wapenwet

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
monique 2 TS
Infopolitie Gast

wapenwet

Ongelezen bericht door monique 2 »

hallo :lol:

ik ben lid van een s.v mijn man ook.
Wij schieten allebei met dezelfde wapens
ik heb een vergunning hij allleen een verenigingsvergunning voor wapens van de vereniging.
Als hij een wedstrijd heeft mag hij mijn wapens meenemen of moet hij voor mijn wapens een eigen vergunning hebben.
en het vervoer moet ik in dezelfde auto zitten als mijn wapens als we naar een wedstrijd gaan?

groetjes moniqe

p.s hoeveel munitie mag je thuis hebben? ( het is klein kaliber)
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

deze vraag spelen we door naar Rich.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik heb even zitten spitten. Ik weet niet of ik goed zit maar ja ik leer er ook weer van. Volgens mij dit het aantal wat je aan munitie voorhanden mag hebben.
Het aantal stuks munitie dat een verlofhouder (en een jachtaktehouder) voorhanden mag hebben wordt in beginsel beheerst door de milieuwetgeving. Ingevolge het Inrichtingen- en vergunningenbesluit op de Wet milieubeheer, mag de verlofhouder (jachtaktehouder) zonder vergunning 10.000 stuks metaalpatronen voorhanden hebben (nederleggen).
Verder staat hier iets over het gebruik van verenigingswapens buiten de vereniging.
6.2.1.3. Gebruik van verenigingswapens buiten de vereniging

Het beoefenen van de schietsport met verenigingswapens, door leden van die vereniging, buiten de accommodatie van de eigen schietvereniging (bijvoorbeeld het deelnemen aan een schietwedstrijd elders) kan op de volgende wijzen plaatsvinden:

<ol><li>De beheerder van de verenigingswapens begeleidt het desbetreffende lid naar die andere schietvereniging of schiet- plaats, alwaar hij hem het wapen ter beschikking stelt. Het lid schiet dan onder toezicht van de beheerder. Na afloop van de wedstrijd of de schietoefening neemt de beheerder het wapen weer in ontvangst; of

<li>Eén of meerdere verenigingswapens worden door de beheerder uitgeleend aan een lid van de vereniging ter medeneming naar elders. De duur van de uitlening dient in een redelijke verhouding te staan tot het gebruik dat het betrokken lid van dat vuurwapen buiten de vereniging maakt.</li></ol>
Met andere woorden, hij mag het wapen niet voor langere perioden onder zich houden of thuis voorhanden hebben maar dient het steeds binnen redelijke termijn na gebruik weer aan de beheerder terug te geven. De beheerder mag niet meer wapens tegelijkertijd aan één persoon uitlenen dan deze redelijkerwijze voor gebruik buiten de eigen vereni- ging nodig heeft.
Bij gebruikmaking van deze mogelijkheid dient aan de volgende voorwaarden te worden voldaan:
<ol><li>het lid dient tenminste een jaar lid te zijn van de schietvereniging;

<li>het lid dient in het bezit te zijn van een op zijn naam gesteld verlof tot het voorhanden hebben en tot het vervoer van die verenigingswapens (maximaal 6), waarover hij met goedvinden van het bestuur buiten de accommodatie van de vereniging mag beschikken, en

<li>de beheerder dient een register bij te houden waarin hij, bij uitlening van een verenigingswapen, aantekening doet van de volgende gegevens:
<ol><li>het merk, type, kaliber en nummer van het uitgeleende verenigingswapen;

<li>naam, adres en verlofnummer van de persoon die het wapen leent;

<li>de datum van uitlening;

<li>de datum waarop het wapen wordt teruggegeven.</li></ol></li></ol>
De beheerder is op grond van artikel 47, derde lid, WWM, verplicht van deze bescheiden inzage te verlenen aan ambtenaren belast met het toezicht op de naleving van de wapenwetgeving (zie onderdeel A 1.2).

