aangifte/melding
Moderator: Moderatorteam
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
aangifte/melding
als eerste wil ik graag weten wat het verschil is tussen een aangifte en een melding maken van een strafbaar feit.
en hoe zit het met een telefonische melding van een strafbaar feit of aangifte met de geloofwaardig heid van de aangever?
ik weet dat je de anonieme lijn hebt maar hoe zit het als je melding maakt van een strafbaarfeit bij het gewone politie nummer word je dan op de hoogte gehouden van die melding of kan je dat niet telefonisch doen? dit vraag ik omdat ik een stel mensen ken die waarschijnlijk in erg beschonken toestand een melding hebben gemaakt van iets en nu niet meer na kunnen vertellen of ze dat nu wel of niet hebben gedaan en vragen zich af hoe ze daar achter kunnen komen.en ze willen daar uiteraard geen navraag over bij de politie gaan doen.zeker gezien het feit dat de melding niet juist was maar meer domdomdom een grap zou zijn geweest.
en hoe zit het met een telefonische melding van een strafbaar feit of aangifte met de geloofwaardig heid van de aangever?
ik weet dat je de anonieme lijn hebt maar hoe zit het als je melding maakt van een strafbaarfeit bij het gewone politie nummer word je dan op de hoogte gehouden van die melding of kan je dat niet telefonisch doen? dit vraag ik omdat ik een stel mensen ken die waarschijnlijk in erg beschonken toestand een melding hebben gemaakt van iets en nu niet meer na kunnen vertellen of ze dat nu wel of niet hebben gedaan en vragen zich af hoe ze daar achter kunnen komen.en ze willen daar uiteraard geen navraag over bij de politie gaan doen.zeker gezien het feit dat de melding niet juist was maar meer domdomdom een grap zou zijn geweest.
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Ik zal het even heel simpel uitleggen.
Bij een aangifte wordt alles in een proces verbaal (officeel document)gezet, bij een melding bel je, bijvoorbeeld, alleen de meldkamer. Na een melding van een strafbaar feit kan het vervolg een aangifte zijn. Er hoeft echter niet perse sprake te zijn van een melding voor je aangifte kunt doen. Wel van een strafbaar feit. Ook is er niet altijd een aangifte nodig om iemand te vervolgen. Wel kan de politie niet vervolgen als het een strafbaar feit betreft tussen bepaalde familieleden en er geen klachte wordt gedaan. Volg je het nog?
.
Bij een aangifte wordt alles in een proces verbaal (officeel document)gezet, bij een melding bel je, bijvoorbeeld, alleen de meldkamer. Na een melding van een strafbaar feit kan het vervolg een aangifte zijn. Er hoeft echter niet perse sprake te zijn van een melding voor je aangifte kunt doen. Wel van een strafbaar feit. Ook is er niet altijd een aangifte nodig om iemand te vervolgen. Wel kan de politie niet vervolgen als het een strafbaar feit betreft tussen bepaalde familieleden en er geen klachte wordt gedaan. Volg je het nog?
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
ik denk het een beetje te kunnen volgen bij een aangifte van een strafbaar feit moet je dus persoonlijk langskomen en dan is je identiteit ook bekend? maar hoe zit dat dan telefonich als je belt moet je dan ook vertellen wie je bent of is dit dan geen officiele aangifte?en hoor je daar nog wat van dan? en word je dan ook bekend gemaakt bij de gene over wie je melding hebt gemaakt? ik heb het niet over de anonieme lijn want dat weet ik en oja als je telefonish melding hebt gemaakt moet je dan nog in eigen persoon naar het buro om te tekenen of zo? kunnen jullie me nog volgen?
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
oke ik zal het zo simpel mogenlijk uitleggen wat ik bedoel hopenlijk wil je nog reageren. zolas ik al zei wten ze niet meer na tevertellen of ze al dan of niet de politie gebeld hebben omdat ze stomdronken waren en nu is de vraag hoe kunnen ze dat ooit achter halen of is dat verspilde moeite en moeten ze daar maar mee leren leven?
Pffff, ik begrijp eigenlijk dat een paar gasten in een dronken bui de politie hebben gebeld, daar een melding hebben gedaan van "iets" en nu willen weten OF ze die melding wel hebben gedaan, en of er iets mee is gebeurd, en dat alles zonder naar de politie zelf te gaan.gast schreef:oke ik zal het zo simpel mogenlijk uitleggen wat ik bedoel hopenlijk wil je nog reageren. zolas ik al zei wten ze niet meer na tevertellen of ze al dan of niet de politie gebeld hebben omdat ze stomdronken waren en nu is de vraag hoe kunnen ze dat ooit achter halen of is dat verspilde moeite en moeten ze daar maar mee leren leven?
Als ik het goed begrijp is het antwoord dus nee, daar komen ze nooit meer achter, OF de politie moet vandaag of morgen aan de deur staan om ze eens een paar vragen te stellen. (en nee, dat zal niet zo vriendelijk gaan als ik nu vertel)
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
allereerst bedankt voor de antwoorden. en dan nog een woordje tegen walter nee ik ben geen monique 12345.ik ben gewoon iemand die wat na vraag voor een paar hele domme jongens die in de rats zitten om een eventuele hele dommmmmeeee fout die ze begaan kunnen hebben. en let wel kunnen hebben.want dat is dus niet zeker.
Hou oud zijn deze jongens ???gast schreef:allereerst bedankt voor de antwoorden. en dan nog een woordje tegen walter nee ik ben geen monique 12345.ik ben gewoon iemand die wat na vraag voor een paar hele domme jongens die in de rats zitten om een eventuele hele dommmmmeeee fout die ze begaan kunnen hebben. en let wel kunnen hebben.want dat is dus niet zeker.
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Waarom krijg ik nu het idee dat jij 1 van deze jongens bent.
Maar een valse melding (kan) strafbaarzijn.
het ligt er ook aan welk nummer hebben zij gedraaid 112 of 0900-8844.
Wat was de melding?Hoevaak hebben zij gebeld.
Dus ik denk op de manier waarop jij het beschrijfd (mits je meer kan vertellen over de bovenstaande vragen) zij er niks meer over horen.
Zoals Frans het zegt wordt er even na vraag gedaan op een "vriendelijke"doch dringende manier.
Maar een valse melding (kan) strafbaarzijn.
het ligt er ook aan welk nummer hebben zij gedraaid 112 of 0900-8844.
Wat was de melding?Hoevaak hebben zij gebeld.
Dus ik denk op de manier waarop jij het beschrijfd (mits je meer kan vertellen over de bovenstaande vragen) zij er niks meer over horen.
Zoals Frans het zegt wordt er even na vraag gedaan op een "vriendelijke"doch dringende manier.
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
allemaal heel erg bedankt voor de reacties. maar het is opgelost.en wel door middel van een telefoonspecificatie van de ouders van 1 van die jongens waar ze toen waren. ik heb met hun moeder gepraat en de zaak uitgelegd en door middel van die specificatie is er niet naar zon soort nummer gebeld die avond.en ik weet niet wat er met sommige van jullie aan de hand is maar eerst ben ik monique en dan weer 1 van die jongens ik dacht dat ik op deze manier iets wijzer kon worden zonder iets wat meschien niet is gebeurd te laten escaleren.het waren trouwens minderjarigen en vrienden van mijn buurjongentje waar ik vroeger bij opgepast hebt.maar ik zal mocht het ooit nodig zijn hier niet snel meer te raden gaan.want voor je het weet word je verkeerd begrepen. dus daar pas ik in de toekomst wel voor op maar voor de mensen die mij wel hebben willen helpen nogmaals bedankt.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Leo. Speculeren is natuurlijk altijd riskant. Maar het valt mij gewoon op dat er de laatste dagen steeds postings komen van een Gast of welke naam dan ook, waar dezelfde stijl van schrijven gebruikt wordt. Geen hoofdletters, geen spatie achter komma's en soms nogal wat spelfouten. En zoals het nu eenmaal in ons beroep gaat onthoudt en merk je dat op en dan rijst er soms enig wantrouwen en twijfel.thijeleo schreef:Ten aanzien van WalterFrl en Mohaa :
Als je iets niet zeker weet, vermeld het dan niet. Dit is geen Monique en of het een van de jongens is, doet absoluut niets af aan de vragen. Blijf bij het normaal beantwoorden van vragen en gok er niet allerlei dingen rondom heen.