Heel goed, 2cv! De calorische waarde kan verschillen.2cv schreef:Onzin. Als er minder energie in een liter alternatieve brandstof zou zitten dan in een liter diesel, dan zal je het gas dieper in moeten trappen om tot gelijke prestaties te kunnen komen. Echter de maximale prestaties gaan omlaag (natuurlijk kan je dat hele verhaal ook omdraaien). Je kan dus nooit zeggen dat als de brandstofpomp en/of de verstuivers niet aangepast worden, je ook geen ander verbruik hebt.olle-griese schreef:je hoeft je brandstofpomp niet te verstellen dus het verbruik zal ook niet anders worden.
zonnebloemolie
Moderator: Moderatorteam
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
Het hoeft zelfs niet een aan die calorische waarde te liggen, kijk maar naar LPG. Van de wet moet een auto die een LPG tank heeft, tevens op benzine kunnen rijden. Bij een motor gestookt op benzine is er een maximum compressie. Bij LPG ook. Echter, als je de maximum compressie van LPG neemt, draait de motor aan gort als je op benzine rijdt (compressie is niet d.m.v. een schakelaar ofzo aan te passen). Dus heb je als je op LPG rijdt een lagere compressie dan technisch kan. Zou je wel zuiver en alleen op LPG moten rijden, dan kan je de compressie verhogen en kan je meer energie uit een liter LPG persen dan uit een liter benzine waardoor je zuiniger rijdt of hogere prestaties hebt (of van beide wat).
Techniek is leuk
Techniek is leuk
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Dus............2cv schreef:Elke oplossing geeft minstens 3 problemen.
1.
Jawel hoor: http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/Sa ... chniek.htm2cv schreef:compressie is niet d.m.v. een schakelaar ofzo aan te passen
2.
Waar staat dat?2cv schreef:Van de wet moet een auto die een LPG tank heeft, tevens op benzine kunnen rijden.
3.
Even testen: Als je een turbocompressor hebt dan? Dan komt het mengsel toch al onder druk de verbrandingskamer binnen. Dan heeft een gedeelte van de compressie dus al buiten de verbrandingskamer plaatsgevonden.2cv schreef:Echter, als je de maximum compressie van LPG neemt, draait de motor aan gort als je op benzine rijdt
Absoluut!2cv schreef:Techniek is leuk
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
-
Bouwe1 TS
- Infopolitie Gast
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
-
Bouwe1 TS
- Infopolitie Gast
Een 7 persoons dieseltje.
Om geen slapende "honden"wakker te maken lijkt het mij verstandiger om het merk/kleur/kenteken maar even achterwege te laten.
Volgende week krijgt de auto weer een beurt, als die slechter gaat lopen weet ik gelijk waar het van komt, je denkt toch niet dat ik gek ben?
A het is goedkoper, zeker met mijn afstanden.
B het is beter voor het milieu
Alleen de staat verdient een beetje minder aan mij.
zit nu op ca 5000 Liter Diesel per jaar.
als ik nu 10% slaolie ga rijden met je zien wat ik aan besparing heb.
Olie is olie nietwaar?
en als het verbruik een tikkeltje oploopt, ach dat merk ik amper, als het per saldo maar uit kan.
Om geen slapende "honden"wakker te maken lijkt het mij verstandiger om het merk/kleur/kenteken maar even achterwege te laten.
Volgende week krijgt de auto weer een beurt, als die slechter gaat lopen weet ik gelijk waar het van komt, je denkt toch niet dat ik gek ben?
A het is goedkoper, zeker met mijn afstanden.
B het is beter voor het milieu
Alleen de staat verdient een beetje minder aan mij.
zit nu op ca 5000 Liter Diesel per jaar.
als ik nu 10% slaolie ga rijden met je zien wat ik aan besparing heb.
Olie is olie nietwaar?
en als het verbruik een tikkeltje oploopt, ach dat merk ik amper, als het per saldo maar uit kan.
-
j32 TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
Ik ben verbaasd. Leuk !rfo00457 schreef:Dus............2cv schreef:Elke oplossing geeft minstens 3 problemen.:
1.Jawel hoor: http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/Sa ... chniek.htm2cv schreef:compressie is niet d.m.v. een schakelaar ofzo aan te passen
Geen idee, maar anders zou bij veel LPG auto's de benzinetank wel vervangen zijn door een LPG tank zodat het minder ruimte kost. Verder heb ik dat van verschillende kanten gehoord. Misschien kan jij het eens uitvogelen ? Jij zit volgens mij meer in de wetboeken dan ik.2.Waar staat dat?2cv schreef:Van de wet moet een auto die een LPG tank heeft, tevens op benzine kunnen rijden.