En dan tot slot het vervoer hier staat dat vrijstelling wordt verleend aan de persoon die gerechtigd is dat wapen voorhanden te hebben. Mijn inziens is jou partner dat voor jou wapen niet. Dus dan zal jij zelf in dat voertuig aanwezig moeten zijn.
Artikel 44
<ol><li>Van het verbod van artikel 22, eerste lid, van de wet wordt vrijstelling verleend aan sportschutters en jagers voor het vervoeren van wapens en munitie die zij gerechtigd zijn voorhanden te hebben.

<li>De vrijstelling in het eerste lid geldt uitsluitend:
<ol><li>voor het vervoeren tussen de woning en de schietbaan, de erkende wapenhandelaar en, na daaraan voorafgaande toestemming van de politie, het bureau van politie, alsmede, voorzover het jagers betreft, het jachtveld; en

<li>langs de weg en binnen het tijdsbestek welke redelijkerwijs voor het vervoer geboden zijn.</li></ol></li></ol>
Ik hoop dat ik goed zit en anders dan ben ik ook benieuwd wat Rich hier van zegt.

groetjes Kale :wink:
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Dus even kort samen vatten.
Jij bent gemachtigd om een wapen te dragen. Te minste de wapens welke jij een vergunning voor heb.
Je man mag alleen een wapen voorhanden hebben en dragen op de vereniging.
Als jou wapens vervoerd moeten worden moet je deze dus voorhanden hebben. jij bent de persoon welke een vergunning heb voor de wapens welke op jou vergunning staan. Dus ja jij moet je wapens bij je hebben als deze vervoerd diennen te worden.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Voorzover ik weet:

Jouw wapens staan niet op het verenigingsverlof (Wm6) en dus zal jouw man die niet in zijn eentje mogen vervoeren.
Sommige verenigingen hebben eigen wapens en slechts deze wapens kunnen op een verenigingsverlof staan. Als dit niet het geval zou zijn dan zou jou man van ieder lid van de vereniging een wapen mogen lenen en dat is niet het geval. Het maakt in deze dus niet uit of je gehuwd bent of niet.

Dis puur om het feit dat jouw wapen niet vermeldt staat op het verenigingsverlof is dit mi niet toegestaan. Hiermee sluit ik mij dus aan bij Kale.

Klein stukje aanvulling met wat uitleg over het verenigingsverlof uit de circulaire:
6.2.1. Verenigingswapens
6.2.1.1. Verenigingsverlof

Aan schietverenigingen kan een verlof worden verleend tot het voorhanden hebben van vuurwapens, die aan die vereniging toebehoren en die bestemd zijn voor gebruik door de leden van die vereniging.

In het aanvraagformulier voor het verenigingsverlof (zie hieronder) dat wordt ingediend door het bestuur van de schietvereniging bij de korpschef in de politieregio waar de vereniging haar vaste accommodatie dan wel, blijkens de statuten, haar zetel heeft moet de naam worden vermeld van het (bestuurs)lid dat namens de schietvereniging de vuurwapens gaat beheren.

In het verenigingsverlof wordt deze persoon dan genoemd als vertegenwoordiger van het bestuur, voorzover het betreft het beheren van de vuurwapens, terwijl het verlof tevens zijn pasfoto bevat.

Om als beheerder te kunnen fungeren moet het bestuurslid tenminste één jaar lid zijn van de schietvereniging en mag ten aanzien van hem geen vrees voor misbruik bestaan.
Indien meer (bestuurs)leden als beheerder optreden, verkrijgt ieder van die (bestuurs)leden een verenigingsverlof. In dat geval dient in elk verenigingsverlof een verwijzing te worden aangebracht naar de overige beheerders, door vermelding van hun namen en de nummers van de aan hen uitgereikte verloven.

Van het verlenen van het verenigingsverlof geeft de korpschef kennis aan de korpschef in de politieregio van elk van de beheerders, indien dezen in een andere regio wonen. Deze kennisgeving geschiedt door het toezenden van een kopie van het verleende verlof.

