Laden / lossen in toegestane gebied maar toch een boete!

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Laden / lossen in toegestane gebied maar toch een boete!

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vriend belt me zonet op, dat hij een parkeerboete heeft gehad bij de slijter hier voor. Je mag daar laden en lossen, maar niet parkeren. Hij had statafels gehuurd en haalde deze op. Hij ging na het inladen van 1 tafel weer naar binnen om de tweede op te halen. Toen hij weer naar buiten kwam had een agent snel een boete onder de ruitenwisser gedaan. Terwijl hij dus gewoon aan het laden was, de deuren stonden zelfs nog open (busje). Toen de agent mijn vriend naar buiten zag komen, zei hij: "Je bent te laat jongen" en stapte in de auto en scheurde snel weg. De man in de slijterij zag het gebeuren en zei dat ze het wel vaker deden daar. Hoe flauw is dat...

Maar nu dus de vraag. Hoe zit het eigenlijk met beboeten van auto's die in een laden/lossen gebied staan? Moeten de agenten een bep. aantal minuten wachten ofzo, om te kijken of er iemand naar buiten komt? En die reactie van die agent, kunnen wij hier in Leeuwarden ergens een klacht indienen? We weten zijn naam niet.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Gast TS
Infopolitie Gast

Re: Laden / lossen in toegestane gebied maar toch een boete!

Swinge schreef: Hoe flauw is dat...
Sorry dat ik hier even mijn persoonlijke mening geef. Ik heb niks tegen de politie hoor, maar het ging mij er even om dat dit niet echt stimulerend is voor deze betreffende slijterij, en voor de ondernemers eromheen..
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Zoals je wellicht kunt begrijpen zullen we hier niet ingaan op de situatie an sich, ik ben er tenslotte niet bij geweest.

Laden/lossen is heel vaak een heel moeilijk punt. De wetgeving zegt dat het laden direct en onmiddelijk moet zijn.... Dus niet even een kop koffie, telefoontje plegen etc.etc.m MIJN persoonlijke ervaring zegt dat mensen het gevoel hebben slechts 30 seconden te zijn weggeweest terwijl dat veel langer was.... Ook iets om rekening mee te houden.

Nu uw verhaal: U zegt:
Hij ging na het inladen van 1 tafel weer naar binnen om de tweede op te halen. Toen hij weer naar buiten kwam had een agent snel een boete onder de ruitenwisser gedaan.
Hou er rekening mee dat de bon maken alleen al enkele minuten duurt vanaf het moment dat een agent beslist om te gaan bekeuren. Dat doet ie ook niet omdat ie de auto lelijk vindt, maar pas nadat hij/zij zich ervan heeft overtuigd dat er geen sprake was van laden/lossen. Kortom, alleen uw eigen verhaal geeft al aan dat de tijd tussen tafel 1 en tafel 2 minimaal een minuut of 8 heeft geduurd. Misschien niet in naar het gevoel van uw vriend, maar wel naar reële cijfers.

Er is bovendien GEEN wettelijke "wachttijd" voor een verbalisant voordat hij kan overgaan tot bekeuren, immers de wetgeving heeft het over onmiddelijk en direct. Vaak zoniet nagenoeg altijd wordt al een wachttijd (5 tot 10 minuten) in acht genomen. U kunt ten alle tijden bezwaar aantekenen tegen deze bekeuring, echter het is dan aan U om te bewijzen dat u(w vriend) WEL aan het laden/lossen was..... De verbalisant heeft namelijk geconstateerd van niet.

