kentekenbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
stefan TS
Infopolitie Gast

kentekenbewijs

Ongelezen bericht door stefan »

als ik een trekhaak onder mijn auto van 1990 wil zetten en er staat geen maxium trekgewicht op de kentekenbewijs moet ik de kentekenbewijs dan opsturen naar de rdw of is dit niet verplicht.

Groet stefan
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Ik kan hier toch wel wat op zeggen.

Ik heb deze casus ook in de praktijk meegemaakt en daar ging het als volgt.
Ik zet een VW caddy aan de kant gezet en vroeg zijn papieren.
Hij gaf mij zijn rij-en kentekenbewijs en daar stond ook geen max. trekgewicht op. Na overleg met de afdeling verkeer kreeg ik het volgende te horen:
Er moet op het kentekenbewijs staan wat het max. gewicht is wat de motorvoertuig mag trekken.
Mocht dat er niet opstaan kan de verbalisant dit navragen bij de meldkamer wat dit moet zijn. Dit staat namelijk geregeld bij de toelatingseisen.
Echter als de persoon zelf en trekhaak achter zijn auto zet is het niet bekend wat deze haak max. kan hebben.
Hierdoor toch het advies gegeven aan des betrevende caddy chauffeur om toch bij de RDW langs te gaan.
Omdat zoals het officieel is staat er niks op het kentekenbewijs mag deze caddy niet meer dan 750 kg trekken.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Dat is niet geheel juist Mohaa. Op oudere kentekenbewijzen staat het te trekken gewicht niet vermeld. Indien een trekhaak is gemonteerd behoort er dan een aanvullingsblad bij het kentekenbewijs bij. Dat is te verkrijgen op verzoek en wordt afgegeven door de RDW. Bij het ontbreken van het aanvullingsblad is het kentekenbewijs niet in orde c.q. volledig.

Ook de aanname van 750kg (ongeremd) is onjuist omdat sommige voertuigen deze grens niet eens halen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat het laatste betreft heeft Mohaa het op zich goed gehoord. Natuurlijk heeft Mofkap gelijk dat dit het 'uiterste vangnet' is, maar de regel bestaat wel...
5.18.18 De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a.
de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b.
de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Koen, dat gaat over het identificatieplaatje van de trekhaak zelf. Als dat ontbreekt mag niet meer worden getrokken dan 750kg.

Als het aanvullingsblad (kentekenbewijs) ontbreekt mag formeel niet eens een aanhanger worden gekoppeld.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Klopt, maar daar doet niemand wat mee en heeft ook niemand ooit veel mee gedaan...Dat is puur een administratieve handeling (geweest) die eigenlijk 'nergens op slaat'...

Maar ik meen dat Mohaa met de '750 kg regel' 5.18.18 van het VR bedoelt... Zodoende..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Klopt Zijlvaart maar kon even niet zo snel het artikel vinden en wist ook niet de leterlijke tekst.
vandaar dat ik het dmv een voorbeeld noemde.
Misschien kwam dat er niet helemaal helder uit.
Gesloten