Het verenigingsverlof kan slechts worden verleend voor de wapens die vereist zijn voor de tak of takken van schietsport (zie B 6.6) die regelmatig in verenigingsverband worden beoefend en waarvoor de schietbaan, waarvan de vereniging normaliter gebruik maakt, geschikt is. Deze verenigingswapens moeten op het verenigingsverlof worden vermeld. Het aantal vuurwapens, waarvoor het verenigingsverlof geldt, dient voorts in een redelijke verhouding te staan tot het aantal leden dat regelmatig van die wapens gebruik maakt.

Formulieren

Aanvraagformulier: model WM 5 in bijlage III bij de RWM.
Verlofdocument : model WM 6 in bijlage III bij de RWM.

6.2.1.2. Gebruik van verenigingswapens binnen de vereniging

Verenigingswapens zijn er voor bestemd om de leden van de vereniging, die niet over een (geschikt) eigen vuurwapen beschikken, in staat te stellen de desbetreffende tak van schietsport te beoefenen. De op het verenigingsverlof vermelde beheerders mogen daartoe de verenigingswapens ter hand stellen aan andere leden, die onder toezicht van die beheerders en binnen de eigen verenigingsaccommodatie, de schietsport beoefenen.

Omdat de schietsport wordt beoefend onder het toezicht van de beheerders van de verenigingswapens is geen sprake van "overdragen" in de zin van artikel 1, aanhef en onder 11°, WWM, zodat het desbetreffende lid niet hoeft te beschikken over een verlof tot verkrijging of een verlof tot het voorhanden hebben.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Mohaa schreef:Dus even kort samen vatten.
Jij bent gemachtigd om een wapen te dragen. Te minste de wapens welke jij een vergunning voor heb.
Je man mag alleen een wapen voorhanden hebben en dragen op de vereniging.
Als jou wapens vervoerd moeten worden moet je deze dus voorhanden hebben. jij bent de persoon welke een vergunning heb voor de wapens welke op jou vergunning staan. Dus ja jij moet je wapens bij je hebben als deze vervoerd diennen te worden.
Kleine wijziging.
Niemand, met uitzondering van overheidsdienders, zijn gerechtigd om een wapen te dragen.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Artikel 27

Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen.

Het eerste lid is niet van toepassing op personen die:

houder zijn van een verlof als bedoeld in artikel 29, voor zover dit verlof reikt; of

op grond van artikel 26, tweede lid, voor de jacht bestemde wapens voorhanden mogen hebben, voor wat betreft het terrein waar zij tot de jacht gerechtigd zijn.

Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van de categorieën III en IV verlenen met betrekking tot:

optochten; en

studentenweerbaarheidsverenigingen.

Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van categorie IV verlenen met betrekking tot:

ceremoniële wapens;

kermissen; en

sportbeoefening.
Er zijn dus wat uitzonderingen te noemen mbt het dragen van een wapen maar een sportschutter zal zijn wapen inderdaad niet mogen dragen als bedoeld in de zin van de WWM.
dragen van wapen het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen anders dan voor vervoer in de onder 9° bedoelde zin

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Monique, even voor de duidelijkheid en mijn begrip: als ik de vraag goed lees ben jij houder van een verlof tot voorhanden hebben en jouw man niet.
Als dat juist is, is jouw man niet bevoegd om de wapens die op jouw verlof staan, voorhanden te hebben. Hij mag ze dan ook niet vervoeren, want over het algemeen is het verlof tot voorhanden hebben tevens een verlof tot vervoer van de wapens die op dat verlof staan omschreven.

Volgens mij is het nog steeds zo, dat je op grond van het Besluit Gevaarlijke Stoffen maximaal 1000 patronen thuis mag hebben.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

De hoeveelheden die wij aanhouden:

Hoeveelheid:

- Maximaal 5 vuurwapens op een verlof
- Maximaal 6 op een jachtakte
- Maximaal 10.000 patronen voorhanden
- Maximaal 2000 patronen vervoeren
- Maximaal 1 kg buskruit (zwart kruit/voorladers)
- Maximaal 3 kg buskruit (rookzwak/patroonvulling)

rich@infopolitie.nl

Gesloten