Voor wat betreft de klacht die u in wil dienen het volgende: Het staat u uiteraard vrij om een klacht tegen deze verbalisant inm te dienen. U hoeft daarvoor zijn/haar naam niet te weten, maar met de bekeuring naar het bureau gaan waar men meteen kan zien wie de bon heeft geschreven. Ik zit me enkel af te vragen om welke reden u dat zou doen. NIET om de bon, immers, daartegen kunt u bezwaar maken. Om de opmerking: "Nu bent u te laat", tja, die geeft dus JUIST aan dat de agent een hele tijd heeft gewacht alvorens te bekeuren en op het moment dat de bon achter de ruitenwisser wordt gestopt vliegt uw vriend naar buiten, waarna deze reactie juist heel erg normaal is en ik hem persoonlijk eerlijk gezegd ook zou hebben gemaakt. Samen met mij denk ik ook nog heel erg veel andere agenten hier op het forum (al zullen niet allen het toegeven denk ik...;-)) Mocht u toch tot een klacht over willen gaan, wendt u zich dan tot het bureau in (liefst) de plaats waar u bent bekeurd, waarna u daar zal worden verwezen naar de juiste procedure.

Heel erg veel succes.... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Overigens staat er in 'de schatkist' nog een hele 'onderbouwing' met uitspraken... Geeft ook veel duidelijkheid. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gast TS
Infopolitie Gast

Oke, bedankt voor jullie reacties.

Kijk, ik was er zelf ook niet bij, en omdat mijn vriend het zo vertelt, neem ik maar aan dat het zo gegaan is. En als de winkelier dan ook nog vertelt dat de politie daar er meestal wel als de kippen bij is om een bon uit te delen...

Maar goed, we gaan sowieso bezwaar indienen, en indien nodig met een verklaring van de winkelier erbij. Ben benieuwd wat eruit komt.. Voor iets wat eigenlijk niet fout is (m.i.) is het natuurlijk wel veel geld!!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Swinge schreef:Voor iets wat eigenlijk niet fout is (m.i.) is het natuurlijk wel veel geld!!
Ook u maakt eigenlijk dezelfde fout door het "gevoel van tijd" van uw vriend als waar aan te nemen. Uiteraard zal umet hem meegaan, maar justitie zal dat (uiteraard) niet zo klakkeloos doen. Bekijk het eens objectief...

En laat altijd even weten wat er uit het bezwaar is gekomen ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
flwalraven TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door flwalraven »

Wat betreft de reactie van die slijter, ze doen wel vaker flauw.

Bv een fles wijn kopen bij die slijterij, wordt niet verstaan onder laden en lossen.

Frans
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

flwalraven schreef:Wat betreft de reactie van die slijter, ze doen wel vaker flauw.

Bv een fles wijn kopen bij die slijterij, wordt niet verstaan onder laden en lossen.

Frans
Wat zeker logisch is. Diverse uitspraken hebben het bij laden/lossen over goederen van enige omvang en enig gewicht. Een fles wijn kopen is dus gewoon boodschappen doen en geen laden/lossen. Het vreemde van juist laden lossen vindt ik altijd dat mensen gewoon hun medemens benadelen. Ga zelf eens een breedbeeld-tv kopen om die vervolgens de halve stad door te moeten sjouwen omdat anderen zo nodig hun flessie wijn moeten kunnen kopen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Een breedbeeld tv is inderdaad best zwaar! Maar statafels afhalen, dat is toch wel laden en lossen? Of is dat nou eigenlijk het hele euvel, dat er geen duidelijke omschrijving is van laden en lossen?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Er is inderdaad geen omschrijving van laden lossen, wel van parkeren en daar is laden/lossen expliciet in opgenomen:

Komt ie nog een keer:
Parkeren is alles behalve de tijd die nodig is en gebruikt wordt voor het direct laden/lossen van goederen en/of het direct in/uit laten stappen van passagiers.
Dat direct moet je ERG nauw nemen. Ik heb even gekeken naar wat jurisprudentie, maar die was zo eindeloos dat ik volsta met het neerkwakken van 1 uitspraak:

Jurisprudentie
H.R., 15 juli 1993
V.R. 1993, nr. 164, blz. 372

--------------------------------------------------------------------------------
Regelingen:
RVV artikel 1 onderdeel ac;
RVV artikel 24

Essentie:
Onder onmiddellijk laden en lossen dient te worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring in- of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht gedurende de tijd die daarvoor nodig is.

Samenvatting:
Uit artikel 24, eerste lid, aanhef en onder d, RVV 1990, gelezen in samenhang met artikel 1, aanhef en onder ac, van dit besluit, volgt dat een geval van "parkeren" zich niet voordoet indien sprake is van onmiddellijk laden en lossen. Die bepalingen beogen te voorkomen dat als gevolg van een parkeerverbod het bezorgen of ophalen van goederen, die niet of bezwaarlijk anders dan per voertuig ter plaatse kunnen worden opgehaald of gebracht, niet zonder overtreding van de wet mogelijk zou zijn. Onder onmiddellijk laden en lossen dient dan ook te worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring in- of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht gedurende de tijd die daarvoor nodig is.
Zoals je ziet zal dit hier bij je vriend aan de hand zijn geweest. Wellicht heeft de agent geconstateerd dat hij niet onmiddelijk, danwel niet bij voortduring aan het laden/lossen is geweest met zijn tafels (mijn eerste opmerking over de wachttijd tussen tafel 1 & 2). Misschien lijkt dit flauw in eerste instantie, maar de wetgeving is zoals gezegd daar heel erg duidelijk over. :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

..::Frans::.. schreef:

Essentie:
Onder onmiddellijk laden en lossen dient te worden verstaan het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring in- of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht gedurende de tijd die daarvoor nodig is.

Hmm... dat vind ik een beetje gek. Stel nou dat de winkelier de tafels in het magazijn had staan, helemaal achterin het pand. Je kunt daar niet met de auto bij komen. Dan moet je toch die tafel ophalen? En hoewel het dan niet van buitenaf zichtbaar is, ben je dan toch aan het laden en lossen? Dat is dan de tijd die daarvoor nodig is... Misschien vind jij het heel duidelijk maar ik niet :oops:
Bouwe1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Ik ken de situatie zelf niet,
Wel heb ik me in het verleden mateloos geergerd als ik weer eens stond te wachten op iemand die nog even iets in moets laden wat nog uit één of ander duister en achteraf gelegen magazijn moest komen.

Als de slijter dus wist dat de statafels gehaald zouden worden, hadden ze tenminste ergens in de buurt van de deur kunnen staan.
Dat je dan 1 minuut heen loopt en 1 minuut terug, geeft dan wel duidelijk aan dat je aan het laden en lossen bent.
Blijkbaar gebeurd het bij de slijter vaker, zie tekst TS, slijter kan er dan ook op inspelen.
Parkeer de auto even, zet alles klaar bij de deur, haal de auto op, laad in en rij weg. ;-) Succes.

Bij het terug brengen volg je ongeveer dezelfde procedure.
Alles uitladen, auto wegzetten en afrekenen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Swinge schreef:
..::Frans::.. schreef: Essentie:
Hmm... dat vind ik een beetje gek. Stel nou dat de winkelier de tafels in het magazijn had staan, helemaal achterin het pand. Je kunt daar niet met de auto bij komen. Dan moet je toch die tafel ophalen? En hoewel het dan niet van buitenaf zichtbaar is, ben je dan toch aan het laden en lossen? Dat is dan de tijd die daarvoor nodig is... Misschien vind jij het heel duidelijk maar ik niet :oops:
Het is juist héél duidelijk, en u haalt een perfect voorbeeld aan. Wat u dus eigenlijk aan het doen bent is niet laden/lossen, maar tafels uit een ver afgelegen magazijn naar de winkel sjouwen. Het laden/lossen is heel simpel, tafel erin of tafel eruit (uit de auto dus) Niet achter in een ver afgelegen magazijn driehoogachter gaan halen. Overigens, en vandaar dus de wachttijd, zal men ten alle tijden begrip kunnen tonen als u even iets moet pakken....maar zoals al in mijn eerste reply: als je de tafels dus in een magazijn moet gaan halen wat zo ver weg ligt dat het minimaal 8 minuten duurt voor u terug bij de auto bent, lijkt het me inderdaad ook geen laden/lossen meer. De winkelier had natuurlijk de tafels ook gewoon klaar kunnen zetten.....;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten