feitcode
Moderator: Moderatorteam
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Re: feitcode
m R 522 als bestuurder van een motorvoertuig ofgast schreef:kan iemand mijn vertellen wat feitcode R522 inhoudt? ik kan het zelf namelijk nergens vinden..
Alvast bedankt!
als bromfietser c.q. snorfietser onnodig
geluid veroorzaken
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
Ja hoor:
Regelgeving
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Hoofdstuk II Verkeersregels
§ 25. Onnodig geluid
Artikel 57
--------------------------------------------------------------------------------
Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Nee, niet voor opleiding... ik heb een beschikking gehad met deze feitcode. en er staat inderdaad boven als bestuurder enz. onnodig geluid veroorzaken.. maar op het moment dat ik staande werd gehouden ging het over iets anders, nl. dat volgens de motoragent mijn uitlaat teveel geluid/decibel produceert... maar volgens mij (na wat zoekwerk) gaat dit om een ander artikel, en valt het geluid/aantal decibel van mijn uitlaat niet onder R522.. want onder R522 vallen andere vormen van onnodig geluid, zoals gassen voor het stoplicht, toeteren enz.. en dat was niet het geval.. tenminste deze informatie heb ik gevonden/bergrepen uit de wetgeving etc..
Het is exact het goeie artikel (als dat al wat zou uitmaken):
Het gaat dus om het geluid veroorzaken BEHALVE geluidssignalen (claxonneren) dus... Kortom, als je met je uitlaat teveel herrie veroorzaakt is dit het goeie artikel.Jurisprudentie
Hof Leeuwarden, 28 augustus 2002, 02/00489
V.R. 2003, nr. 52, blz. 117
--------------------------------------------------------------------------------
Trefwoorden geluidssignalen
Regelingen RVV 1990 artikel 57
Essentie Het geven van geluidssignalen wordt beheerst door de artikelen 28 en 31 RVV 1990 en niet door artikel 57 RVV 1990.
Samenvatting Uit de tekst van de artikelen 28, 31 en 57 RVV 1990 en de op de eerst- en laatstgenoemde bepaling door de wetgever gegeven toelichting volgt dat het geven van geluidssignalen niet wordt beheerst door het bepaalde in artikel 57 RVV 1990 maar door het bepaalde in de artikelen 28 en 31 RVV 1990. Dat brengt mee dat het onderhavige claxonneren niet de gedraging "als bestuurder van een motorvoertuig of als bromfietser of snorfietser onnodig geluid veroorzaken" (feitcode R522) oplevert. In beginsel kan de onderhavige gedraging worden gewijzigd in de gedraging "signalen geven in andere gevallen of op andere wijze dan is toegestaan" (feitcode R419). Door een dergelijke wijziging wordt de betrokkene immers niet in zijn rechtens te beschermen belangen geschaad, nu in de onderhavige procedure aan de orde is of het claxonneren is geschied ter afwending van dreigend gevaar en de sanctie op laatstgenoemde gedraging lager is dan die op eerstgenoemde gedraging. Aannemelijk is dat de betrokkene aanvankelijk op juiste wijze gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid een geluidssignaal te geven, doch dat hij daar te lang - te weten: nadat het gevaar voorbij was - mee is doorgegaan. Aldus is de gedraging verricht onder omstandigheden die meebrengen dat een lager bedrag van de sanctie moet worden vastgesteld