luchtbuks op boerenland tbv schadebescherming zonder akte
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
luchtbuks op boerenland tbv schadebescherming zonder akte
hierbij heb ik een paar vragen over het afschieten van zwarte kraaien met een luchtbuks op een boerenland tbv de schadebestrijding. Ik weet niet of ik daarvoor bij jullie op het juiste adres ben, maar anders weten jullie wellicht waar ik deze vragen wel kan stellen.
1. Is het toegestaan om op eigen terrein (tuin en erf op boerenland) zwarte kraaien af te schieten (gelderland) met een luchtbuks?
2. Is hiervoor een akte noodzakelijk?
3. Zijn er overige zaken waarmee ik rekening dien te houden?
Alvast bedankt voor de informatie.
1. Is het toegestaan om op eigen terrein (tuin en erf op boerenland) zwarte kraaien af te schieten (gelderland) met een luchtbuks?
2. Is hiervoor een akte noodzakelijk?
3. Zijn er overige zaken waarmee ik rekening dien te houden?
Alvast bedankt voor de informatie.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
even zoeken of de vraag niet eerder gesteld is 
dit stukje komt uit een ander topic
dit stukje komt uit een ander topic
TheLightEd schreef:Het mag niet, je mag alleen op je eigen terrein echter met je bugs schieten op kaartjes en andere dode doelen. Pas als je een jachtakte hebt is er wat mogelijk wat betreft schieten op dieren en dan ook maar heel beperkt.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
afschieten kraaien luchtbuks tbv SCHADEBESCHERMING gewassen
ik had dit reeds opgezocht bij eerdere topics, maar de betreffende topics waren een ander verhaal dan dit probleem. Het ging hier namelijk om een jongen die in een woonwijk op kraaien wilde schieten voor de lol.
Het gaat hier echter om schadebescherming van gewassen op een boeren erf buiten de bebouwdekom. Ik meen dat hier andere regels voor gelden, weet het alleen niet zeker.
Vandaar de vraag of er ook een AKTE nodig is,
om op EIGEN TERREIN,
ten behoeve van SCHADEBESCHERMING aan gewassen,
KRAAIEN af te schieten,
door middel van een LUCHTBUKS?
Ik wil hierbij dus nogmaals benadrukken dat het niet gaat om pleziersport.
Het gaat hier echter om schadebescherming van gewassen op een boeren erf buiten de bebouwdekom. Ik meen dat hier andere regels voor gelden, weet het alleen niet zeker.
Vandaar de vraag of er ook een AKTE nodig is,
om op EIGEN TERREIN,
ten behoeve van SCHADEBESCHERMING aan gewassen,
KRAAIEN af te schieten,
door middel van een LUCHTBUKS?
Ik wil hierbij dus nogmaals benadrukken dat het niet gaat om pleziersport.
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
als je al aan een jachtakte zit te denken kun je lijkt me op je vingers natellen dat je nooit maar dan ook nooit met een luchtbuks op kraaien zal mogen schieten.
niet erg diervriendelijk, zorg dan dat je de benodigde vergunningen en akte,s krijgt , dan kun je het met een vuurbuks doen.
niet erg diervriendelijk, zorg dan dat je de benodigde vergunningen en akte,s krijgt , dan kun je het met een vuurbuks doen.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Een en ander is tegenwoordig terug te vinden in de Flora-en Faunawet en daar hebben we een deskundige (gebruiker Ursus) voor in het forum.
Volgens mij heeft http://www.infopolitie.nl/wet/florawet/h5titel3.php er mee te maken, maar ik wacht het antwoord van de deskundige even af.
Volgens mij heeft http://www.infopolitie.nl/wet/florawet/h5titel3.php er mee te maken, maar ik wacht het antwoord van de deskundige even af.
en die doorlezende kom je tot de conclusie dat een kraai een beschermde vogel is. Daar zal dus nooit op gejaagd mogen worden:
Artikel 4
Als soorten vogels waarvan gedomesticeerde vogels niet worden aangemerkt als beschermde inheemse diersoort als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, van de wet zijn aangewezen:
de grauwe gans (Anser anser);
de Europese kanarie (Serinus canaria);
de rotsduif (Columba livia);
de wilde eend (Anas platyrhynchos).
Artikel 4
Als soorten vogels waarvan gedomesticeerde vogels niet worden aangemerkt als beschermde inheemse diersoort als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel b, van de wet zijn aangewezen:
de grauwe gans (Anser anser);
de Europese kanarie (Serinus canaria);
de rotsduif (Columba livia);
de wilde eend (Anas platyrhynchos).
