jeugd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
jan hufnagel TS
Infopolitie Gast

jeugd

Ongelezen bericht door jan hufnagel »

hallo
ik heb een vraag mijn dochter 13 jaar heeft een vriend van 29 jaar
nu willen wij dat dat over is en zijn bezich met jeugdzorg enz
zelf heeft zijn ons verteld dat ze met een jongen van 16 jaar was maar wij zijn er achter gekomen dat niet zo is
zelf wil ze geen aangiften doen,maar geeft tussen de regels wel toe dat zij met die jongen van 29 geweest is.
nu wil ik weten wat wij kunnen doen om hem aan te geven.
weten jullie iets.

gr een bezorgde vader.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Zolang er 'niks' gebeurt is, zal het moeilijk zijn om de jongen aan te geven.
Het is tenslotte niet verboden om met elkaar om te gaan.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

maar geeft tussen de regels wel toe dat zij met die jongen van 29 geweest is.
Julio, volgens mij geeft deze bezorgde vader juist aan dat er wel meer is gebeurd dan alleen maar samen een ijsje kopen.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Ik zou er voor kiezen om een informatief gesprek aan te gaan met een zedenrechercheur. Deze weet waarschijnlijk uit ervaring wat het verstandigst is om te doen.

U geeft aan dat zij zelf geen aangifte wil doen maar van belang is de vraag waarom zij geen aangifte wil doen. Is alles uit vrije wil gegaan of is ze juist bang dat er wat naars gebeurt als ze wel aangifte doet?

De mogelijk tot aangifte is er. De wet is een tijdje geleden aangepast.
Vroeger waren de zeden misdrijven alleen op klacht vervolgbaar en nu zijn er wat meer mogelijkheden ( ook in de oude situatie had u een klacht kunnen indienen.

Het strafbare feit:
Artikel 245 Strafrecht.

Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Het blijft altijd een persoonlijke keuze en ik ben zeker geen zeden expert maar persoonlijk zou ik een aangifte zeker in overweging nemen omdat ik het leeftijdsverschil bijzonder groot vind en uw dochter nog bijzonder jong is.
Om het voorzichtig uit te drukken is het van een 29 jarig persoon geen verstandige aktie.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
jan hufnagel TS
Infopolitie Gast

jeugd

Ongelezen bericht door jan hufnagel »

beste rich

we hebben een gesprek gehad met de zedenrechercheur.
alleen deze zegt dat we niets kunnen doen.
ook hebben we aangeven dat de kinderbescherming ons heeft verteld dat wij aangefiten kunnen doen door middel van art 65 van wetboek van strafvolging.
ook dit kan volgens hem niet zonder verklaring van mijn dochter.
we worden al 3 weken heen en weer geslingerd.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Beste Jan,
Artikel 245 Strafrecht.
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Het is inderdaad vrij lastige materie en de meesten onder ons zijn hier niet helemaal thuis in omdat het onderwerp zeden alleen behandeld wordt door mensen die daarvoor een aanvullende opleiding hebben genoten.

Het artikel dat ik noemde bestaat uit een aantal bestandsdelen en die moeten kunnen worden ingevuld voordat we kunnen spreken over het strafbare feit.
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt
Hij die....die persoon die u noemt is de "hij die". Uw dochter valt tussen de genoemde leeftijden dus ook dat onderdeeltje is in te vullen.
buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam,
Dit zal het punt zijn wat wat lastiger is om te bewijzen en alleen u en uw dochter ( en die persoon van 29 jaar) weten wat er heeft plaatsgevonden tussen beiden.

Als u weet dat dit wel heeft plaatsgevonden dan staat het u vrij om er aangifte van te doen. Een ieder die kennis draagt van een strafbaar feit kan daarvan aangifte doen.
Art. 161 Strafvordering.
Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen.
Enige tijd geleden was het zo dat de meeste zedendelicten slechts op klachte vervolgbaar waren. Dit is nu niet meer het geval. Echter is het wel zo dat ook u in de oude situatie zelf de klacht had mogen doen.

Op het moment dat u er op staat om aangifte te doen dan zal de aangifte opgenomen moeten worden. Soms weet men van te voren al dat het geen zin heeft omdat men eigenlijk al zeker weet dat een zaak op niets gaat uitlopen. Dit zal echter wel in goed overleg moeten plaatsvinden want u bent degene die bepaalt. Let wel, als de eerder genoemde bestandsdelen niet genoemd kunnen worden dan is er geen sprake van een strafbaar feit en dan kan er dus geen aangifte opgenomen worden.

Mocht u besluiten om aangifte te doen ( en als ook vaststaat dat de bestandsdelen van het feit aanwezig zijn) dan zal de politie een onderzoek moeten starten. Wanneer dit niet gedaan wordt dan zijn er ook weer mogelijkheden om hier wat mee te doen.
Art. 12 Strafvordering.

Wordt een strafbaar feit niet vervolgd of de vervolging niet voortgezet, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen. Indien de beslissing tot niet vervolging is genomen door de officier van justitie bij het landelijk parket, is bevoegd het gerechtshof te 's-Gravenhage.

Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen.
Zoals u ziet zijn er wel wat mogelijkheden.

Ik kan alleen het door u genoemde artikel even niet plaatsen. Artikel 65 Strafrecht spreekt over de klacht en zoals ik al zij, het is nu zo dat dit misdrijf geen klachtsmisdrijf meer is. Dit artikel heeft dus mi geen invloed meer op uw situatie.

opmerking:

Ik ken de door u omschreven situatie niet en ik geef dus zeker geen waardeoordeel over het handelen van de collega's waarmee u gesproken heeft. Het kan immers heel goed mogelijk zijn dat zij redenen hebben gehad om u dit advies te geven.

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
jan hufangel TS
Infopolitie Gast

jeugd

Ongelezen bericht door jan hufangel »

bedankt
voor deze infomatie
we zullen zeker aangifte gaan doen want we weten uit betrouwbare bron dat ze de morningafter pil heeft gehad van de dokter.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Succes en sterkte met uw probleem!

Ik wil echter nogmaals benadrukken dat ik geen expert ben op dit vlak en dat er warschijnlijk collega's zijn die een andere visie hebben op mijn verhaal.

rich@infopolitie.nl

T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Nou, volgens mij heb je het toch netjes en goed uitgelegd hoor Rich....
Gesloten