Dhr. van den Hurk schreef:Geacht Forum,
Ik heb de volgende vraag:
Toen ik op een kruispunt wegree, na het verkeerslicht op groen was gesprongen, ik moest linksaf, het was een vrij onoverzichtelijk kruispunt, ik had reeds weinig voorgesorteerd toen er vanaf de tegengestelde richting een ander voertuig kwam(doorgaand), ik stond stil, de andere botste tegen mij aan, een lichte aanrijding, de rechterkant zijkant van mijn auto is beschadigd, tussen mijn vvorwiel en bumper in en de voorkant van de rechtervoorzijde, het was voor mij onmogelijk nog een beweging te maken, zeker niet achteruit.
Nu heb ik een zo een zelfde aanrijding meegemaakt (omstreeks 1970), toen stond ik ook voor linksaf voorgesorteerd, toen is de tegenpartij (ook rechtdoorgaand verkeer) aansprakelijk gesteld vanwege het feit dat ik stilstond en de tegenpartij moet hebben dat hij tijdig stil kan staan (nu was het slecht zicht-regen- en een door verkeerslichten geregelde kruising-zie boven, zelfs voorrangsvoertuigenmogen geen voorrang nemen, laat staan normaal wegverkeer.
Gaarne advies,
Met vriendelijke dank,
J. Ger van den Hurk
Aanrijding (Vraag via email)
Moderator: Moderatorteam
De volgende vraag kwam via email binnen:
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
theo
- Infopolitie Gast
Heeft de tegenpartij voldoende rechts gehouden.
En bij mijn weten heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer
Maar dat neemt niet weg dat ze tegen u aan mogen rijden als u stilstaat.
Voorrangvoertuigen met sirene en zwaailampen moet u voorrang verlenen....
En bij mijn weten heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer
Maar dat neemt niet weg dat ze tegen u aan mogen rijden als u stilstaat.
Voorrangvoertuigen met sirene en zwaailampen moet u voorrang verlenen....
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. Kennelijk heeft betrokkene met de voorkant van de auto over de wegas gestaan, anders kan ik een dergelijke aanrijding niet verklaren.
Hiervan uitgaande heeft betrokkene dus het rechtdoorgaande verkeer geen vrije doorgang verleend en zal hij op moeten komen voor de financiele gevolgen daarvan.
Het lijkt mij een vrij duidelijke zaak. Stilstaan of niet heeft hier weinig mee van doen, in dat geval heeft hij in mijn ogen verkeersgevaarlijk stilgestaan en zou artikel 5 van de wegenverkeerswet zelfs om de hoek kunnen komen.
Hiervan uitgaande heeft betrokkene dus het rechtdoorgaande verkeer geen vrije doorgang verleend en zal hij op moeten komen voor de financiele gevolgen daarvan.
Het lijkt mij een vrij duidelijke zaak. Stilstaan of niet heeft hier weinig mee van doen, in dat geval heeft hij in mijn ogen verkeersgevaarlijk stilgestaan en zou artikel 5 van de wegenverkeerswet zelfs om de hoek kunnen komen.
Ik werd door collega Rai attent gemaakt op dezelfde vraag die ook al in het forum is gesteld. Zie voor die antwoorden ook: http://81.4.68.197/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=5616
Met dank aan Rai
Met dank aan Rai