroepelijk
NIP = niet in persoon
Aanvulling

OM = Openbaar ministerie
SWAT = Special Weapons And Tactics
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Hilde schreef:Ik neem aan dat als een echtgeno(o)t(e) een dagvaarding aanneemt van de postbode, deze ook daadwerkelijk aan de partner zal overhandigen :lol:
Een normaal mens zal dit inderdaad aannemen. Een juridisch mens niet, een betekening aan elke andere persoon dan de verdachte is GEEN IN PERSOON betekening. Enige uitzondering is als er sprake is van een schriftelijke machtiging om de dagvaarding op te halen.
Gesloten