hoe lang blijft mutatie bewaard?
Moderator: Moderatorteam
-
nikkie TS
- Infopolitie Gast
hoe lang blijft mutatie bewaard?
Hallo,
Onlangs ben ik gebeld door de politie met de mededeling dat iemand melding had gemaakt van stalking van mijn kant.
Men vertelde dat mijn gegevens enige tijd bewaard zouden blijven.
Van een vriendin begreep ik dat in zulk soort gevallen een mutatie wordt gemaakt.
Mijn vraag is nu hoelang deze gegevens bewaard blijven.
Ik vind het een vervelende gedachte dat zoiets over mij te lezen valt, terwijl het niet waar is.
M.vr.gr. Nikkie
Onlangs ben ik gebeld door de politie met de mededeling dat iemand melding had gemaakt van stalking van mijn kant.
Men vertelde dat mijn gegevens enige tijd bewaard zouden blijven.
Van een vriendin begreep ik dat in zulk soort gevallen een mutatie wordt gemaakt.
Mijn vraag is nu hoelang deze gegevens bewaard blijven.
Ik vind het een vervelende gedachte dat zoiets over mij te lezen valt, terwijl het niet waar is.
M.vr.gr. Nikkie
-
T-nus TS
- Infopolitie Gast
-
RaSa TS
- Infopolitie Gast
Voor zover ik weet wordt het altijd bewaard, heb nog jongstleden een persoon via de meldkamer nagetrokken en die bleek ongeveer 10 jaar terug een strafbaar feit te hebben gepleegd.
In Korps Drenthe is het zo dat het systeem die de politie gebruikt ( B.P.S ) waar men de verrichte handelingen kwijt kan, zich om de 5 jaar vernieuwt. Maar de meldkamer heeft een geavenceerd systeem , waar waarschijnlijk alle incidenten van het verleden opgehaald kan worden.
In Korps Drenthe is het zo dat het systeem die de politie gebruikt ( B.P.S ) waar men de verrichte handelingen kwijt kan, zich om de 5 jaar vernieuwt. Maar de meldkamer heeft een geavenceerd systeem , waar waarschijnlijk alle incidenten van het verleden opgehaald kan worden.
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Wij in Noord-Holland Noord werken ook met BPS daar blijven de mutaties 5 jaar in het systeem staan.
Toch is het zo dat via een ssort "data bank" gegevens van nog verder terug zijn op te vragen.
Maar dit gaat meestal om angiftes en niet om mutaties.
het is een ander verhaal als je in HKS komt te staan. Maar hiervoor moet je een verdachte zijn en er moet en veroordeling zijn geweest of een transactie zijn uitgerijkd zijn vanuit een officier van justitie of een parketsecretaris.
Toch is het zo dat via een ssort "data bank" gegevens van nog verder terug zijn op te vragen.
Maar dit gaat meestal om angiftes en niet om mutaties.
het is een ander verhaal als je in HKS komt te staan. Maar hiervoor moet je een verdachte zijn en er moet en veroordeling zijn geweest of een transactie zijn uitgerijkd zijn vanuit een officier van justitie of een parketsecretaris.
-
TB TS
- Infopolitie Gast
Alle gegevens blijven bewaard in een (digitaal) archief. Het enige is dat je vanuit je normale systeem (BPS, Xpol) vaak niet verder terug kan dan de genoemde 5 a 7 jaar. Dit systeem is niet voor ons direct toegankelijk. Mocht er informatie voor wat voor reden dan ook noodzakelijk zijn is dit altijd opvraagbaar bij de systeembeheerder.
-
Nikkie TS
- Infopolitie Gast
Hartelijk dank iedereen voor de antwoorden.
Ik begrijp dat ik er in elk geval op moet rekenen dat de gegevens 5 á 7 jaar te lezen zijn.
De agent die ik aan de telefoon had, had het over een 'tijdje', dit blijkt dus een rekbaar begrip.
Het blijft voor mij moeilijk te aanvaarden dat iedereen dus blijkbaar zonder overlegging van enige vorm van bewijs iemand mag beschuldigen van stalking. Hiermee iemand dus opzadelen met een mutatie die voor iedereen die bij de politie werkt opvraagbaar is, met alle gevolgen van dien.
Is er op één of andere manier geen mogelijkheid om hier tegenin te gaan? Wordt zo'n mutatie wel eens verwijderd als blijkt dat de informatie onjuist is?
M.vr.gr. Nikkie
Ik begrijp dat ik er in elk geval op moet rekenen dat de gegevens 5 á 7 jaar te lezen zijn.
De agent die ik aan de telefoon had, had het over een 'tijdje', dit blijkt dus een rekbaar begrip.
Het blijft voor mij moeilijk te aanvaarden dat iedereen dus blijkbaar zonder overlegging van enige vorm van bewijs iemand mag beschuldigen van stalking. Hiermee iemand dus opzadelen met een mutatie die voor iedereen die bij de politie werkt opvraagbaar is, met alle gevolgen van dien.
Is er op één of andere manier geen mogelijkheid om hier tegenin te gaan? Wordt zo'n mutatie wel eens verwijderd als blijkt dat de informatie onjuist is?
M.vr.gr. Nikkie
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Hiermee iemand dus opzadelen met een mutatie die voor iedereen die bij de politie werkt opvraagbaar is, met alle gevolgen van dien.
Je moet het zo zien Mutaties zijn voor ons een soort dagrappotage. Deze zijn allen te zien voor de collega's van dat korps waar deze opengemaakt is. Verder mogen wij niks met de mutaties doen.
Dus (in mijn ogen dan) heeft deze mutatie geen gevolgen voor jou.
Zoals als ik al zei het is een soort dag rapportage. Hierin staat eigenlijke info in vanuit het oogpunt van de verbalisant met een korte samenvating van de melding. Dus je moet het niet zien als onjuiste info. Maar als een rapportage.
Het blijft voor mij moeilijk te aanvaarden dat iedereen dus blijkbaar zonder overlegging van enige vorm van bewijs iemand mag beschuldigen van stalking.
Wij beschuldigen niemand, als politie. Ik heb ooit een mooie uitspraak van een officier van justitie gehoord.
De enige in het grote justitie systeem die onpartijdig dienen te zijn, zijn:
de politie en een rechter. Het is namelijk zo dat een officier (als partijdige) gaat voor een veroordeling volgens zijn eis. De politie moet onpartijdig een onderzoek verichten en een rechter maakt als onpartijdige een uitspraak hierover.
Dus als wij (de politie ) iemand als verdachte invoeren hebben wij daar een duidelijke reden voor.
Ik weet niet of jij als verdachte bent ingevoerd of als betrokkene.
Ik denk over het feit dat er een mutatie is gemaakt met jou naam, dat je daar niet te zwaar aan moet trekken.
Je moet het zo zien Mutaties zijn voor ons een soort dagrappotage. Deze zijn allen te zien voor de collega's van dat korps waar deze opengemaakt is. Verder mogen wij niks met de mutaties doen.
Dus (in mijn ogen dan) heeft deze mutatie geen gevolgen voor jou.
Zoals als ik al zei het is een soort dag rapportage. Hierin staat eigenlijke info in vanuit het oogpunt van de verbalisant met een korte samenvating van de melding. Dus je moet het niet zien als onjuiste info. Maar als een rapportage.
Het blijft voor mij moeilijk te aanvaarden dat iedereen dus blijkbaar zonder overlegging van enige vorm van bewijs iemand mag beschuldigen van stalking.
Wij beschuldigen niemand, als politie. Ik heb ooit een mooie uitspraak van een officier van justitie gehoord.
De enige in het grote justitie systeem die onpartijdig dienen te zijn, zijn:
de politie en een rechter. Het is namelijk zo dat een officier (als partijdige) gaat voor een veroordeling volgens zijn eis. De politie moet onpartijdig een onderzoek verichten en een rechter maakt als onpartijdige een uitspraak hierover.
Dus als wij (de politie ) iemand als verdachte invoeren hebben wij daar een duidelijke reden voor.
Ik weet niet of jij als verdachte bent ingevoerd of als betrokkene.
Ik denk over het feit dat er een mutatie is gemaakt met jou naam, dat je daar niet te zwaar aan moet trekken.
-
Bim TS
- Infopolitie Gast
Inderdaad. In de wet Politieregisters staat wel ergens hoe dat precies geregeld is. Volgens mij is het 5 jaar. Maar zodra er weer een vrije mutatie aangehangen wordt, gaat die 5 jaar weer opnieuw in. Zo kunnen er dus ook oudere zaken in BPS zitten.Nikkie schreef:Hartelijk dank iedereen voor de antwoorden.
Die gevolgen zullen wel meevallen. Als je verder nooit met de politie in aanraking komt, gebeurt er niks. Mocht het zo zijn dat het (voor de meldkamer of recherche) interessant is om te weten of jij "voor komt" in BPS en waarom, dan kan er op naam worden geraadpleegd. In jouw geval zal dan blijken dat er ooit eens zoiets als vermeende stalking heeft gespeeld. Is daar trouwens aangifte van gedaan (?) zodat je echt als persoon bent ingevoerd in BPS of alleen een meldinkje met een stukje vrije tekst (want in het laatste geval vindt men je ook niet meer terug bij raadplegen op naam).Nikke schreef:Hiermee iemand dus opzadelen met een mutatie die voor iedereen die bij de politie werkt opvraagbaar is, met alle gevolgen van dien.
Het feit dat het gebeurde in BPS staat, is niet onjuist. Het feit klopt toch, dat iemand jou van stalking beschuldigd heeft? Een mutatie in BPS is slechts een registratie van hetgeen is voorgevallen.Nikkie schreef:Is er op één of andere manier geen mogelijkheid om hier tegenin te gaan? Wordt zo'n mutatie wel eens verwijderd als blijkt dat de informatie onjuist is?
M.vr.gr. Nikkie
-
Martin TS
- Infopolitie Gast
mutatie
Een mutatie in het bedrijfsproceesensysteem moet verwijderd worden als de gegevens niet meer noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de politietaak. Daarnaast moeten ze volgens het modelreglement verwijderd worden vijf jaar na datum van laatste opname. Verwijderen betekent tevens vernietigen. Daarnaast heeft iemand die opgenomen is het recht op kennisneming van zijn gegevens. De modelreglementen zijn te downloaden op de site van het College Bescherming Persoonsgegevens http://www.cbpweb.nl