2250 euro

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kiki TS
Infopolitie Gast

2250 euro

Ongelezen bericht door kiki »

hallo,
ik had een vraagje, want ik ga mijn spreekbeurt over identificatieplicht doen. Maar wanneer kan iemand dan een boete van 2250 euro krijgen?
goretjes kiki
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

Wanneer iemand geen geldig identiteitsbewijs kan of wil tonen wanneer politie of toezichouder daar om vragen, kan hij meegenomen worden naar het politiebureau. Daar wordt vervolgens onderzoek gedaan naar zijn identiteit. Ook kan hij bestraft worden met een boete van maximaal 2250 euro of een gevangenisstraf van maximaal twee maanden

Waarom precies staat nog niet nader omschreven waarom het boetebedrag zo hoog is :wink:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

De boete is 50 euro en voor 16minners de helft 25 euro.

Waar komt opeens dat bedrag van 2250 euro vandaan? of heb ik iets gemist.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

max 220 gijs, en TS vroeg dus wanneer die 2250,- gegeven werd...... Volgens mij nooit, maar ik kan het mis hebben.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Identificatieplicht

Identificatieplicht vanaf 14 jaar

De Wet op de uitgebreide identificatieplicht treedt op 1 januari 2005 in werking.Vanaf deze datum moet iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen als politie of andere toezichthouders daar om vragen. In de praktijk betekent dit dat iedereen van 14 jaar en ouder altijd een geldig identiteitsbewijs bij zich moet dragen.

Het verzoek om identificatie door politie of andere toezichthouder mag niet willekeurig gebeuren. Zij moeten daartoe een reden hebben. Het moet nodig zijn voor de uitvoering van hun taken, bijvoorbeeld voor verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporing van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Er komen geen afzonderlijke controles op het bezit van identiteitsbewijzen.

Wanneer iemand geen geldig identiteitsbewijs kan of wil tonen wanneer politie of toezichouder daar om vragen, kan hij meegenomen worden naar het politiebureau. Daar wordt vervolgens onderzoek gedaan naar zijn identiteit. Ook kan hij bestraft worden met een boete van maximaal 2250 euro. Mensen met de Nederlandse nationaliteit kunnen zich identificeren met het paspoort, het rijbewijs en de Nederlandse identiteitskaart (voorheen Europese identiteitskaart). Vreemdelingen kunnen zich identificeren met een vreemdelingendocument.

Het kabinet besloot in 2002 tot de invoering van de uitgebreide identificatieplicht als onderdeel van een breed pakket aan maatregelen om Nederland veiliger te maken en criminaliteit en overlast te verminderen. Het beleid van de regering is neergelegd in het veiligheidsprogramma Naar een veiliger samenleving (http://www.veiligheidsprogramma.nl). De Eerste Kamer is op 22 juni 2004 akkoord gegaan met wetsvoorstel "Uitgebreide identificatieplicht".
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Tja, ik zal voortaan een ander bedrag moeten invullen lees ik net. Ik hoop maar dat Tobias het accepteerd.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Tja, ik zal voortaan een ander bedrag moeten invullen lees ik net. Ik hoop maar dat Tobias het accepteerd.
Geen bedrag invullen maar een sterretje...
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Artikel 447e wetboek van strafrecht

Hij die niet voldoet aan de verplichting om een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden, hem opgelegd bij artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht, wordt gestraft met geldboete van de tweede categorie.

Artikel 23 lid 4 wetboek van strafrecht:

Er zijn zes categorieën:

1. de eerste categorie, € 225,- ;
2. de tweede categorie, € 2.250,- ;
3. de derde categorie, € 4.500,- ;
4. de vierde categorie, € 11.250,- ;
5. de vijfde categorie, € 45.000,- ;
6. de zesde categorie, € 450.000,- .
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Misschien 'handig' voor iemand die 'categorisch' weigert om z'n ID te tonen...

Als ik die, als rechter, voor de 5e keer voor m'n hekje zou treffen, ging hij dat betalen ook, inclusief de kosten voor de rechtszaak... :twisted:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

thijeleo
In Memoriam
Agent

zijlvaart67 schreef:Als ik die, als rechter, voor de 5e keer voor m'n hekje zou treffen, ging hij dat betalen ook, inclusief de kosten voor de rechtszaak... :twisted:
Kan de rechter dat wel opleggen?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Een weldenkend mens zou zeggen van niet, maar heb je de laatste tijd zo eens een beetje het nieuws gevolgd...en dan met name als het gaat over rechters & OM...... Er kan wel meer niet, maar het lijkt erop dat deze eerder genoemden steeds maar weer een nieuwe manier vinden om niet bestaande dingen tot wet te verheffen...... :roll:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
thijeleo
In Memoriam
Agent

In een Mulderzaak zeg ik ja, maar in een strafrechtzaak????
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

thijeleo schreef:In een Mulderzaak zeg ik ja, maar in een strafrechtzaak????
Hmmm, ik pas even, doen we straks wel op msn verder over bomen.... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gesloten