gordel
Moderator: Moderatorteam
Als in een voertuig een gordel is aangebracht moet die ook gebruikt worden. Dat is de simpelste uitleg die ik kan geven.
Nu kun je zeggen: " Dan sloop ik die gordel er uit", maar als het voertuig met die gordel door de goedkeuring is gekomen, mag die gordel er niet uitgehaald worden. Immers, dan voldoet het voertuig niet meer aan de goedkeuring.
Nu kun je zeggen: " Dan sloop ik die gordel er uit", maar als het voertuig met die gordel door de goedkeuring is gekomen, mag die gordel er niet uitgehaald worden. Immers, dan voldoet het voertuig niet meer aan de goedkeuring.
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Voor alle duidelijkheid, de auto's van TPG Post hebben inderdaad een vrijstelling, maar NIET van de gordelplicht! (Al denken ze dat bij TPG Post zelf ook nog wel eens)Mohaa schreef:inderdaa.
Er is wel mogelijk om een vrijstelling aan te vragen. Denk bijvoorbeeld aan een auto van de TPG post. Sommige hebben ook een vrijstelling. Ik weet niet hoe je deze moet aanvragen maar volgens mij doe je dit via de gemeente.+
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Je kunt formeel beredeneren, dat de politie op grond van de algemene vrijstelling voor het RVV 1990, geen gordel behoeft te gebruiken, maar ik denk niet dat de vrijstelling daarvoor bedoeld is. In verband met de aansprakelijkheid lijkt me het erg verstandig om de gordel wel degelijk te gebruiken.Julio schreef:Ik meen dat alleen taxi chauffeurs een vrijstelling hebben, wanneer ze klanten in de auto hebben.
En de politie.
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Re: gordel
Vrijstelling of ontheffing krijgen is sinds de doorvoering van de nieuwe bepalingen maar zeer beperkt mogelijk en het handelt dan vooral om ontheffingen naar aanleiding van een medische reden.aalzendehaan schreef:geachte lezers ,Ik rij op een RMO dat is een melkauto(vracht) is daar de gordelplicht ook van toepassing ; kun je daar ook ontheffing voor krijgen. graag hoor ik van jullie. vr gr A
Dit is de informatie die het ministerie van Verkeer en Waterstaat daarover geeft:
Wanneer en waar kan ik ontheffing krijgen voor het dragen van een autogordel?
Voor bepaalde groepen mensen is het mogelijk een ontheffing te krijgen voor het dragen van autogordels.Denk hierbij aan bijvoorbeeld mensen met een lichamelijke handicap. De Divisie Vorderingen van het CBR beslist over het afgeven van deze ontheffingen.
Meer informatie:
Divisie Vorderingen
Telefoon 070 413 02 00
E-mail: vordering@cbr.nl
-
Maurice930 TS
- Infopolitie Gast
TPG heeft de standaard ontheffing van het ministerie van verkeer en Waterstaat. Daarin worden een groot aantal onhtheffingen genoemd, allemaal vrijstellingen van bepaalde delen van het RVV. Zo is heel simpel vrijstelling verleend van (o.a.) het parkeer- en stopverbod. Echter, dit ENKEL tbv uit te voeren werkzaamheden. Een postauto die dus een bus moet legen waar een stopverbod geldt, mag daar dus WEL stilstaan, maar dan slechts gedurende de tijd dat hij de bus aan het legen is, en dus NIET om vervolgens nog een ijsje te kopen.
Ik heb ergens wel een plaatje van zo'n ontheffing (ik meen voor een andere dienst dan TPG) maar moe tik even naar zoeken. In ieder geval is het altijd werkgerelateerd, en daar valt nooit en te never de gordelplicht onder (logisch, de TPG heeft geen vrijstelling nodig van het dragen van de gordel......)
Ik heb ergens wel een plaatje van zo'n ontheffing (ik meen voor een andere dienst dan TPG) maar moe tik even naar zoeken. In ieder geval is het altijd werkgerelateerd, en daar valt nooit en te never de gordelplicht onder (logisch, de TPG heeft geen vrijstelling nodig van het dragen van de gordel......)
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
Puur uit nieuwsgierigheid. Waarom zou jij jouw gordel niet willen dragen ? Je hebt het wel over je eigen veiligheid als er iets mis gaat. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om steeds dat ding af te moeten doen, maar weegt dat tegen het risico van eventueel letsel ??aalzendehaan schreef:geachte lezers ,Ik rij op een RMO dat is een melkauto(vracht) is daar de gordelplicht ook van toepassing ; kun je daar ook ontheffing voor krijgen. graag hoor ik van jullie. vr gr A
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Nou Bert, dat is eigenlijk niet zo raar, want in het verleden hadden bestuurders van melkauto's standaard een vrijstelling (zelfs in het RVV genoemd, meen ik). De achterliggende gedachte was, dat zij bezig waren met het rijden van boerderij naar boerderij om daar de melk op te halen en er dus steeds maar zeer korte afstanden werden afgelegd, waarbij met geringe snelheid werd gereden.Bert schreef:Puur uit nieuwsgierigheid. Waarom zou jij jouw gordel niet willen dragen ? Je hebt het wel over je eigen veiligheid als er iets mis gaat. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om steeds dat ding af te moeten doen, maar weegt dat tegen het risico van eventueel letsel ??aalzendehaan schreef:geachte lezers ,Ik rij op een RMO dat is een melkauto(vracht) is daar de gordelplicht ook van toepassing ; kun je daar ook ontheffing voor krijgen. graag hoor ik van jullie. vr gr A
-
Bert TS
- Infopolitie Gast