Algemene Plaatselijke Verordeningen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Algemene Plaatselijke Verordeningen

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo,
Ik heb een vraagje over de controles m.b.t. de APV.
Hier in de gemeente Hoogland ( Amersfoort ) geldt een verbod voor het plaatsen van vrachtauto's binnen de bebouwde kom.
Hetzelfde geldt voor het plaatsen van aanhangwagens b.v. op openbare parkeerplaatsen bij de woningen.
Ik vraag mij af wie de controle heeft m.b.t. de naleving van deze bepalingen, ik heb namelijk de indruk dat dit totaal niet gebeurt.
Persoonlijk vind ik het plaatsen van bovengenoemde voertuigen ontsierend voor het aanzien van het dorp en de buurt en zou graag zien dat hier tegen wordt opgetreden.
Bij voorbaat bedankt voor het antwoord.

Peter
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

De controle daarop ligt bij de politie en de eventueel aanwezige parkeerwachten. Het zal een kwestie van prioriteiten stellen zijn dat er in uw ogen te weinig aandacht aan wordt besteed.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dat is inderdaad vaak het geval. Parkeeroverlast staat nu eenmaal wat lager op de lijst met prioriteiten omdat het aanbod op andere vlakken hoger ligt.

Vaak zijn de wijken niet meer ingericht op het verkeersaanbod en daarmee ligt het probleem dus vaak eerder bij de gemeente dan bij de burger.

Mocht het echt uit de hand lopen dan kunt u natuurlijk wel melding maken en wellicht is er wat tijd en ruimte om dit eens te bekijken.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Bij ons werkt het zo mbt parkeren aanhangers en caravans; Er wordt pas opgetreden nadat er over geklaagd is. Als niemand er over klaagt is er kennelijk geen probleem dus waarom zou je dan willen oplossen. Uiteraard zolang er geen verkeersgevaarlijke situaties ontstaan.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Als het volgens een APV verboden is om vrachtwagens te parkeren binnen de bebouwde kom en je constateert als agent dat dit toch gebeurd, dan maak je toch gebruik van je opsporingsbevoegdheden ipv een andere kant op te kijken ? Zo zie ik het tenminste hoor. Wat heeft het anders voor nut om een dergelijke regel in de APV te zetten ?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ik had het over aanhangers encaravans en niet over grote voertuigen, dat is een heel ander verhaal.

bij aanhangers en caravans is het probleem dat ze een parkeerplaats bezet houden. Bij vrachtauto's is er een heel ander probleem, namelijk dat ze om 5 uur al beginnen te ronken om de remmen los te krijgen, daarmee een halve wijk wakker maken,
dat ze vaak een koelaggregaat hebben wat herrie maakt, dat ze zodanige positie op de weg innemen dat het gevaar oplevert.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

foreverblue schreef:, dan maak je toch gebruik van je opsporingsbevoegdheden ipv een andere kant op te kijken
Als ik van alle opsporingsbevoegdheden voortdurend gebruik om een bon uit te schrijven, kom ik niet meer aan ander werk toe wat de burger ook graag wil. Voordat ik dan op mijn werk ben is mijn halve diensttijd al weer om.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Oké sorry dan had ik het verkeerd begrepen.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als je in bepaalde wijken ieder voertuig dat verkeerd geparkeerd staat, zou bekeuren dan denk ik dat de burger in die wijken ook niet helemaal gelukkig zal worden.
Veel wijken zijn gewoon niet ingericht op de hoeveelheid auto's.

Het zou dan mi niet helemaal eerlijk zijn om een probleem in de inrichting bij de burger neer te leggen....tenzij er gevaar of hinder is.

En wat Gijs zegt, al zou je alles moeten schrijven wat je ziet dan zou je met 2 dagen je "quotum" hebben behaald en dan heb je het nog rustig gedaan.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Voor de volledigheid even het betreffende artikel van de APV Amersfoort.
Parkeren van grote voertuigen
<ol><li>Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,40 meter, dan wel een oplegger of een aanhangwagen, te parkeren op een weg in het gedeelte van de gemeente, omsloten door de Stadsring vanaf het Smallepad tot de Sint Andriesstraat, de Sint Andriesstraat vanaf de Stadsring tot de Beek, de Beek vanaf de Sint Andriesstraat tot de Eem, de Koppelpoort, de Kleine Koppel vanaf de Koppelpoort tot het Smallepad en het Smallepad vanaf de Kleine Koppel tot de Stadsring die wegen of gedeelten daarvan daaronder begrepen zulks ter bescherming van het uiterlijk aanzien van dat stadsdeel.

<li>Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op de weg binnen de bebouwde kom.

<li>Het in het tweede lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.

<li>Burgemeester en wethouders kunnen van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden ontheffing verlenen.</li></ol>
Gast ( Peter ) TS
Infopolitie Gast

APV Amersfoort.

Ongelezen bericht door Gast ( Peter ) »

Ten eerste bedankt voor alle antwoorden en opmerkingen.
Ik begrijp heel goed dat de opsporingsambtenaar niet bij iedere geparkeerde ( kleine ) aanhangwagen op kan gaan treden.
Wat mij in deze vooral stoort dat er in mijn directe omgeving een scharrige ahw staat waarop ook nog regematig vuil wordt gestort.
Na enige dagen/weken wordt dat dan weer weggebracht en begint het verhaal weer van voor af aan.
Ik begrijp ook niet dat de naaste buren hier niets van zeggen en het gaat mij net iets te ver om om zelf de mensen er op aan te spreken.
Iets wat ik wel zou doen als het iets dichter bij mijn woning zou gebeuren!

Wat de vrachtauto betreft zal ik even wat concreter zijn.
Het ding, een grote trekker met oplegger staat vaak het hele weekend en vaak door de week 's avonds geparkeerd op een invalsweg van het dorp Hoogland.
Net voor een rotonde en ongeveer 50 meter voorbij het bord bebouwde kom Hoogland. ( dus binnen de bebouwde kom )
De plek waar hij staat is een parkeerhaven t.b.v. de ernaast liggende telefoon centrale en deze plaats wordt ook regelmatig gebruikt om de auto even neer te zetten om het ,er tegenover liggende, infobord te raadplegen.
Tevens is het voor voetgangers en fietsers die de rotonde benutten een obstakel waardoor je iets later dan normaal het van rechts komende verkeer kunt zien.
Langs deze plek komen de hele dag wel politiemensen ( in dienst ) voorbij maar er wordt n.m.m. totaal géén aandacht aan geschonken.
Dat kan ik dus niet begrijpen..........
Ik denk dat ik onze ( dorps ) wijkagent hier maar eens attent op zal maken.
Met vriendelijke groet.

Peter.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Re: APV Amersfoort.

Ongelezen bericht door Julio »

Gast ( Peter ) schreef: Ik denk dat ik onze ( dorps ) wijkagent hier maar eens attent op zal maken.
Goed idee!!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Inderdaad is dat de juiste weg.
Gesloten