Mogen fietsers harder rijden dan een bromfiets?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dus als je geen bord tegenkomt, mag je wel ongelimiteerd hard??

Afbeelding
Dit is op de fiets dus nog geen reden om af te remmen, als je net met zo'n 60 km/h aan het touren bent?

Afbeelding
En dit wel?
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Bouwe1 schreef:
rfo00457 schreef:Dan ben ik benieuwd waarvoor!
Artikel 5? Gevaar en of hinder....
Klopt hoor, ik was alleen benieuwd of TS dit hier aan kon geven.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het is natuurlijk vreemd dat een snor- of bromfiets niet harder dan 25 of 30 km/h in de bebouwde kom mag en een fietser (in theorie) 95 km/h.... totdat hij een snelheidsbord tegenkomt...

Wellicht gaat de wetgever er vanuit dat men dit niet hoeft te regelen omdat een fietser, normaal gesproken, niet zo hard kan...

En een snelheidsbeperking van 30 km/h bijv wil men waarschijnlijk nageleefd zien door iedereen...ook door fietsers... :wink:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 18 apr 2005, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

k a TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

ik vind het wel terecht als een wielrenner een boete krijgt voor te hard rijden, want ook een fiets doet pijn als deze met 40 km per uur tegen je aan rijdt.

wielrenners hebben in het algemeen vaak lak aan de verkeersregels, soms denk ik dat ze de kleur rood niet kennen, sta je zelf met de auto voor rood licht te wachten, komt er zo'n wielrenner die rijdt even lekker door, of je hebt zelf groen licht en komt er nog snel een wielrenner voor je langs, dit is best ergerlijk.

niet iedere wielrenner is het zelfde, maar vaak is het zo dat ze hun eigen regels maken.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

En het voorbeeld van RFO is eigenlijk ook nog een heel mooi voorbeeld. Want dat is de enige regel waarbij het officieel wordt toegestaan om gebruik te maken van 'dubbele bebording'....

En max 50 km/h door het bord bebouwde kom en max 50 km/h door het bord A1.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Kitty TS
Infopolitie Gast

Re: Mogen fietsers harder rijden dan een bromfiets?

Ongelezen bericht door Kitty »

Soms rijden wielrenners ook buiten de bebouwde kom op de weg terwijl een verplicht fietspad aanwezig is. Dit is ontzettend vervelend voor automobilisten, want inhalen is vaak moeilijk door de omvang van de groep. Kunnen wielrenners een bekeuring krijgen wanneer zij niet het verplichte fietspad gebruiken? :?:

Mijn laatste vraag heeft niets met fietsers te maken, maar met bromfietsers. Buiten de bebouwde kom ben ik als bromfietser verplicht om gebruik te maken van het fietspad, tenzij anders aangegeven. Nu heb ik een lichte vorm van nachtblindheid. Ik rijd vaak achteraf en daar zijn de fietspaden niet of nauwelijks verlicht. Mag ik hier gebruik maken van de weg? :?:
Heeft iemand voor mij misschien ook de antwoorden op de andere twee vragen? Vooral over dat laatste maak ik mij zorgen...
Als ik politie tegen kom wil ik wel graag een verweer hebben om op terug te vallen :wink:
k a TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k a »

het is toch zo dat het bord op de bovenste foto ook inhoudt dat je maar 50 mag? het geeft aan dat je de bebouwde kom binnenrijdt en in de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 km per uur (tenzij anders aangegeven), toch?
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door Beagle »

Soms rijden wielrenners ook buiten de bebouwde kom op de weg terwijl een verplicht fietspad aanwezig is. Dit is ontzettend vervelend voor automobilisten, want inhalen is vaak moeilijk door de omvang van de groep. Kunnen wielrenners een bekeuring krijgen wanneer zij niet het verplichte fietspad gebruiken? Vraagteken/Question
Ja dat kan. R309 Als (snor)fietser niet het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad gebruiken. Boetebedrag 25 euro
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door Beagle »

Mijn laatste vraag heeft niets met fietsers te maken, maar met bromfietsers. Buiten de bebouwde kom ben ik als bromfietser verplicht om gebruik te maken van het fietspad, tenzij anders aangegeven. Nu heb ik een lichte vorm van nachtblindheid. Ik rijd vaak achteraf en daar zijn de fietspaden niet of nauwelijks verlicht. Mag ik hier gebruik maken van de weg?
Volgens mij geef je hier het antwoord al aan in je vraag. Dat mag dus niet en het is denk ik ook niet verstandig. Het is voor een automobilist niet prettig om op een donkere weg met een snelheid van 80km/h een bromfietser tegen te komen die 30-40 km/h rijdt. En voor een bromfietser trouwens al helemaal niet.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Als de boete voor te hard rijden niet gaat, omdat er geen borden staan, dan zijn er nog een paar leuke voor wielrenners:

- Geen reflectoren op de trappers VR art. 5.9.51
- Geen reflectoren aan voor- en achterzijde art. VR 5.9.51
- Een bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. RVV art. 19

De laatste is leuk voor iedereen die niet voorop rijdt in het wielrennersgroepje!
Bouwe1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

zie ook dit topic

http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=5498

Hier is mij duidelijk gemaakt dat ik onbeperkt hard mag fietsen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Beagle schreef:Volgens mij geef je hier het antwoord al aan in je vraag. Dat mag dus niet en het is denk ik ook niet verstandig. Het is voor een automobilist niet prettig om op een donkere weg met een snelheid van 80km/h een bromfietser tegen te komen die 30-40 km/h rijdt. En voor een bromfietser trouwens al helemaal niet.
Oké, dat dacht ik al. Ik mag niet op de weg rijden, dus zal de wegbeheerder iets aan de verlichting moeten doen! :wink: Anders blijf ik op de weg rijden.

Ik rijd trouwens geen 30 of 40, maar een hogere snelheid, waardoor auto's niet verrast kunnen worden door mijn lage snelheid :lol: Aan een zijde van de desbetreffende weg staat wel verlichting zodat er op het wegdek wel goed zicht is voor automobilisten.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

@ k a:

Helaas.... dit geldt alleen voor motorvoertuigen en bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen...en dus niet voor fietsers...
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a.
voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b.
voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, 30 km per uur.

DaV TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DaV »

Wat een zielige discussie over snelheid en ja en ik doe zelf aan wielrennen.

Wat is het volgende wat jullie aan de orde stellen: elke wielrenner of hardloper gaan controleren of ze hun ID bij hebben?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Een behoorlijk misplaatste reactie, Dav.... In mijn ogen, tenminste...

We zoeken namelijk alleen maar de juridische basis...en dan ook nog op speciaal verzoek van een gaste...

Jammer....

Gesloten