Legale zelfverdigings "wapens"??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Halloi TS
Infopolitie Gast

Legale zelfverdigings "wapens"??

Ongelezen bericht door Halloi »

Hallo,

Mijn vriendin werkt in de horeca en moet hierdoor dus regelmatig laat in de avond / vroeg in de ochtend van haar werk naar huis fietsen, en ze denkt dat ze zichzelf veiliger / rustiger zal voelen met iets ter verdiging bij de hand. Ze vraagt zich af of er legale zelfverdedigings "wapens / items" zijn. Ze zat te denken aan pepperspray, ik denk dat ook dit niet is toegestaan voor de burger.

Kan iemand hier iets over vertellen? Zijn er zelfverdedigings items voor de burger?

Groet,
Halloi
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Daar is een heel kort en simpel antwoord op te geven:

Nee

In geen enkele omstandigheid mag een burger een wapen bij zich dragen.

De Wet Wapens en Munitie maakt onderscheid in het dragen van een wapen, vervoeren van een wapen en het voorhanden hebben van een wapen.

Dragen:
dragen van wapen het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen anders dan voor vervoer in de onder 9° bedoelde zin
Vervoer:
vervoer van wapen het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend
Voorhanden hebben staat niet precies in de wet omschreven maar dit moet je zien als het kunnen beschikken of het in het bezit hebben van een wapen.

De wetgever heeft vervolgens alle wapens ingedeeld in verschillende categorien. Dit zijn 4 categorien.

Een wapen van de eerste categorie mag je, als burger helemaal niet hebben.
Artikel 13
Het is verboden een wapen of munitie van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Een wapen van de tweede categorie of derde categorie mag je als burger ook niet hebben of dragen.
Artikel 26
Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben.
Artikel 27

Het is verboden een wapen van de categorieën II, III en IV te dragen

Voor een wapen uit de derde categorie is het in bepaalde gevallen wel mogelijk om een verlof ( vergunning) te krijgen en dat is een gevallen voor sportbeoefening of voor de jacht. Na toestemming van de korpschef kan iemand een verlof krijgen.
Als je een verlof hebt dan mag je het wapen wel voorhanden hebben en vervoeren maar je mag het wapen niet dragen ( voor direct gebruik gereed zijnd bij je dragen.)

Een wapen uit de vierde categorie mag je in principe wel voorhanden hebben maar niet dragen ( mits je ouder bent dan 18 jaar) maar ook dit wapen mag je niet dragen ( zie art 27)

Als je even wilt kijken hoe de categorie indeling is dan kan je hier even kijken.

Dan zie je dat pepperspray een categorie 2 wapen is en dus is verboden voor de burger.

Ook voorwerpen die niet genoemd zijn in de wet maar toch als wapen worden gebruikt zijn verboden en deze vallen onder categorie 4
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en. die niet onder een van de andere categorieën vallen
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Doggieman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Doggieman »

Je beste wapen is gewoon je mond! :D :wink:

Doggieman 8)
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

Misschien begeef ik me nu een beetje op glad ijs en neem dus ook niet voor waar aan wat ik wil aangeven.

Ik heb een keer ter sprake gemaakt of het dragen van een busje blauwverf (verf wat je op belager kan spuiten om hem later te kunnen herkennen bij evt. aanhouding) toegestaan is. Hier kwam uit dat het er niet op lijkt dat dit strafbaar zou zijn. Voor het daadwerkelijk opspuiten van de verf zou ik zo ook niet weten wat je te laste gelegd kan krijgen, plus dat er dan bij komt dat er in dat geval waarschijnlijk een misdrijf bij de tegenpartij tegenover staat.

Verder heb ik ook wel eens gehoord van een busje welke een schrille afschrikkende toon kan produceren. Wellicht dat dit een oplossing is.