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
luchtbuks kraai tbv schadebescherming boerenerf zonderakte
Zeer bedankt heren voor de spoedige informatie tot dusver, toch blijven enkele zaken voor mij enigszins onduidelijk. Het volgende stuk komt van het Ministerie van LNV:
Beheer en schadebestrijding
Wanneer een beschermd dier schade veroorzaakt aan een menselijk belang of aan andere flora en fauna kan er ontheffing of vrijstelling verkregen worden van de verbodsbepalingen van de Flora- en faunawet.
De provincies hebben de meeste bevoegdheden bij beheer en schadebestrijding. De wet kent een aantal mogelijkheden voor beheer en schadebestrijding.
Aanwijzing van landelijke vrijstellingssoorten (artikel 65). Dit is een bevoegdheid van de minister. Het gaat om soorten die veelvuldig in het hele land schade veroorzaken. Bestrijding van deze soorten is toegestaan zonder ontheffing. Op dit moment zijn mol, konijn, houtduif, zwarte kraai en kauw aangewezen.
Uigaande van dit zeer recente stuk van ons ministerie lijkt het momenteel toch toegestaan om de zwarte kraai bij last te bestrijden op eigen terrein zonder dat hiervoor ontheffing aangevraagd dient te worden. Het bestrijden is dus toegestaan bij schade aan gewassen en vee. Het vraagstuk ligt dan nu ook bij het bestrijdingsmiddel dat aangewend mag worden. Mag dit op prive terrein door middel van een luchtbuks zonder jacht akte? Misschien dat de expert waar vaak naar verwezen 'gebruiker Ursus' wordt hier een antwoord op heeft? Of anderen?
Ik hoop zo snel mogelijk wat aan de kraai problematiek te kunnen doen op het erf.
Nogmaals bedankt en ik hoop spoedig op een oplossing.
Beheer en schadebestrijding
Wanneer een beschermd dier schade veroorzaakt aan een menselijk belang of aan andere flora en fauna kan er ontheffing of vrijstelling verkregen worden van de verbodsbepalingen van de Flora- en faunawet.
De provincies hebben de meeste bevoegdheden bij beheer en schadebestrijding. De wet kent een aantal mogelijkheden voor beheer en schadebestrijding.
Aanwijzing van landelijke vrijstellingssoorten (artikel 65). Dit is een bevoegdheid van de minister. Het gaat om soorten die veelvuldig in het hele land schade veroorzaken. Bestrijding van deze soorten is toegestaan zonder ontheffing. Op dit moment zijn mol, konijn, houtduif, zwarte kraai en kauw aangewezen.
Uigaande van dit zeer recente stuk van ons ministerie lijkt het momenteel toch toegestaan om de zwarte kraai bij last te bestrijden op eigen terrein zonder dat hiervoor ontheffing aangevraagd dient te worden. Het bestrijden is dus toegestaan bij schade aan gewassen en vee. Het vraagstuk ligt dan nu ook bij het bestrijdingsmiddel dat aangewend mag worden. Mag dit op prive terrein door middel van een luchtbuks zonder jacht akte? Misschien dat de expert waar vaak naar verwezen 'gebruiker Ursus' wordt hier een antwoord op heeft? Of anderen?
Ik hoop zo snel mogelijk wat aan de kraai problematiek te kunnen doen op het erf.
Nogmaals bedankt en ik hoop spoedig op een oplossing.
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
Re: luchtbuks kraai tbv schadebescherming boerenerf zonderak
Ik heb totaal geen verstand van het boeren leven, maar weet wel dat met een hond los in mijn tuin er geen vogel in komt. Misschien een idee om loslopende katten of honden er los te laten?Anonymous schreef:Ik hoop zo snel mogelijk wat aan de kraai problematiek te kunnen doen op het erf.
-
sniperke TS
- Infopolitie Gast
luchtbuks
ik woon zelf op het platteland en eerst had een goede vriend van me een luchtbuks van zn opa geerft.We hebben dat ding toen weg gebracht om er een scoop op te zetten en daarna was er geen vogel meer veilig
.Maar wat maakt het uit zo lang je niet bedreigde soorten of in natuurgebieden gaat lopen schieten lijkt het me geen probleem.
-
sunwave TS
- Infopolitie Gast
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Re: luchtbuks
Mag je het uberhaupt ergens voor gebruiken?Beamer schreef:Een luchtbuks is altijd een ongeoorloofd middel om te jagen.