Dan is de compressie aangepast op de turbodruk of compressordruk. Hoe het exact zit weet ik niet, maar als vuistregel kan je zeggen dat een hogere compressie een hoger motorvermogen geeft. Het probleem bij benzine is echter dat deze bij een bepaalde compressie voortijdig ontbrandt (nog voor de zuiger op het hoogste punt is) waardoor er schade aan de motor (om precies te zijn: aan de bovenkant van de zuigers en aan de binnenkant van de cylinders) ontstaat. LPG kent dit effect ook, maar pas bij een veel hogere compressie.3.Even testen: Als je een turbocompressor hebt dan? Dan komt het mengsel toch al onder druk de verbrandingskamer binnen. Dan heeft een gedeelte van de compressie dus al buiten de verbrandingskamer plaatsgevonden.2cv schreef:Echter, als je de maximum compressie van LPG neemt, draait de motor aan gort als je op benzine rijdt
En leerzaamAbsoluut!2cv schreef:Techniek is leuk
-
Marloes TS
- Infopolitie Gast
het rook hier vandaaag inderdaad naar oliebollen, heerlijk dat decembergevoel in april...........Bouwe1 schreef:Heden avond heb ik 5 liter slaolie van de .... in mijn tank gegoten.
Zal mij benieuwen.
Ben wel van plan om dit bij alle tankbeurten te herhalen.
verbruik is nu ca 1:14
Wordt vervolgt....
-
Bouwe1 TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
je hebt er 5 liter ingemikt?Bouwe1 schreef:Heb er inmiddels toch een 150KM mee gereden.
Niemand die onderweg de indruk wekte op zoek te zijn naar een oliebollenkraam.
Ook kreeg ik niet de indruk dat ik vermogen kwijt was, wellicht dat de topsnelheid wat lager zal liggen, maar die mag in in NL toch niet rijden.
op een tank van?
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
hou je anwb kaart bij de hand
Oude dieselmotoren lopen op vrijwel alles waar olie in zit, van kippenvet tot notenolie. Met enige regelmaat valt in de krant te lezen hoe mensen de tank van hun dieselauto volgooien met de raarste brandstoffen. De auto rijdt erop en je bent goedkoop af, zo is doorgaans de teneur. Neem kippenverwerker Polskamp op de Veluwe. Zijn diesels rijden op geraffineerd kippenvet. Of Mercedes-fan Roland Dudink, die zijn oude diesel uit 1975 volgooit met flessen zonnebloemolie van de Aldi. Dat laatste hoef je met de meeste moderne diesels overigens niet te proberen, zegt Peter Jansen van TNO. De motor staat veel te nauwkeurig afgesteld op specifieke eigenschappen van pompdiesel. En dat geldt al helemaal voor de nieuwste commonrail diesels, die werken met directe inspuiting.
Oudere diesels rijden vaak wel door als je er willekeurige oliehoudende producten ingooit. Maar niet lang, na ettelijke duizenden kilometers gaan er mankementen optreden: slangetjes gaan kapot, er ontstaat aanslag op motoronderdelen. En ’s winters willen ze vaak niet starten doordat de brandstof te stroperig is. Als je per se iets alternatiefs in je diesel wilt gooien, gebruik dan zonnebloem- of koolzaadolie, adviseert Jansen. ‘Olijfolie geeft veel meer problemen. Het is zuurder en polemeriseert eerder waardoor een kunststof laagje op de kleppen en pompen ontstaat.’
Overigens liet de uitvinder van de diesel – de Duitser Rudolf Diesel – zijn eerste experimentele auto’s eind negentiende eeuw op notenolie rijden. Hij kon het zich veroorloven, want de wrakke prototypes van die tijd maakten nauwelijks kilometers.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
-
ikinks TS
- Infopolitie Gast
Benzinemotoren uitgerust met een turbo of compressor hebben iha een lagere compressie. Stel, je hebt standaard een compressie van 1:10 (bar). Gooi er een turbo op (simpel gezegd), laat hem begrenzen op 1 bar, dan moet je in theorie de compressie verlagen naar 1:9, of lager, om een veiligheidsmarge aan te houden.Dan is de compressie aangepast op de turbodruk of compressordruk. Hoe het exact zit weet ik niet, maar als vuistregel kan je zeggen dat een hogere compressie een hoger motorvermogen geeft. Het probleem bij benzine is echter dat deze bij een bepaalde compressie voortijdig ontbrandt (nog voor de zuiger op het hoogste punt is) waardoor er schade aan de motor (om precies te zijn: aan de bovenkant van de zuigers en aan de binnenkant van de cylinders) ontstaat. LPG kent dit effect ook, maar pas bij een veel hogere compressie.
Benzine ontbrand idd bij een bepaalde compressie (afhankelijk van veel dingen), maar bij de huidige ottomotoren wordt het lucht/benzinemengsel ook al voor het BDP (bovenste dode punt) ontstoken, ligt aan het merk en type, maar mijn auto ontsteekt op 5 graden voor BDP. Ontsteking kun je eerder zetten (een paar graden maar), maar dan moet de benzine ook aangepast worden; ipv euro 95 een benzine nemen met een hoger octaangetal (Super Plus dus).
Hetzelfde geldt met de compressie verhogen; laat je de kop van het cilinderblok afvlakken, dan zal de compressie stijgen (wet van Gay, Boyle en & Lussac). Om zelfontbranding (pingelen) te voorkomen: wederom benzine nemen met een hoger octaangetal.
-
Bouwe1 TS
- Infopolitie Gast