Matrixborden boven baanvlakken op de autobaan

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mattie Van de Wall TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mattie Van de Wall »

Hallo allemaal,

Ik heb eerst in het archief gezocht naar een antwoord, maar deze niet eenduidig gevonden.

Ik heb laatst op een verjaardag een discussie gehad met twee mederwerkers van de verkeerspolitie over de matixborden die boven de baanvlakken bij autobanen hangen.

Wat is het geval:

Ik stelde de vraag aan bovengenoemde heren of deze matrixborden een gebod betekenen.

Een persoon vertelde me van wel en de andere beweerde van niet.

Volgens de tweede persoon zijn het advies snelheden of hoef je deze niet te hanteren.

Het zijn pas gebods snelheden als er een rode ronde rand om de snelheidsaanduiding staat.

Let wel op !! als er normale snelheidsgebodsborden langs deze weg staan zijn de borden natuurlijk wel bindend.

Wie kan me nu vertellen wat klopt, de twee medewerkers van de verkeerspolitie spreken elkaar in dit geval tegen.

Natuurlijk is uit veiligheids overweging deze snelheid die de matrixborden aangeven het beste aan te houden.

Groetjes Mattie Van de Wall
Karel Rijkse TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Karel Rijkse »

Mij is altijd verteld dat de matrixborden gebodsborden zijn en zelfs de functie van de gebodsborden naast de weg wegnemen.

Meer kan ik je helaas niet vertellen
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dan hadden ze de meningen thuis al kunnen delen ;)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

We hebben het hier over verkeersteken A3,

het betekent:

Maximum snelheid op een electronisch signaleringsbord.

Dat er een rode rand omheenzit in het westen ergens is fout. Die hoort er niet omheen te zitten.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

tot 1990 betekende het overigens WEL adviessnelheid maar met de invoering van het nieuwe RVV is dat dus gewijzigd geworden.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ik denk dat het andersom is en dat zoals Nederland het nu heeft de nieuwe vorm is voor europese wetgeving.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

En het is natuurlijk weer typisch Nederlands om af te wijken van hetgeen gebruikelijk is in Europa namelijk een rode rand er omheen en alles is duidelijk voor iedereen. Waarvan akte.
Waarop ik zeg dat het onzinnige discussie is want iedereen leert met het behalen van het theoriecertificaat dat het geen adviessnelheid betreft maar een max.snelheid.

De matrixborden worden niet voor niets gebruikt en als mensen dan toch nog te hard rijden dan schrijf ik er met alle liefde een bon voor uit.

Ik ben bekend met de discussie over de randen maar zolang men mij niet zegt dat er niet voor geschreven kan worden, schrijf ik waar nodig.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Er zijn door de tijd wel meer regels verandert, neem bijvoorbeeld het verlenen van voorrang aan fietsers die van rechts komen. Ook die regels moeten de "oudere" bestuurders naleven. Juist van deze categorie bestuurders zou je wat meer wijsheid verwachten.

rich@infopolitie.nl

gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Jan Oostrom schreef:
gvdbor schreef:Ik denk dat het andersom is en dat zoals Nederland het nu heeft de nieuwe vorm is voor europese wetgeving.
Dat zou kunnen maar ik ben op mijn trips in Europa de rode rand altijd tegengekomen.

gr,
Jan
Ik weet het ook niet zeker hoor.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

gvdbor schreef:
Dat er een rode rand omheenzit in het westen ergens is fout. Die hoort er niet omheen te zitten.
"In het westen ergens......" Tsk. We hebben hiet wel over het stuk A13 bij de wereldstad Rotterdam hoor.... :roll: :? .

Beetje meer respect graag, voor deze havenstad. :P
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

dat zeg ik, ergens in het westen
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Volgens het verdrag van Wenen moeten borden die een verbod of gebod aanduiden voorzien zijn van een rode rand. Borden die een advies geven hebben geen rand. Nu is Nederland nog geen verdragspartij bij het verdrag van Wenen, maar dat staat voor de deur.

In 1991 is de betekenis van matrixborden gewijzigd van adviessnelheid naar maximumsnelheid. Echter het uiterlijk van de matrixsignalering is niet aangepast.

Bij nieuwe matrixborden en bij vervanging van de oude wordt wel een rode rand toegepast conform de internationale afspraken.

Als er nog oude matrixborden zijn dan zie je bij een semi-permanente snelheidsbeperking - b.v. bij wegonderhoud - altijd een echt bord met een rode rand langs de weg staan. Dit om discussie, met vooral buitenlanders, te voorkomen.

Bij fileaanduiding wordt er eigenlijk niet of nauwelijks op snelheid gecontroleerd, je kunt toch niet harder dan de file.
Gesloten