Pushbar / Bullbar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Aad van Hooijdonk TS
Infopolitie Gast

Pushbar / Bullbar

Ongelezen bericht door Aad van Hooijdonk »

Geachte mevrouw/heer,

Onderstaad bericht heb ik vorige week verzonden naar het TV programma "blik op de weg" . Ik heb het ook naar de RDW(rijksdienst wegverkeer) verzonden en nog geen antwoord ontvangen van de RDW. wel van "blik op de weg" en die verwees naar deze site. Kunnen jullie mij antwoord geven of het nu toegestaan is om een push-bar te laten monteren!
Gaarne per omgaande jullie reactie a.u.b.

Vriendelijke groet,
Aad van Hooijdonk

Aad van Hooijdonk

adres verwijderd, gvdbor

Geachte redactie,
>
> Ik zojuist naar aflevering 3 van blik op de weg zitten kijken. Leuk
> progamma!!
> Hierin werd een auto staande gehouden waarvan de uitlaat kapot was en
> een heleboel herrie maakte. Ook was de auto aan de voorzijde voorzien
> van een viertal mistlampen (door vorige eigenaar van de auto
> aangebracht) en de politie wees erop dat autofabrikanten allerhanden
> afrondingen aan de voorzijde van auto's maken en dat bumpers etc. van
> kunststof worden gemaakt. Een en ander ter bescherming van de zwakkere
> medemens (fietsers en voetgangers).
> Nu heb ik zelf net een nieuwe auto besteld (Hyundai Tucson) en als extra
> accessoires heb ik een z.g. pushbar besteld(staat best wel goed op deze
> auto). Niet direct een kunststof gevallletje maar een roestvaststaal ding.
>
> Mijn vraag aan u is de volgende: mag dit dan ook niet en is dit
> strafbaar of verboden. Ik hoop dat u mij kunt vertellen hoe dat zit of
> waar ik informatie hierover kan verkrijgen.Indien het niet mag (kan ik
> hem nog afbestellen!), mogen deze pushbar's dan wel verkocht worden.
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Aad van Hooijdonk
>
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Verwijder uw adres even aub. Persoonlijke gegevens kunt u beter niet plaatsen op een forum.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

De huidige bullbars mogen in ieder geval tot en met 31.12.2005 op de markt worden gebracht zoals tot nog toe en hoeven daarna niet te worden gedemonteerd.
Hieronder volgt een samenvatting aan van de actuele criteria voor de toelating van bullbars vooraan volgens de nieuwe EU-bepalingen. Voor meer gedetailleerde inlichtingen gelieve contact met ons op te nemen. De geïnteresseerden bieden wij graag uitvoerig meer informatie aan.

Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende het gebruik van beschermingsinrichtingen aan de voorzijde op motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad.

Met ingang van 1 januari 2006 gelden voor de toepassing van artikel 7, lid 2, van Richtlijn 70/156/EEG voor beschermingsinrichtingen aan de voorzijde die als technische eenheden in de handel worden gebracht, de voorschriften van de bijlagen I en II bij deze richtlijn.

Extract uit de CONSTRUCTIE- EN INSTALLATIEVOORSCHRIFTEN

2.1. Beschermingsinrichtingen aan de voorzijde. De volgende voorschriften gelden zowel voor beschermingsinrichtingen aan de voorzijde die tot de originele uitrusting van nieuwe voertuigen behoren, als voor beschermingsinrichtingen aan de voorzijde die als technische eenheden worden geleverd om op specifieke voertuigen te worden gemonteerd, en beschermingsinrichtingen aan de voorzijde die integrerend deel uitmaken van de frontconstructie van het voertuig.

2.1.1. De onderdelen van de beschermingsinrichting aan de voorzijde moeten zodanig zijn ontworpen dat alle naar buiten gerichte starre vlakken een afrondingsstraal van minimaal 5 mm hebben.

2.1.2. De totale massa van de beschermingsinrichting aan de voorzijde, inclusief steunen en bevestigingsmiddelen, mag niet meer bedragen dan 1,2% van de massa van het voertuig waarvoor ze is bestemd, met een maximum van 18 kg.

2.1.3. De op een voertuig gemonteerde beschermingsinrichting aan de voorzijde mag zich niet hoger bevinden dan 100 mm boven het vlak, bepaald door een horizontale lijn die de hoogste delen van de koplichtlenzen verbindt.

2.1.4. De beschermingsinrichting aan de voorzijde mag het voertuig waarop ze is gemonteerd, niet breder maken. Indien de totale breedte van de beschermingsinrichting aan de voorzijde meer dan 75% van de breedte van het voertuig bedraagt, moeten de uiteinden van de inrichting naar het buitenoppervlak zijn omgebogen om het gevaar voor haken zoveel mogelijk te beperken. Aan deze eis wordt geacht te zijn voldaan indien de beschermingsinrichting aan de voorzijde in de carrosserie verzonken of geïntegreerd is (een geïntegreerde inrichting) of indien het uiteinde van de inrichting zodanig is omgebogen dat deze niet kan worden geraakt door een bol met een diameter van 100 mm en de ruimte tussen het uiteinde van de inrichting en de direct daartegenover liggende carrosseriegedeelten niet meer dan 20 mm bedraagt.

2.1.5. Onverminderd het bepaalde in punt 2.1.4 mag de ruimte tussen de onderdelen van de beschermingsinrichting aan de voorzijde en het daaronder liggende buitenoppervlak niet meer dan 80 mm bedragen. Plaatselijke onderbrekingen in de algemene contour van het daaronder liggende carrosseriegedeelte (bv. roosteropeningen of luchtinlaten) worden buiten beschouwing gelaten.

2.1.6. Op geen enkele positie op de zijkant van het voertuig mag de afstand in de lengterichting tussen het voorste gedeelte van de bumper en het voorste gedeelte van de beschermingsinrichting aan de voorzijde groter zijn dan 50 mm, tenzij het voor deze verder naar voren uitstekende delen gebruikte materiaal een druksterkte van minder dan 0,35 MPa heeft.

2.1.7. De beschermingsinrichting aan de voorzijde mag de doelmatigheid van de bumper niet noemenswaardig verminderen. Aan deze eis wordt geacht te zijn voldaan wanneer ten hoogste twee verticale onderdelen en geen horizontale onderdelen van de beschermingsinrichting aan de voorzijde met de bumper overlappen.

2.1.8. De beschermingsinrichting aan de voorzijde mag ten opzichte van de verticaal niet naar voren overhellen. De bovenste delen van de beschermingsinrichting aan de voorzijde mogen niet meer dan 50 mm naar boven of naar achter (naar de voorruit toe) uitsteken vanaf de referentielijn voorkant motorkap van het voertuig, zoals bepaald zonder de beschermingsinrichting aan de voorzijde.

2.1.9. Door het aanbrengen van beschermingsinrichtingen aan de voorzijde mogen de voorschriften van Richtlijn 76/756/EEG betreffende verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen niet in het gedrang komen.

2.2. Beschermingsinrichtingen aan de voorzijde mogen alleen in de handel worden gebracht, te koop worden aangeboden of worden verkocht als ze vergezeld gaan van duidelijke assemblage-instructies. De assemblage-instructies moeten duidelijke en volledige informatie bevatten om de voertuigen te identificeren waarvoor de eenheid is goedgekeurd en om de goedgekeurde onderdelen volgens de relevante voorschriften van punt 2.1 op dat voertuig te kunnen monteren. De instructies moeten ook details bevatten over de voor alle bevestigingen toe te passen koppelinstelling
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gesloten