Let wel, ik ben geen rechter en durf dus niet met zekerheid te zeggen of dergelijke zaken daadwerkelijk zijn toegestaan.
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Gebruik je fiets als wapen. Niet mee smijten, maar er tussen zetten.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Of ga wandelen met een paraplu :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Die blauwe (of andere kleur verf) zal inderdaad niet zoveel grote problemen opleveren ivm WWM. Alleen bij in de ogen spuiten, mishandeling. Op kleding etc spuiten, vernieling.

Er zijn via Conrad wel van die kastjes te bestellen die een zeer luide toon produceren. Deze worden geactiveerd door depin eruit te trekken. Dit word veel gebruikt door backpackers etc die samen met hun bagage in gemeenschappelijke slaapruimten slapen.
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Doggieman schreef:Je beste wapen is gewoon je mond! :D :wink:

Doggieman 8)
Inderdaad, gewoon bijten! 8)

Heeft ie van zijn hond geleerd.
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

ThunderSTreak schreef:Of ga wandelen met een paraplu :wink:
Als je bewust gaat wandelen met een paraplu, regen of geen regen om hem eventueel als wapen te gebruiken, is dit gewoon een Categorie IV sub7 wapen volgens mij
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Er zijn diverse zelfverdedigingssporten/cursussen waarbij je geleerd word om van het eenvoudigste voorwerp (zoals een huissleutel) een effectief zelfverdedigingswapoen te maken.

Tja en als mijn echtgenote in de badkamer bezig is met een haarspray dan maak ik mij ook heel snel uit de voeten. Haarspray is ook verkrijgbaar in handige meeneembusjes .........
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

gebruik gewoon die zogenaamde vloeibare hansaplast.
spuit het in de ogen en het irriteert verschrikkelijk.
en het is uitwasbaar met warm water.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

funkyduck schreef:
ThunderSTreak schreef:Of ga wandelen met een paraplu :wink:
Als je bewust gaat wandelen met een paraplu, regen of geen regen om hem eventueel als wapen te gebruiken, is dit gewoon een Categorie IV sub7 wapen volgens mij
Aan jou de schone taak om dat te bewijzen!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

Ik snap het probleem van je vriendin.

het is mogelijk om een alarm pistool te hebben.
deze moet wel aan een antal eisen voldoen.
Er mag geen lopp op zittenof en kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben; Zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten; en waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat lood-recht staan op de loop of op de lengterichting van het wapen.
Dit staat in artikel 3 lid 4 WWM

Hou wel rekenning dat er gebieden zijn 9welke aangewezen door de burgermeester(APV)) waar ook deze dingen niet mogen komen.
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Als we toch wapens aan het bedenken zijn ken ik ook nog wel een leuk - let wel strafbaar - wapen. Wat dacht je van een waterpistooltje met tabasco? :P
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Mohaa schreef:Ik snap het probleem van je vriendin.

het is mogelijk om een alarm pistool te hebben.
deze moet wel aan een antal eisen voldoen.
Er mag geen loop op zittenof en kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben; Zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten; en waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat lood-recht staan op de loop of op de lengterichting van het wapen.
Dit staat in artikel 3 lid 4 WWM

Hou wel rekenning dat er gebieden zijn welke aangewezen door de burgermeester(APV)) waar ook deze dingen niet mogen komen.
Het advies van het alarmpistool mag dan mischien wel legaal zijn, maar het ene geweld lokt het andere geweld uit. Dreigen met een alarmpistool in een uitgaansgelegenheid heeft een nare kant. Vaak is het vrij donker in zo'n gelegenheid en is dus niet te zien, dat het om een alarmpistool gaat.

Mogelijk gevolg is, dat de bedreigde dus andere, zwaardere middelen gaat gebruiken en aldus ontstaat een geweldsspiraal de verkeerde kant op.

Dan zie ik meer in het advies van iets tussen jezelf en de belager zetten, zoals hierboven met de fiets als voorbeeld is gegeven.
Gesloten