voorrang tram
Moderator: Moderatorteam
een tram hoeft geen voorrang geven aan verkeer van rechts, en mag ook "boren" Oftewel hij hoeft ook geen vrije doorgang te geven aan rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg.
bericht door mij aangepast ivm onjuiste voorlichting mijnerzijds
bericht door mij aangepast ivm onjuiste voorlichting mijnerzijds
Laatst gewijzigd door gvdbor op 10 apr 2005, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Pardon?

Geen trams op de Veluwe?Artikel 15
1.
Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
2.
Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a.
bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
b.
bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Re: voorrang tram
Nee, niet als een tram zelf een voorrangsweg of -kruising nadert.naomi schreef:heeft een tram altijd voorrang?
Dus als de bestuurder van een tram bord B6 of bord B7 voorzich ziet dan moet hij voorrang verlenen aan bestuurders van links of rechts komen.
@anderen die al reeds geantwoord hebben: Ik denk dat Naomi aan dit antwoord, en dat zeg ik niet om te katten,
En ja, ik had er ook nog de onverharde weg bij kunnen zetten, om helemaal volledig te zijn.................. maar WAAR tref je dat aan???
Laatst gewijzigd door Dusty op 11 apr 2005, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Dusty, dat eerste is logisch want verkeerstekens gaan voor verkeersregels (indien zij daarmee onverenigbaar zijn).
En verkeerslichten gaan weer voor verkeerstekens die voorrang regelen. Dus bij een rood verkeerslicht moet de tram ook stoppen.
Dat tweede (het erf), waar haal je dat vandaan? Op een erf gelden geen afwijkende voorrangsregels. Alleen mogen voetgangers de gehele breedte van de weg gebruiken. Art. 15 geldt op elke kruising of splitsing van wegen, daarmee wordt bedoeld elk (gelijkwaardig) kruisingsvlak.
p.s. Als je het over een uitzondering hebt waarbij de tram niet voorrangsgerechtigd is, maar zelf weggebruikers moet voor laten gaan, dan gaat het over art. 49 (blinden, moeilijk voortbewegen, zebrapad) of art. 54 (bijzondere manoeuvre).
En verkeerslichten gaan weer voor verkeerstekens die voorrang regelen. Dus bij een rood verkeerslicht moet de tram ook stoppen.
Dat tweede (het erf), waar haal je dat vandaan? Op een erf gelden geen afwijkende voorrangsregels. Alleen mogen voetgangers de gehele breedte van de weg gebruiken. Art. 15 geldt op elke kruising of splitsing van wegen, daarmee wordt bedoeld elk (gelijkwaardig) kruisingsvlak.
p.s. Als je het over een uitzondering hebt waarbij de tram niet voorrangsgerechtigd is, maar zelf weggebruikers moet voor laten gaan, dan gaat het over art. 49 (blinden, moeilijk voortbewegen, zebrapad) of art. 54 (bijzondere manoeuvre).
Weet ik, maar ik wilde het 'gewoon begrijpbaar' neerzetten; dus zonder met (wets)artikelen te gaan gooien.Mofkap schreef:Dusty, dat eerste is logisch want verkeerstekens gaan voor verkeersregels (indien zij daarmee onverenigbaar zijn).
Inderdaad, om helemaal volledig te zijn.En verkeerslichten gaan weer voor verkeerstekens. Dus bij een rood verkeerslicht moet de tram ook stoppen.
Dat tweede (het erf), waar haal je dat vandaan? Op een erf gelden geen afwijkende voorrangsregels. Alleen mogen voetgangers de gehele breedte van de weg gebruiken. Art. 15 geldt op elke kruising of splitsing van wegen.
Zal ik even weer weghalen.............
Zat nog met, het inmiddels verdwenen, art. 45 lid 2 in mijn hoofd.
Maar zoals al gezegd, dit komt toch al bijna nooit voor...........