Bus die busbaan verlaat
Moderator: Moderatorteam
-
Christ70 TS
- Infopolitie Gast
Bus die busbaan verlaat
Een bus volgt een vluchtstrook om de file te passeren. Alles staat goed met borden en zo aangegeven. Op een gegeven moment wil de bus invoegen in het verkeer op de hoofdrijbaan.
Moet het verkeer op de hoofdrijbaan de bus voorrang verlenen?
Is er nog verschil tussen binnen en buiten de bebouwde kom?
Bij voorbaat dank,
Christ
Bij voorbaat dank,
Christ
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Re: Bus die busbaan verlaat
Nee, want de bus voert een bijzondere manoeuvre uit.Christ70 schreef:Een bus volgt een vluchtstrook om de file te passeren. Alles staat goed met borden en zo aangegeven. Op een gegeven moment wil de bus invoegen in het verkeer op de hoofdrijbaan.
Art. 54: Bijzondere manoeuvres
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals:
* wegrijden;
* achteruitrijden;
* uit een uitrit de weg oprijden;
* van een weg een inrit oprijden;
* keren;
* van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden;
* van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en
* van rijstrook wisselen,
moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Jazeker.Is er nog verschil tussen binnen en buiten de bebouwde kom?
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.Artikel 56: Gelegenheid geven aan buschauffeur.
Binnen de bebouwde kom
moeten bestuurders
aan bestuurders van een autobus
de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden,
wanneer de bestuurder van die autobus
door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer
zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
Dit geldt niet voor de rijdende militaire colonne.
-
k a TS
- Infopolitie Gast
-
DaV TS
- Infopolitie Gast
Dat is meer handig gebruik maken van twijfelende bestuurders aangezien bussen op tijd rijden.k a schreef:toen ik mijn theorie haalde voor mijn rijbewijs stond er heel duidelijk dat je een autobus bij een bushalte BINNENde bebouwde kom voorrang moet verlenen, BUITEN de bebouwde kom dus niet, al moet ik zeggen dat veel buschauffeurs hier anders over denken.
-
k a TS
- Infopolitie Gast
Is een vluchtstrook een bushalte?andre schreef:Christ70 schreef:Een bus volgt een vluchtstrook om de file te passeren. Alles staat goed met borden en zo aangegeven. Op een gegeven moment wil de bus invoegen in het verkeer op de hoofdrijbaan.
Moet het verkeer op de hoofdrijbaan de bus voorrang verlenen?Jazeker.Is er nog verschil tussen binnen en buiten de bebouwde kom?
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.Artikel 56: Gelegenheid geven aan buschauffeur.
Binnen de bebouwde kom
moeten bestuurders
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
Ik ben zelf buschauffeur geweest. In Den Haag om precies te zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat een hoop automobilisten je niet eens de ruimte geven om er tussen te komen. Dus der halve is het niet zo raar dat, en dan zeg ik even wij voor het gemak, de bus er tussen zetten wanneer dat mogelijk is. Lijkt mij dat je ruim van tevoren kan zien dat een bus ergens tussen moet. Een beetje verkeers inzicht is dan voldoende om even van rijstrook te wisselen of vaart te minderen. Dit maakt het voor iedereen een stuk makkelijker en het wordt ook een stuk veiliger.k a schreef:ikzelf twijfel nooit, maar als zo'n grote bus ineens de rijbaan opkomt dan trap ik graag op het middelste pedaaltje van m'n mazda 323(bus is groter), maar dan wel met een flink claxonsignaal.
Maar ik moet dan ook wel eerlijk bekennen dat er ook een hoop horken op de bus zitten. Ik kan gelukkig met mijnhand op mijn hart zeggen dat ik nooit zo ben geweest.
groetjes Kale
-
k a TS
- Infopolitie Gast
als een buschauffeur dit ruim van te voren aangeeft dan zal ik deze zeker voor laten gaan, maar 5 meter voordat ik bij hem ben vind ik niet echt normaal, dan moet je toch vol in de ankers en uitwijken, dit heb ik al eens meegemaakt.
als ik de mogelijkheid heb laat ik meestal mensen voorgaan, vooral voetgangers als het regent.
als ik de mogelijkheid heb laat ik meestal mensen voorgaan, vooral voetgangers als het regent.
-
Kale TS
- Infopolitie Gast
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Op A7 van Heerenveen naar Groningen mogen de lijnbussen vanaf de oprit hoogkerk over de vluchtstrook rijden tot aan knooppunt Julianapleinthijeleo schreef:Is een vluchtstrook een bushalte?andre schreef:Christ70 schreef:Een bus volgt een vluchtstrook om de file te passeren. Alles staat goed met borden en zo aangegeven. Op een gegeven moment wil de bus invoegen in het verkeer op de hoofdrijbaan.
Moet het verkeer op de hoofdrijbaan de bus voorrang verlenen?Jazeker.Is er nog verschil tussen binnen en buiten de bebouwde kom?
Binnen de bebouwde kom
moeten bestuurders
Het staat met Verkeersborden en zo aangegeven.
Waar in het verhaal van de ts staat dat de vluchstrook een bushalte is????
In Drenthe en Groningen gaan we met de tijd mee daar bij jou niet
Laatst gewijzigd door theo op 14 apr 2005, 18:23, 2 keer totaal gewijzigd.
theo schreef: Waar in het verhaal van de ts staat dat de vluchstrook een bushalte is????
Hier ging het om.Artikel 56: Gelegenheid geven aan buschauffeur.
Binnen de bebouwde kom
moeten bestuurders
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Ben jij een beetje in de war of je medicijn niet ingenomen of net uit je bed komen rollen Julio
Beste julio waar zie jij in het verhaal van Christ70 het woord bushalte staan en het woord artikel 56 ik zie het niet.Christ70 schreef:Een bus volgt een vluchtstrook om de file te passeren. Alles staat goed met borden en zo aangegeven. Op een gegeven moment wil de bus invoegen in het verkeer op de hoofdrijbaan.
Bij voorbaat dank,
Christ
Laatst gewijzigd door theo op 14 apr 2005, 19:02, 4 keer totaal gewijzigd.