gordels wie verantwoordelijk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

vera TS
Infopolitie Gast

gordels wie verantwoordelijk

Ongelezen bericht door vera »

Ik werk als chauffeur op het gehandicaptevervoer. Onlangs had ik een collega in de bus die vanwege haar zwangerschap niet haar gordel om wilde doen ondanks dat ik haar vroeg om het wel te doen. Ik weet inmiddels dat ze dat wel verplicht is. Mijn vraag is: Krijg ik als chauffeur ook een boete bij aanhouding?
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Nee, in principe is iemand die 14 jaar of ouder is daar zelf voor verantwoordelijk.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Nee, alleen de overtreedster. Ik zou dus helemaal niet gaan rijden met zo iemand.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

@Roland: Wie is dan volgens jouw de overtreedster......... de chauffeuze of de zwangere collega die de gordel niet om wil doen? :roll:
Roland TS
Infopolitie Gast

@ dusty: De chauffeuse overtreedt de wet niet. De zwangere vrouw dus.
Laatst gewijzigd door Roland op 17 apr 2005, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Bouwe1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Dusty schreef:Nee, in principe is iemand die 14 jaar of ouder is daar zelf voor verantwoordelijk.
Bij mijn weten begint dit al bij 12 jaar. :roll: :roll:
Onze jongste is daarvan overtuigd.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Klopt:

Art. 59: Aansprakelijkheid

Het is bestuurders verboden passagiers jonger dan twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in dit artikel (bedoeld wordt het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens aangaande de gordelplicht) is voorgeschreven.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Roland schreef:. Ik zou dus helemaal niet gaan rijden met zo iemand.
En waarom niet? de verantwoordelijkheid ligt immers bij de passagier zelf. Ik wijs mensen in mijn auto er altijd op dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het niet dragen van de gordel of eventuele consequenties ervan.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

@Gijs: Toch geef ik Roland gelijk. :thumleft:
Ookal is de passagier zelf verantwoordelijk voor het wel dan niet dragen van een gordel, dan vind ik nog dat ook de bestuurder de verantwoordelijkheid houd van zijn passagier(s).

Ik neem aan dat jullie als politie regelmatig de (negatieve) gevolgen hebben gezien van het niet dragen van een gordel...........
Om die reden zou ik een passagier, die geen ontheffing heeft en die pertinent weigert om zonder goede reden de gordel om te doen, weer uit laten stappen of in ieder geval niet te vertrekken voordat deze persoon alsnog de gordel heeft omgedaan.
En onderweg (stiekem) de gordel afdoen, betekent wederom hetzelfde.
JA, dat zijn principes, maar ik wijk daar absoluut niet vanaf; voor niemand niet! :evil:

Enne, met die 14 jaar zat ik inderdaad even mis............... :oops: :oops: :oops:
Dat krijg je als je (snelle) Frans vóór wilt wezen........ :wink:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Dusty schreef:Dat krijg je als je (snelle) Frans vóór wilt wezen........ :wink:
Ik wist niet dat het een wedstrijdje was Dusty.... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Roland TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:
Roland schreef:. Ik zou dus helemaal niet gaan rijden met zo iemand.
En waarom niet? de verantwoordelijkheid ligt immers bij de passagier zelf. Ik wijs mensen in mijn auto er altijd op dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het niet dragen van de gordel of eventuele consequenties ervan.
Juridisch gezien heb je gelijk, maar ik voel me wel verantwoordelijk voor mijn passagiers. Het is mijn auto, of ik zit in ieder geval achter het stuur. Ik heb dus de mogelijkheid en moreel gezien zelfs de verplichting om iemand er toe aan te zetten dat hij/zij de gordel om doet en dus bij een eventuele aanrijding letsel te voorkomen of in ieder geval te beperken.

Ander voorbeeld: sta jij het toe dat iemand zonder helm achter op je motor plaatsneemt?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik neem niemand mee achterop de motor, is geen plek voor......

Maar ik begrijp je punt wel hoor
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als iemand bij mij zijn gordel niet draagt dan is dat zijn keuze. De bon is voor hem en de gevolgen bij een aanrijding ook.

Het dragen van een gordel is nu eenmaal verplicht maar om nu te zeggen dat het gevaarlijk is om geen gordel te dragen gaat mij te ver.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten