probleempje thuis
Moderator: Moderatorteam
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Ik sluit mij ook hierbij aan.
Ik snap dat het niet makelijkis voor je en zoek een vertrouwenspersoon in je omgeving, denk aan familie, decaan, leraar , kennissen etc.
Maar zo en zo heb wat respect voor je moeder hoe moeilijk het ook lijkt. Want zoals ik jou verhaal lees begrijp ik er uit dat je moeder het beste met je voor heb. Ze hamert op je opleiding omdat dat in haar ogen (misschien) iets is wat zij heel belangrijk vind voor jou.
en ja je moeder moet ook ergens respect voo jou hebben maar respect dwing je niet af door terug te slaan.
Ik snap dat het niet makelijkis voor je en zoek een vertrouwenspersoon in je omgeving, denk aan familie, decaan, leraar , kennissen etc.
Maar zo en zo heb wat respect voor je moeder hoe moeilijk het ook lijkt. Want zoals ik jou verhaal lees begrijp ik er uit dat je moeder het beste met je voor heb. Ze hamert op je opleiding omdat dat in haar ogen (misschien) iets is wat zij heel belangrijk vind voor jou.
en ja je moeder moet ook ergens respect voo jou hebben maar respect dwing je niet af door terug te slaan.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Re: probleempje thuis
Luister.. ik heb zelf ook nooit goed met mijn (stief)moeder over weg gekund en er zijn ook altijd best wat woorden gevallen. Dat hoort nou eenmaal bij je puberteit en is ook helemaal niet erg. Maar wat echt niet door de beugel kan is dat je, je eigen moeder slaat. Dit getuigt absoluut niet van respect voor je moeder, en dit terwijl zij wel het beste met je voor heeft. Anders zou ze zich toch niet druk maken om jouw opleiding cq. toekomst? Mijn advies aan je is om er gewoon mee te leren leven dat mensen het beste met je voor hebben, en af en toe misschien eens wat te slikken en gewoon weer doorgaan. Zo gaat dat bij iedereen en overal; je bent echt geen uitzondering.Marc L. schreef:Hoi. Ik heb een vraagje want ik heb thuis nogal wat problemen. Ik heb ruzie met mijn moeder en ben het zat haar nog iedere dag te moeten zien. Het liefste wil ik ergens anders wonen alleen kweet eigenlijk niet wat ik moet doen. Zou iemand me wat tips kunnen geven ofzo. Ohja ik ben 16 en heb te weinig geld om een kamer te huren.
-
k a TS
- Infopolitie Gast
ik vind het wel niet normaal dat als een moeder een discussie niet kan "winnen" ze gaat slaan, een reactie van terugslaan is op zich wel te begrijpen, ik weet dan weer niet hoe hoog deze discussie opliep en of er misschien wel geprovoceerd werd, maar slaan kan inderdaad niet, niet door moeder en niet door kind, maar.......wie kaatst kan de bal terugverwachten
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Buiten een gesprek met een decaan zou je ook kunnen vragen naar bureau Jeugdzorg. Dit zal misschien in jouw woonplaats anders heten.
Maar, je kunt daar een heleboel zaken regelen als 16 jarige.
Als eerste zou je met een vertrouwenspersoon kunnen praten om te kijken waar het probleem nu ligt en wat je kunt doen om het voor zowel jezelf als je moeder een stuk makkelijker te maken.
Tevens kun je daar adressen krijgen alwaar je onder begeleiding je huiswerk kunt maken. Heb je je huiswerk gemaakt dan is het ook over. Dan is het nagekeken of je het gedaan hebt en je moeder kan dan ook verzekerd zijn dat dat huiswerk gedaan is en dan kan zij de zorg met betrekking tot dit in ieder geval laten varen.
Voor jou is er dan tijd genoeg om ook aan andere dingen te gaan denken, bijvoorbeeld sport waar je leuke sociale contacten kan maken, vrienden maakt en jezelf kan leren uiten en je energie kwijt kunt.
Of misschien wil je wel gezellige andere dingen doen waar je dan de tijd voor hebt. Natuurlijk staat ook hier tijd voor waar je dan eventueel met je moeder alleen of in samenzijn van je begeleider afspraken over kunt maken.
