Mogen fietsers harder rijden dan een bromfiets?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Kitty TS
Infopolitie Gast

Mogen fietsers harder rijden dan een bromfiets?

Ongelezen bericht door Kitty »

:sunny: Het begint weer mooier weer te worden, dus de wielrenfietsen komen weer uit de schuur... Een van mijn grootste ergernissen.
Afgelopen jaar werd, ik toen ik op het fietspad reed met mijn bromfiets (40 km/h), ingehaald ( :!: :shock: :evil: ) door een groepje wielrenners die rakelings langs mij afreden. Dit was buiten de bebouwde kom.
Nu is mijn vraag: als ik op mijn bromfiets niet harder mag rijden dan 30-40 km/h, mogen fietsers/ wielrenners dit dan wel? :?:

Soms rijden wielrenners ook buiten de bebouwde kom op de weg terwijl een verplicht fietspad aanwezig is. Dit is ontzettend vervelend voor automobilisten, want inhalen is vaak moeilijk door de omvang van de groep. Kunnen wielrenners een bekeuring krijgen wanneer zij niet het verplichte fietspad gebruiken? :?:

Mijn laatste vraag heeft niets met fietsers te maken, maar met bromfietsers. Buiten de bebouwde kom ben ik als bromfietser verplicht om gebruik te maken van het fietspad, tenzij anders aangegeven. Nu heb ik een lichte vorm van nachtblindheid. Ik rijd vaak achteraf en daar zijn de fietspaden niet of nauwelijks verlicht. Mag ik hier gebruik maken van de weg? :?:

Hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen.
Groeten
Kitty
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Voor fietsen geldt geen maximumsnelheid.

Niet binnen de bebouwde kom en niet buiten de bebouwde kom.

De andere vragen moet ik je het antwoord even op schuldig blijven.
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 47

Ongelezen bericht door Beagle »

Ik heb eens iemand gesproken die een bekeuring kreeg omdat hij 40 km/uur reed in een 30 kilometer zone.
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ik heb eens iemand gesproken die een bekeuring kreeg omdat hij 40 km/uur reed in een 30 kilometer zone.
Op een wielrenfiets
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Dan ben ik benieuwd waarvoor!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

rfo00457 schreef:Dan ben ik benieuwd waarvoor!
Terzake van overschrijding van de maximumsnelheid, simpel toch. :)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik weet er eentje... :lol:
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
En een bord met 30 km/h is ook een verkeersteken... Al vind ik het toch wel 'vrij apart'...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ik vond het ook een vreemd verhaal maar zo is het mij verteld door de persoon zelf. Hij was gevolgd en aan de kant gezet door een motoragent. En die plaats is inderdaad een 30 km zone maar volgens mij kun je daar niet bekeurd worden als fietser voor dat feit
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een kleine aanvulling dan:
weggebruikers: voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, van een motorvoertuig of van een tram, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen;
aq.
Het kan dus zeer zeker ogv art 62 RVV. En eigenlijk ook wel terecht...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mofkap TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Ik weet er eentje... :lol:
Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
En een bord met 30 km/h is ook een verkeersteken... Al vind ik het toch wel 'vrij apart'...
Ik weet er ook nog eentje:

Verkeerstekens gaan voor verkeersregels voorzover zij met de verkeersregels in tegenspraak zijn.
8)
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ik vind het wel creatief hoor, die art. 62, maar als de wetgever had beoogd een maximumsnelheid in te stellen voor fietsen, had dit ook wel in het RVV art. 20, 21 of 22 gestaan.
Beagle
Lid
Agent
Brigadier
Geslacht:

Terecht is het zeker, het is niet voor niets een 30 km zone, maar welke feitcode gebruik je hier dan voor? Als ik mij niet vergis was het boetebedrag 15 euro maar dat weet ik niet zeker.
Bouwe1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Bord met 30KM/h geldt alleen voor motorvoertuigen.
Voor de fietser is geen maximumsnelheid bepaald.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:Ik vind het wel creatief hoor, die art. 62, maar als de wetgever had beoogd een maximumsnelheid in te stellen voor fietsen, had dit ook wel in het RVV art. 20, 21 of 22 gestaan.
Nee, want art. 20 -22 vallen onder hoofdstuk II, verkeersregels.

Een verbods- of gebodsbord valt onder hoofdstuk III, verkeerstekens. De artikel 62 en 63 zeggen dat hoofdstuk III boven de bepalingen van hoofdstuk II gaat.
Bouwe1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

rfo00457 schreef:Dan ben ik benieuwd waarvoor!
Artikel 5? Gevaar en of hinder....
Gesloten