Dit is gewoon een kort inzicht wat er mogelijk is. Echter de eerste stap naar deze hulp zul je zelf moeten maken en je zult zien dat het ook allemaal meevalt en dat je je hier niet echt gebonden zult voelen. Eerder zul je gaan merken dat je eigen nu zelf verantwoordelijkheid krijgt die je dan ook waar zult moeten maken.
Succes.
Maar, je kunt daar een heleboel zaken regelen als 16 jarige.
Als eerste zou je met een vertrouwenspersoon kunnen praten om te kijken waar het probleem nu ligt en wat je kunt doen om het voor zowel jezelf als je moeder een stuk makkelijker te maken.
Tevens kun je daar adressen krijgen alwaar je onder begeleiding je huiswerk kunt maken. Heb je je huiswerk gemaakt dan is het ook over. Dan is het nagekeken of je het gedaan hebt en je moeder kan dan ook verzekerd zijn dat dat huiswerk gedaan is en dan kan zij de zorg met betrekking tot dit in ieder geval laten varen.
Voor jou is er dan tijd genoeg om ook aan andere dingen te gaan denken, bijvoorbeeld sport waar je leuke sociale contacten kan maken, vrienden maakt en jezelf kan leren uiten en je energie kwijt kunt.
Of misschien wil je wel gezellige andere dingen doen waar je dan de tijd voor hebt. Natuurlijk staat ook hier tijd voor waar je dan eventueel met je moeder alleen of in samenzijn van je begeleider afspraken over kunt maken.
Dit is gewoon een kort inzicht wat er mogelijk is. Echter de eerste stap naar deze hulp zul je zelf moeten maken en je zult zien dat het ook allemaal meevalt en dat je je hier niet echt gebonden zult voelen. Eerder zul je gaan merken dat je eigen nu zelf verantwoordelijkheid krijgt die je dan ook waar zult moeten maken.
Succes.
-
mij TS
- Infopolitie Gast
Ik dwong respect niet af door haar te slaan, mijn slaan was gwoon een reactie op dat zij sloeg. Ook begrijp ik niet dat jullie (afgezonderd van een paar dan) op mijn moeders slaan en wel kritiek geven op mijn slaan terwijl dat van me moeder echt fout was en dat van mij gewoon een reactie op wat me moeder deed.
Ik weet wel iets, mijn scholengemeenschap is onderverdeeld in meerdere locaties waarvan er eentje 20 kilometer afzit van de andere (daar zit ik op), toevallig ga ik al in meppel (waar de andere scholen van deze scholengemeenschap zitten) op huiswerkbegeleiding waardoor ik daar al mensen ken. Mijn idee is dus dat ik na de aankomende tentamenweek (volgende week) gewoon een tijdje bij men vriendin in Meppel blijf en als ik er weer eens zin in krijg terug ga naar huis.
Nu heb ik een vraagje. Kan men moeder met politie tegenhouden dat ik wegloop??? want ik heb geen zin om de politie op men dak te krijgen.
Ik weet wel iets, mijn scholengemeenschap is onderverdeeld in meerdere locaties waarvan er eentje 20 kilometer afzit van de andere (daar zit ik op), toevallig ga ik al in meppel (waar de andere scholen van deze scholengemeenschap zitten) op huiswerkbegeleiding waardoor ik daar al mensen ken. Mijn idee is dus dat ik na de aankomende tentamenweek (volgende week) gewoon een tijdje bij men vriendin in Meppel blijf en als ik er weer eens zin in krijg terug ga naar huis.
Nu heb ik een vraagje. Kan men moeder met politie tegenhouden dat ik wegloop??? want ik heb geen zin om de politie op men dak te krijgen.
-
mij TS
- Infopolitie Gast
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
ik vind het wel niet normaal dat als een moeder een discussie niet kan "winnen" ze gaat slaan, een reactie van terugslaan is op zich wel te begrijpen, ik weet dan weer niet hoe hoog deze discussie opliep en of er misschien wel geprovoceerd werd, maar slaan kan inderdaad niet, niet door moeder en niet door kind, maar.......wie kaatst kan de bal terugverwachten
Dit vind ik een beetje simpel antwoord.
onder mom van hij pest mij daarom pest ik hem terug. We zijn niet alemaal rechters en mogen (gelukkig) niet eigen rechter spelen.
ik denk dat het gat om wie is hier nou het verstandigst.
Ik heb het laast ook meegemaakt dat wij iemand van 15 jaar ook moesten ophalen omdat diegene weg was gelopen van huis. je moet namelijk niet vergeten je bent nog minderjarig en je moeder heeft gewoon op dit moment het laaste woord. (hoe rot het ook mischien klinkt voor jou).
misschien is het verstandig om het te overleggen met je moeder om een tijdje bij iemand anders te verblijven. Misschien onder mom:
Dat jullie allbij een beetje rust kunnen vinden.
ik wens je zo en zo heel veel sterkte in jou "rot" situatie toe
Dit vind ik een beetje simpel antwoord.
onder mom van hij pest mij daarom pest ik hem terug. We zijn niet alemaal rechters en mogen (gelukkig) niet eigen rechter spelen.
ik denk dat het gat om wie is hier nou het verstandigst.
Ik heb het laast ook meegemaakt dat wij iemand van 15 jaar ook moesten ophalen omdat diegene weg was gelopen van huis. je moet namelijk niet vergeten je bent nog minderjarig en je moeder heeft gewoon op dit moment het laaste woord. (hoe rot het ook mischien klinkt voor jou).
misschien is het verstandig om het te overleggen met je moeder om een tijdje bij iemand anders te verblijven. Misschien onder mom:
Dat jullie allbij een beetje rust kunnen vinden.
ik wens je zo en zo heel veel sterkte in jou "rot" situatie toe
Slaan is al een zwaktebod (ja, ook van je moeder), je moeder slaan (uitgerekend je moeder) is voor mij het allerlaagste wat een mens en/of dier ooit in zijn leven kan doen... Je hebt geluk dat ik je vader niet ben vriend.....mij schreef:Ohja en frans ik wil jouw mening wel horen. En graag onderbouwd met argumenten. Maakt me niet uit of hij positief of negatief tegenover mij is...
Over normen en waarden gesproken......
Verder heb ik ongeveer 100 regels weer ge-delete.....ik vindt het niet waard om hierover verder mijn ongezouten mening te geven, die lijkt me wel duidelijk.....
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik begrijp die instelling niet?! wat is er nou laag aan iemand terugslaan (ook al is het je moeder). Dan had ze maar ff 2 keer na moeten denken voor ze dit deed. Ik kwam gewoon voor mezelf op en als zij overgaat op slaan ga ik ook over op slaan zo simpel ligt het nou eenmaal. Ik sla normaal gesproken nooit iemand, dus ik hoop dat je begrijpt hoe kwaad ze me heeft gedreven door me dit te laten doen...::Frans::.. schreef:Slaan is al een zwaktebod (ja, ook van je moeder), je moeder slaan (uitgerekend je moeder) is voor mij het allerlaagste wat een mens en/of dier ooit in zijn leven kan doen... Je hebt geluk dat ik je vader niet ben vriend.....mij schreef:Ohja en frans ik wil jouw mening wel horen. En graag onderbouwd met argumenten. Maakt me niet uit of hij positief of negatief tegenover mij is...
Over normen en waarden gesproken......
Verder heb ik ongeveer 100 regels weer ge-delete.....ik vindt het niet waard om hierover verder mijn ongezouten mening te geven, die lijkt me wel duidelijk.....
Heel simpel wat er laag aan is:
Je moeder hou je in ere, die sla je niet.
Het slaan van ouders is overigens een strafverzwaring.
Als je moeder je slaat is dat niet goed te praten maar dan kan er nog sprake zijn van een opvoedende maatregel.
Jij, als 16jarige bent niet degene die je moeder hoeft op te voeden. Dat is gewoon jouw plaats niet.
Je moeder hou je in ere, die sla je niet.
Het slaan van ouders is overigens een strafverzwaring.
Als je moeder je slaat is dat niet goed te praten maar dan kan er nog sprake zijn van een opvoedende maatregel.
Jij, als 16jarige bent niet degene die je moeder hoeft op te voeden. Dat is gewoon jouw plaats niet.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast